me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי

אחד מילדיכם מתמודד עם קשיי בלימודים? בבית הספר חושדים שילדיכם סובל מלקויות למידה ברמה כזו או אחרת? זה הזמן לדעת הכול על אבחון לקויות למידה בקרב ילדים בגילאי בית הספר.
אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי

מספר מילים על לקויות למידה, על אבחון דידקטי ועל אבחון פסיכו דידקטי

על פי הערכות שונות כ-20% מסך התלמידים במערכת החינוך בישראל, סובלים ומתמודדים עם לקויות למידה בדרגות חומרה שונות.

על פי ההגדרה המקצועית, לקויות למידה הן למעשה סוג של הפרעה נוירו התפתחותית המשפיעה על תפקודי הלמידה הבסיסים ביותר כבר בגילאים מוקדמים וזאת לצד פגיעה ביכולות ובמיומנויות הלמידה לאורך כל שנות הימצאותו של התלמיד במסגרת לימודית כזו או אחרת.

אבחון לקויות למידה מתבצע במסגרת שיטות אבחון שונות כגון אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי שמטרותיהן לספק לתלמיד המאובחן בלקויות למידה את ההמלצות להתאמות במסגרת הבית ספרית.

מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי הינו אבחון מקצועי המיושם על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובמסגרתו ניתן להעריך את כישורי הלמידה הבסיסיים ביותר, לרבות, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בעל פה, הבעה בכתב ויכולות התלמיד בכל הנוגע לפיתוח מיומנויות למידה.

אבחון זה נועד לאמת או לשלול חשד ללקות למידה ומטרתו לאתר קשיים ולהתוות בסיס לבניית תכנית חינוכית המותאמת לתלמיד במסגרת הבית ספרית.

במסגרת אבחון דידקטי מושם דגש על תפקוד שפתי, תפיסה חזותית ושמיעתית, מנגנון זיכרון וכמו כן נבדקת היתכנות לכך שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז.

מהו אבחון פסיכודידקטי ?

אבחון פסיכו דידקטי הינו נדבך נוסף לאבחון הדידקטי ומטרתו לבחון את המרכיב הרגשי בכל הקשור לקשיים אותם חווה התלמיד במסגרת הלימודית.

אבחון פסיכו דידקטי מיושם על ידי פסיכולוג מומחה ובמסגרתו ניתן לאתר את נקודות החוזק והחולשה של התלמיד בהקשר של קשיי הלמידה עימם הוא מתמודד וכל זאת בהתאמה מלאה למצבו הרגשי ויכולותיו האינטלקטואליות.

ברוב המקרים, ההמלצה לאבחון פסיכו דידקטי ניתנת על ידי המאבחן הדידקטי הרואה צורך בהרחבת האבחון ולצורך כך הוא ממליץ על אבחון פסיכולוגי משלים.

אבחון פסיכו דידקטי

מטרות איבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי

אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי נועד לצרכי התאמות לימודיות בהתאם להגדרות משרד החינוך, כאשר נהוג לסווג את ההתאמות ברמה 1-3, כאשר רמה 1 ו-2 הן התאמות המיושמות בהתאם לממצאי האבחון הדידקטי ואילו התאמה ברמה 3 מיושמת בהתאם לממצאי האבחון הפסיכו דידקטי.

התאמות אלו כוללות בין היתר:

  • תוספת זמן בבחינות
  • התעלמות משגיאות כתיב
  • הכתבה לבוחן
  • היבחנות בעל פה
  • שאלון מותאם

נדרשים לאבחון דידקטי ופסיכו דידקטי? מתמודדים עם לקויות למידה המחייבות אבחון לצרכי התאמות במסגרת הבית ספרית? אצלנו ב- ME, מרכז מומחים לטיפול רגשי, תוכלו למצוא מערך אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי המיושם על ידי מיטב אנשי המקצוע מתחם תורת ההוראה ומיטב הפסיכולוגים המתמחים בנושא לקויות למידה.
לפרטים נוספים אודות אבחון דידקטי ואבחון פסיכו דידקטי, חייגו: 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

למאמרים נוספים בתחום...

ילדים רבים מתקשים להביא את כלל היכולות האישיות שלהם לידי ביטוי במהלך שנות הלימודים. לעיתים, מדובר על חוסר מוטיבציה או רצון ללמידה. אך במקרים רבים מדובר בילדים אשר מתמודדים עם לקויות למידה כאלו ואחרות ולא מצליחים להגיע להישגים המצופים. הפתרון במקרים אלו הוא פנייה לביצוע אבחון דידקטי, בו ניתן לקבל תמונה ברורה ומלאה של לקויות הלמידה של הילד ולהמליץ על ההתאמות הנדרשות. הצוות של מרכז המומחים ME יעזור לכם לעבור את שלבי האבחון השונים ולמצוא פתרונות שנכונים ומתאימים לילד שלכם.

אבחון דידקטי - שלושת קווי הייסוד

על מנת להפוך אבחון דידקטי לאבחון אפקטיבי, יש צורך לעבוד על פי שלושת קווי הייסוד הבאים:

  1. מציאת הקשיים הלימודיים – המטרה המרכזית של תהליך אבחון דידקטי היא להבין האם הילד סובל מלקות למידה כל שהיא ואם כן, באיזו מידה. ועל כן, חשוב לאפשר לילד להביא את עצמו לידי ביטוי לאורך כל הבדיקה, בצורה אותנטית ואמינה, וללא חששות. כל גורם לחץ עלול להטות את תוצאות הבדיקה ולגרום לאבחון שגוי, אשר ישפיע על ניתוח ופילוח של התוצאות.
  2. הבנה של המערכת הקוגניטיבית – אחת המטרות של אבחון דידקטי היא להבין את האופן בו הילד שלכם חושב, מנתח מידע ומעבד אותו במוח. ולכן, חשוב לראות לא רק את תוצאות המבחנים השונים, אלא גם את הדרך שבה הילד מגיע לפתרונות ולומד לבצע הסקת מסקנות. ככל ותהליכים אלו מתבצעים בצורה תקינה, ייתכן מאוד שניתן למצוא דרכים לסייע לילד שלכם.
  3. מציאת הדרכים לפתרונות לימודיים – בשלב הפרקטי, המאבחנים ינסו למצוא את הדרכים בהן ניתן יהיה להפוך את תהליכי הלמידה של הילד, במהלך השיעורים או המבחנים, לאפקטיביים יותר. התאמות והקלות שונות יכולות לעלות על הפרק, בהתאם ללקות או לאתגר איתו הילד שלכם עשוי להתמודד.

אבחון דידקטי - לילד שלכם יש אפשרות להצליח בתנאים שלו

כל ילד יכול להפוך להצלחה מבחינה פדגוגית, אם יש לו את תנאי הלמידה המתאימים וההולמים. ועל כן, אם אתם מרגישים שהילד שלכם צריך לעבור תהליך התאמה והכוונה כל שהוא, ייתכן מאוד שהפתרון הוא אבחון דידקטי. האבחונים של צוות מרכז המומחים ME יאפשרו לכם לקבל את תמונת המצב המלאה, למצוא את הפתרונות הנכונים ביותר לכם ולילד שלכם, בהתאם ליכולות האישיות והלימודיות שלו.

ישנם אתגרים רבים בחייהם של הורים, כאשר אחד מהם הוא היום בו הילד שלהם עולה לכיתה א' – והם צריכים להשקיע שעות ארוכות על מנת לסייע לו לרכוש את כל הכלים הנחוצים לו לעתיד. תהליכי הלמידה של אותיות, ההיכרות עם מספרים ואפילו ההקניה של חומר כתוב, יכולים להיות מאתגרים לכל ילד. ילדים אשר חווים קשיי לימוד ולא מצליחים להשתלב במהלך השיעורים, האתגר קשה אף יותר. אם אתם מרגישים שזהו המצב אצל הילד שלכם, ההחלטה האחראית תהיה לבקש אבחון פסיכודידקטי, שמתבצע במרכז המומחים ME. האבחון יאפשר לקבל תמונת מצב מלאה וברורה שתתייחס ליכולותיו הלימודיות והרגשיות של הילד שלכם, וזאת על מנת להעניק לו סיוע מתאים לצרכיו.

אבחון פסיכודידקטי  - מה הוא ומהי החשיבות שלו?

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון בו ניתן להעריך מהן היכולות הלימודיות והרגשיות של כל אדם, ובפרט של צעירים מתחת לגיל 18, כחלק מההתמודדות עם קשיי לימוד, כמו גם קשיים רגשיים המלווים התמודדות זו. תהליך האבחון מחולק לשני חלקים. דידקטי – אבחון לקויות  למידה. ופסיכולוגי – הבנת המצב הרגשי והנפשי של הילד. האבחון כולל סדרת מבחנים בתחומי חיים שונים, אותם מעבירים פסיכולוגים ומאבחנים דידקטים מומחים, אשר בוחנים את יכולות הילד או הנער. בין היתר, מדובר במבחני קריאה, הבנת הנשמע  וכתיבה, מבחני חשבון ותפיסת המרחב, מבחני אינטליגנציה שונים ועוד. הרכב המבחנים באבחון משתנה בהתאם לגיל הילד ולאתגרים מולם הוא ניצב. האבחון מאפשר להבין מה הן נקודות החולשה הדידקטיות של הילד ולהמליץ על מתן התאמות למערכת החינוך וזאת על מנת להעניק לו את התמיכה הלימודית והרגשית המתאימה לו, לטובת השנים הקרובות בתוך מערכת החינוך.

אבחון פסיכודידקטי  -  הזדמנות שווה גם לילדים את קשיי לימוד

גם ילדים אשר מתמודדים עם בעיות לימוד, קשיי קשב או קשיים רגשיים, יש זכות להוכיח את עצמם ולהצליח להביא לידי ביטוי את כלל המסוגלות שלהם, בכל רגע נתון. בדיוק מסיבה זו, החשיבות של אבחון פסיכודידקטי תקין ומקצועי, רק הולכת ומתחדדת בשנים האחרונות. הצוות המקצועי של מרכז המומחים ME  יסייע לכם, ההורים לילדים עם קשיי לימוד, להבין מה הם האתגרים איתם מתמודד ילדיכם ולנהל את החיים בהתאם לקושי של הילד שלכם.

אבחון לקויות למידה למוסדות להשכלה גבוהה

אם עד השנים האחרונות רבים היו בטוחים שאבחון פסיכודידקטי מיועד לקהל יעד של ילדים ובני נוער בלבד, כיום יותר ויותר מבוגרים מודעים לכך שלאבחון זה יש חשיבות רבה גם בקרב מבוגרים. במאמר זה נספק לכם מידע אודות אבחון פסיכודידקטי למבוגרים.

 מהו אבחון פסיכודידקטי למבוגרים ?

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים הוא אבחון פסיכולוגי המשולב עם אבחון דידקטי. יש שתי מטרות עיקריות לסוג זה של אבחון. הראשונה היא להגיע לקבל תמונת מצב רחבה אודות לקויות הלמידה של הנבחן. השנייה היא אבחנה מבדלת. כלומר, האם אותו נבחן סובל מקשיים רגשיים בעקבות בעיית הקשב או כל ליקוי למידתי אחר.

 

מי פונה אל אבחונים פסיכודידקטיים למבוגרים?

ראשית כל חשוב לדעת שקהל היעד אשר פונה לעיתים לאבחונים פסיכודידקטיים למבוגרים הוא קהל יעד מגוון ורב גילאי הכולל חיילים, חיילים משוחררים, סטודנטים ומבוגרים אשר חווים קשיים שונים במסגרת לימודים להשכלה גבוהה או במקום העבודה ובהיבטים נוספים ושונים של החיים. קהל זה מעוניין לדעת מה הבעיה ממנה הוא סובל ומהן ההתאמות הלימודיות להן הוא זקוק על מנת להצליח.

מבוגרים רבים פונים או מקבלים הפנייה לאבחון פסיכודידקטי למבוגרים בכדי לאתר לקויות למידה או קשיים דידקטיים אשר משפיעים על היכולות הלימודיות שלהם במוסדות להשכלה גבוהה וכן על התפקוד היומיומי שלהם.  פעמים רבות מדובר על אנשים עם תעודת בגרות חלקית אשר מעוניינים להשלים בגרויות או לשפר ציונים וזאת על מנת להתקבל למסגרת לימודית מסוימת או אנשים שלא סיימו 12 שנה"ל ומעוניינים לגשת לבחינות ולכלול הקלות מסוימות. בנוסף, חיילים רבים פונים אל אבחון זה, סטודנטים ועובדים וזאת לצורך השתלבות במוסדות להשכלה גבוהה.

 מתי חשוב לפנות אל ME למטרת אבחון פסיכודידקטי?

אם אתם מתמודדים עם קשיים ביכולות ללמוד ובילדותכם סבלתם מלקויות למידה וקשיים נוספים במסגרת הלימודית, ההמלצה היא לפנות אל מכון  ME  לאבחון פסיכודידקטי וזאת על מנת לעבור אבחון מקיף שיעזור לכם להבין ממה אתם סובלים וכיצד ניתן לטפל בבעיה.

חשוב להבין שאחד או יותר מהסימנים שרשמנו כאן משפיעים על חייו של האדם הן בהיבט התעסוקתי והן בחיים האישיים ואבחון יכול לעזור לכם לשנות את החיים שלכם לטובה ולהתמודד עם קשיים אלו באופן הנכון ביותר. אבחון פסיכודידקטי, תוצאותיו וההמלצות להתאמות במסגרת הלימודית אשר יוצעו לכם יכולים לשנות את חייכם לטובה מקצה לקצה.

 מה כולל אבחון פסיכודידקטי למבוגרים?

  • מבחן IQ – באבחון זה נבדקת מנת המשכל של הנבחן, דבר אשר יספק מידע אודות רמת האינטלקטואל של הנבחן והיכולות שלו (כישורים שונים).
  • היבטים אישיותיים – החלק של האבחון האישיותי יתייחס במידה רבה לתחום הרגשי.
  • אבחון דידקטי – יכולות הכתיבה, השפה, הקריאה והחשבון של אותו נבחן.
  • נוירו פסיכולוגיה – אבחון זה נועד לבחון את תפקודי הקשב של הנבחן, הלמידה והזיכרון.
  • אבחון פסיכודידקטי למבוגרים כולל את כל המבדקים הללו ומאפשר למומחים של ME לאתר את הקושי או הקשיים של הנבחן בהיבט הרגשי, דידקטי, קוגניטיבי ובהתאם לספק המלצות להתאמות במסגרות הלימודיות.

לסיכום, אבחון פסיכודידקטי למבוגרים משמש גם כאבחון לקויות למידה למוסדות להשכלה גבוהה.  אבחון זה חשוב לכל מי שמעוניין לדעת מהן הסיבות לקושי (או לקשיים), ולאתגרים הלימודיים אותם הוא חווה. אם הכוונה היא אל קושי למידתי או/ ו קושי רגשי המשפיע על היכולות ללמוד. בנוסף, אבחון זה יעזור לנבחן להבין האם הוא יהיה מסוגל לעמוד בדרישות הלימודיות של אותו מסלול לימודים אליו הוא מעוניין להשתייך.

 לפרטים נוספים אודות אבחון פסיכודידקטי למבוגרים התקשרו למומחים של ME 5806*

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button