me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו ניכור הורי?

ניכור הורי הוא מצב בו ילד מתנכר לאחד מהוריו ופעמים רבות אינו מוכן להסביר מדוע. תסמונת הניכור ההורי (PAS) היא תיאוריה שפותחה בשנת 1985 על ידי פרופסור גרדנר ריצ'רד אשר טען שההורה המועדף על הילד גורם לילד להאמין שההורה השני אחראי על מצב שלילי וכתוצאה מכך הילד בוחר את טובתו של צד אחד ומפתח ניכור הורי. תסמונת זאת יכולה להתפתח כתוצאה ממצבים רבים, כמו למשל גירושין של ההורים, הסתה כנגד אותו ההורה, העובדה שההורה החל בפרק ב' עם אדם חדש ועוד.
50164881

סרבנות קשר וניכור הורי

סרבנות קשר וניכור הורי מופיעים לעיתים במשפחות בהן ההורים עוברים תהליך של פירוד וקיים כעס רב בין בני הזוג. מחקרים שנעשו הובילו למסקנה שלילדים להורים אשר עוברים תהליך פירוד קשה יש סיכוי פי שניים לפתח בעיות התנהגותיות ורגשיות, כמו למשל סרבנות קשר וניכור הורי. שכן, הילדים מתמודדים עם הריבים של ההורים, עם ההשלכות הרגשיות על ההורה, הם מעוניינים לרצות את ההורה וחייבים להתמודד עם הסיטואציה ולתכנן את הפעילות עבור עצמם, שכן ההורים אינם יכולים לעשות זאת. במקרים רבים הילדים מאשימים את עצמם בבעיות של הוריהם ומנסים לבצע את הפעולות של ההורה בעצמם. כיוון שאין להם כלים להתמודד עם המצב שנכפה עליהם, יש לכך השפעה הרסנית על ההתפתחות הרגשית התקינה שלהם.

ניכור הורי - תופעות והתנהגויות

ניכור הורי יכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים, כמו למשל בהצהרה של הילד שהוא סולד או מפחד מההורה אותו אהב בעבר והפגנת נאמנות להורה השני. יכול להיות מצב בו הילד יאמר שהוא זה שמעוניין בניתוק מההורה, אך הטיעונים שלו יהיו מורכבים ממשפט שנאמר על ידי אדם מבוגר (קרוב לוודאי ההורה השני), כמו למשל "אמא  אינפנטילית ולא בנויה לגדל ילד". יש גם פעמים בהן הילד יצדיק את הפעולה בטיעונים שאינם רציונליים, כמו למשל 'אני שונא את אבא כי הוא לא גבוה'. 'אני שונא את אבא כי הוא לא מבשל אוכל טעים', וכן הלאה. ישנם מצבים של סרבנות קשר בהם הילד יפגין סרבנות קשר ואדישות טוטלית כלפי ניסיונותיו ורגשותיו של ההורה אשר מנסה לחדש איתו את הקשר. בנוסף, פעמים רבות, הילד יבחר לנתק קשר גם עם המשפחה המורחבת של ההורה הדחוי וישנם גם פעמים בהן הילד יסרב לשוחח עם ההורה המנוכר ויבחר לא להסביר מדוע.

דרגות ניכור הורי

בשלב מוקדם, הניכור ההורי יכול לבוא לידי ביטוי בהאשמות ובכעס כלפי ההורה, אך ככל שעובר הזמן המצב יכול להקצין ולבוא לידי ביטוי באלימות כלפי ההורה או בפחד מההורה ללא סיבה. במקרים אחרים הילד יבחר להתקרב מאוד להורה אחד ולהביע ניכור כלפי ההורה האחר. רוב המטפלים מדרגים את רמת הניכור ההורי, מניכור קל בו הילד משתף פעולה עם ההורה המנוכר ועד ניכור ברמה גבוהה בו הילד מסרב להיפגש עם ההורה או אלים כלפיו.  

אבחון וטיפול מהירים – חשיבות גבוהה

חשוב להתחיל ולטפל בבעיית הניכור ההורי כמה שיותר מהר, שכן ככל שהזמן יחלוף המציאות תתקבע ויהיה קשה יותר להגיע לפתרון. חשוב שתהיו מודעים לכך שפתרון בעיית סרבנות הקשר של הילד מחייב עבודה של צוות מטפלים שהוכשר לטפל בתופעה זאת ויעבדו יחדיו. כאן הטיפול נחלק לשניים: טיפול להורים וטיפול לילדים.

מרכז ME מאגד צוות מומחים, ביניהם פסיכיאטרים, פסיכולוגים, מטפלים משפחתיים ועו"ס מגשרים ועורכי דין המוכרים על ידי הרשויות המקצועיות בישראל. המטפלים שלנו ערוכים לספק לכם ההורים טיפולים וכלים שונים שיעזרו גם לילדכם וגם לכם, כמו למשל הנחייה הורית, הדרכת הורים, טיפול זוגי וטיפול פרטני.  בטיפול הזוגי ההורה ילמד כיצד לעבור ממונולוג ושפת מאבק לדיאלוג עם ההורה השני, דבר שישחרר את הילד מעול התיווך בין ההורים. בהדרכה, ההורים ילמדו מהם הגבולות שיגנו על הילד שלהם מפני מתחים, דבר שיתרום רבות לביטחון הרגשי של הילדים.

מה בנוגע לילדים? כאן המומחים שלנו יתאימו את הטיפול הרגשי המתאים לילדכם וזאת לאחר אבחון מקיף. אחת מהגישות הטיפוליות במקרה של ניכור הורי וסרבנות קשר היא CBT, כלומר פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ובשלב מסוים אף טיפול משפחתי, שכן מטרת הטיפול היא איחוי של הקשר בין ההורה המנוכר לילד.

מעוניינים לעזור לילדכם במקרה ובו הוא מנוכרים אל אחד ההורים ומסרב להיות איתו או איתה בקשר? חייגו 5806* אל מרכז המומחים של ME והתחילו לעזור לילדכם ולכם עוד היום.

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button