me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הערכת מסוכנות לאלימות אצל ילדים ובני נוער

במאמר זה נגולל בפניכם הקוראים אודות סוגי אלימות בקרב ילדים ובני נוער, נסביר מתי חשוב לבצע הערכת מסוכנות לאלימות לבני נוער וילדים ונשטח בפניכם בהרחבה אודות מבנה הערכת המסוכנות במרכז ME - מרכז מומחים מתקדם לטיפול רגשי ומדוע הורים רבים מעדיפים לפנות אל המרכז שלנו לביצוע הערכה מסוכנות.
825669913

מהי הערכת מסוכנות לאלימות ילדים ונוער ?

'הערכת מסוכנות לאלימות' היא תהליך אבחון שמטרתו הערכת פוטנציאל האלימות של מאובחן לעצמו וסביבתו. הדרישה להערכת מסוכנות לאלימות אצל בני נוער היא לעיתים דרישה של בית המשפט לילדים ונוער או מסגרות שונות אליהן משויך הילד (בית ספר, פנימייה, עובדת סוציאלית שעוסקת באלימות במשפחה ועוד). הערכת מסוכנות לאלימות לבני נוער תתבצע  במידה ואותו מתבגר היה מעורב באקט אלים במשפחה או בכל מסגרת אחרת ו/או היה מעורב בפגיעה  או עבריינות מינית.

בשנים האחרונות תחום הערכת מסוכנות לאלימות אצל ילדים ובני נוער התפתח רבות ויש כלים רבים על מנת להתמודד עם בעיית האלימות. בכדי לדעת מהי רמת המסוכנות לאלימות אצל ילדים ובני נוער, חשוב לבצע הערכת מסוכנות לאלימות. תוצאות הערכה זאת חשובות ביותר בהליכים משפטיים בבתי המשפט למשפחה ונוער. משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מייחס חשיבות רבה לטיפול במשפחות שחווה אלימות. משרד העבודה שם לו למטרה להגן על קורבנות האלימות. הוא מפעיל שירותי אבחון, הערכת מסוכנות וטיפול לנפגעים וזאת באמצעות עובדים סוציאליים מומחים בתחום הטיפול בקהילה.

אלימות והגורמים לה בקרב ילדים ובני נוער

בספרות המקצועית מוזכרים גורמי סיכון שונים אשר עלולים להוביל לאלימות ילדים ובני נוער, ברמת המשפחה, הפרט והסביבה החברתית. ילדים אשר חווים הזנחה משפחתית, שיבושי תקשורת, אלימות במשפחה ושינויים תכופים במבנה המשפחתי מועדים לאלימות. ילדים ונוער המשתייכים לכנופייה והקרובים אליהם בעלי עבר קרימינלי. ילדים ונוער המתגוררים בשכונות עוני ו/או מגורים באזורים המוגדרים כמוכי פשע והיעדר של מסגרת מסודרת בקהילה. ילדים אשר חוו התנהגות אלימה מוקדמת, ילדים ונוער שחווים בעיות נוירולוגיות, הפרעה בהבנה החברתית שלהם, היפר אקטיביות וקשיים בחשיבה.

סוגים שונים של אלימות בקרב – ילדים ובני נוער

  • אלימות פיזית – אלימות שיכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה של ילד במבוגר או ילד אחר. אלימות מסוג זה יכולה לבוא לידי ביטוי ביריקה, דחיפתה, משיכה בשיער, דקירה, ירייה, בעיטה ועוד. בנוסף, היא יכולה לבוא לידי ביטוי בפעולות מניעתיות, כמו למשל מניעת אוכל מאחים או ילדים אחרים. פגיעה בבעלי חיים, פעולות כפייה על האחר, הטרדה ועוד.
  • אלימות מינית – מעשים מגונים כמו למשל נגיעות לא רצויות בחלקים שונים של הגוף, פעילות מינית עם ילד/אדם נוסף בניגוד לרצונו, אמירות מיניות, החפצה, שימוש בכוח ועוד.
  • אלימות כלכלית – יצירת תלות כספית ומניעת מתן כסף כאמצעי שליטה על ילד/נער/ מבוגר.
  • אלימות מילולית רגשית – שימוש באמצעים מילוליים במטרה לפגוע רגשית ונפשית באדם אחר. דבר שיכול לבוא לידי ביטוי באיומים, הפחדה, הפגנת בעלות ועוד.

אלימות במשפחה והשפעתה על ילדים ונוער

אלימות במשפחה היא אחת הבעיות השכיחות בישראל, אם מדובר על אלימות כלפי האם או האב אליה הילד או המתבגר נחשף. כמו כן, הוא יכול להיחשף גם לאלימות בין אחים, אלימות למבוגרים, אלימות כלפי ילדים בסביבה החברתית שלו ועוד. מקרים אלו של אלימות משפיעים על הילד ויכולים להוביל לכך שהוא עצמו ימשיך את שושלת התוקפנות והאלימות כלפי סביבתו. במחקרים שונים נמצא שקיים קשר ברור בין חשיפה של ילדים קטנים לאלימות ולסימפטומים של PTSD, הפרעות שינה, קשיי ריכוז ועוד. בנוסף, הועלתה סברה כי חשיפה לאלימות בקרב ילדים ובני נוער עלולה להפריע בשלבי ההתפתחות הנורמטיביים של הורים וילדים.

הכאה של ילדים תורמת לאלימות הכללית בחברה ואלימות של ילדים נגד ילדים אחרים מלמדת את הילדים שניתן להשתמש באלימות,  במיוחד נגד החלשים בתור אמצעי לפתרון בעיות, וזאת מבלי לגלות לחוש שום אמפתיה  רגשית עם הזולת.

במקרים בהם יש אלימות במשפחה, עובד סוציאלי  אשר מקיים קשר רציף עם המשפחה הוא זה שיהיה אחראי לגבי זיהוי האלימות במשפחה וגיבוש החלטות ולכן קרוב לוודאי שהוא זה שיבקש מבית המשפט או מכל גורם מוסמך אחר הערכת מסוכנות לאלימות אצל הילדים והנוער במשפחה וכן אצל בני משפחה אחרים.

אלימות בבית הספר והערכת מסוכנות

אם בעבר ניתן היה לשמוע רבות את המשפטים 'שטויות של ילדים', 'משחקי בנים' ומעשי פוחזנות של מתבגרים' בדיאלוגים במסגרות החינוכיות השונות, בשנים האחרונות ניסוחים אלו נגנזו לטובת 'אלימות בבית הספר', 'בריונות', 'ונדליזם', 'אלימות מילולית' ועוד. שינוי מושגי זה בשיח החינוכי משקף את המהפך בתפיסה של החברה בישראל, דבר הכולל את מערכת החינוך.

בשנות ה- 70-80 החברה לא הכירה בבעיית האלימות בבתי הספר של ילדים ובני נוער והתעלמו מקיומה. תקופה קצרה לאחר מכן, כאשר התרחש המקרה של רצח נהג המונית דרק רוט בינואר 1994, החלה הכרה של בעיית האלימות בקרב ילדים ובני נוער כבעיה חברתית. בשלב זה החלו דנים לגבי בעיה זו והעלו הצעות שונות לשיפור המצב אשר נתפס כלא רצוי ומחייב שינוי.   נכון להיום אלימות בקרב בני הנוער הפכה באופן רשמי לבעיה חברתית שטיפול בה מחייב מדיניות סדורה ומקיפה. נכון להיום מוקדשת תשומת לב מלאה לכל הקשור אל אלימות בני נוער וילדים במסגרות החינוכיות.

נכון להיום ישנם מקרים רבים בהם הורים מתבקשים לעשות הערכת מסוכנות לילדיהם (גם אם מדובר על ילדים בגילאי גן וכיתות יסודיות) וזאת משום שהילדים היכו ילדים אחרים, ירקו על ילדים אחרים ופעולות נוספות המוגדרות כפעולות אלימות. כאן הגננת או מנהל בית הספר אינם מאפשרים לילד לחזור למסגרת החינוכית ללא הערכת מסוכנות מפסיכיאטר. אם גם אתם ההורים במצב זה, כמובן שאינם מעוניינים שילדכם יעדר מבית הספר ימים רבים וכמובן שאתם מעוניינים לברר האם מדובר על בעיה ואם כן, כיצד ניתן לטפל בה כמה שיותר מהר.

המומחים של מרכז ME מודעים  לתחושת הלחץ והחרדה שלכם ומציעים לכם הערכת מסוכנות דיסקרטית במהירות. אצלנו תקבלו תור להערכת מסוכנות תוך 24 שעות ואף אחד לא ידע שהילד עבר הערכה זאת ומדוע.

מה כוללת הערכת מסוכנות לאלימות?

חלק מהדברים אשר נבדקים במהלך הערכת מסוכנות לאלימות הם מאפייני רקע, כמו למשל האם הילד מגיע ממשפחה אלימה והאם הוא בעל היסטוריה נפשית ו/או התמכרותית. דברים נוספים אשר נבדקים הם מהו אותו מעשה אלים שהוביל להפניה לביצוע הערכת מסוכנות לאלימות אצל הילד/נער. האם הילד אלים כלפי ילדים בלבד, מבוגרים בלבד או אלים באופן כללי. האם הוא מאיים בפגיעה ואם כן, האם מדובר על איום קונקרטי ומה תדירות האיומים, האם יש איומים שמומשו או האם מדובר רק בדיבורים. האם מדובר על אלימות פיזית/ מילולית או שילוב של שניהם.

הערכת מסוכנות במרכז ME תמיד תתבצע על ידי פסיכיאטר בעל מומחיות בתחום הילדים והנוער. משך ההערכה היא כשעתיים והיא כוללת:

  • פגישה עם ההורים – השעה הראשונה של הערכת המסוכנות לילדים ובני נוער מיועדת לפגישה עם ההורים, ללא נוכחות הילד. בפגישה זו ההורים יספרו לאנשי המקצוע שלנו על האתגרים אל מול הילד ותאפשר למומחים של ME היכרות ראשונית עם הילד שלכם ומענה על שאלות ללא פגיעה ברגשות ילדכם.
  • פגישה עם הילד – פגישה פרטנית עם ילדכם. בשעה השנייה הפסיכיאטר ישוחח עם ילדכם או יבצע איתו פעילות משחקית (תלוי גיל) ויתרשם ממנו.
  • עדכון ההורים ומכתב סיכום – כאן תקבלו מכתב סיכום והמלצות למסגרת החינוך. מכתב זו יכלול אבחנה של ילדכם, מהי ההתערבות הטיפולית המומלצת (גישה טיפולית וסוג מטפל)

במהלך האבחון הפסיכיאטר המומחה יאבחן  את ההיסטוריה הרפואית של ילדכם והמשפחה. יבצע הערכה על פי הקריטריונים של מדריך ה- DSM ויאבחן  הפרעות נוספות.

אם גם אתם, כמו הורים רבים אחרים מעוניינים לשמור על דיסקרטיות, אתם מוזמנים לבצע הערכת מסוכנות לאלימות אצל בני נוער. אנו מבטיחים לכם תיאום תור במהירות ושמירה על דיסקרטיות מלאה. טלפנו 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button