me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היחידה לרצף האוטיזם

אבחון וטיפול ברצף האוטיזם ילדים נוער ומבוגרים

במרכז ME – סניף פתח תקווה, פועלת היחידה לאבחון וטיפול ברצף האוטיזם לילדים נוער ומבוגרים הצוות כולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ומטפלים, ומציע אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכיאטרי לרצף האוטיזם

האבחונים מוכרים על פי דרישת חוזר מנכ”ל לאבחון אוטיזם-משרד הבריאות וביטוח לאומי.

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (Autistic Spectrum Disorder) מתייחסת לקבוצת מצבים נוירוהתפתחותיים, הנמשכים משך כל תקופת החיים, ומאופיינים במגוון רחב של תסמינים, יכולות ורמות שונות של לקות (clinical impact). ההפרעה מתבטאת בשני תחומים עיקריים, קשיים בהדדיות החברתית-רגשית, וקיום התנהגויות חזרתיות ותבניתיות.

אוטיזם מאובחן לרוב בילדות המוקדמת ואף בפעוטות. עם זאת, אצלנו במרכז מתקיימים גם אבחוני אוטיזם במבוגרים. ייחודו של המרכז הוא בכך, שעד כה האבחון והטיפול באוטיזם התפזר על פני מרכזים ומטפלים שונים ללא גוף אחד המרכז את הטיפול הרב-תחומי. מרכזME   לאבחון ולטיפול ברצף האוטיזם מאגד תחת קורת גג אחת רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת. כל אלו פועלים כצוות אחד, המלווה את המטופלים ומשפחותיהם.

חלק מרכזי ביחידה לאבחון וטיפול ברצף האוטיזם הוא אבחון ראשוני לאלו החשודים כלוקים בתסמונת.
על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, לאבחון תסמונת הספקטרום האוטיסטי (ASD) נדרשות לשם מיצוי זכויות.

שתי חוות דעת נפרדות

  • האחת של רופא: פסיכיאטר מומחה/מומחה בנוירולוגיה ובהתפתחות הילד/רופא ילדים התפתחותי,
    בעלי ניסיון בתחום אבחון ההפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD)
  • השניה של פסיכולוג: קליני/התפתחותי מומחה (וכן שיקומי/חינוכי עם הכשרה מתאימה).

     

ME מרכזים לטיפול רגשי ונפשי מציעים שירות של אבחון מלא פסיכיאטרי ופסיכולוגי.
לבחירתכם: קיימת אפשרות לבצע רק אבחון פסיכולוגי או רק אבחון פסיכיאטרי .

אבחון רצף האוטיזם ילדים ונוער

האבחון כולל ארבעה שלבים –

  • שלב מקדים של איסוף מידע ושאלונים.
  • שלב מפגשי ההערכה עם פסיכיאטר, אורך כשעתיים: שעה עם ההורים ושעה עם הילד/ה.
  • שלב אבחון פסיכולוגי (עם ההורים ועם הילד/ה)
  • שלב מפגש סיכום ומסירת דו"ח.

שלב א` – איסוף מידע מקדים ומילוי טפסי בקשה לאבחון:

בעת הפנייה הראשונית למרכז, ישלחו לכם במייל מספר שאלונים למילוי על ידכם, ההורים, ועל ידי המסגרת החינוכית, וטופס הסכמה של שני ההורים לעריכת האבחון (במקרה של הורים גרושים).

השאלונים והטפסים המלאים בשלמותם מהווים שלב הכרחי טרם עריכת האבחון עצמו.

שלב ב` – אבחון פסיכיאטרי

האבחון מורכב משלושה מפגשים עם פסיכיאטר:

  • המפגש הראשון נערך עם ההורים
  • המפגש השני עם הילד/ה עצמו
  • המפגש השלישי נערך עם ההורים
  1. מפגש עם ההורים: פגישה שאורכה כשעה, במהלכה נאסף רקע התפתחותי מקיף אודות הילד/ה, תוך שימוש בראיון סטנדרטי לאבחון תסמונת הספקטרום האוטיסטי. חיוני כי לפגישה זו יגיעו שני ההורים. למפגש חשוב להביא דו"חות אבחוניים קודמים של הילד/ה.
  2. מפגש עם הילד/ה: הפגישה נערכת בחדר המותאם לאבחון ובאווירה נעימה. במהלך הפגישה מועברות מספר משימות של שיחה ומשחק, שנועדות להעריך, בין היתר, את ההדדיות התקשורתית-חברתית שמפגין הילד במפגש עם אדם לא מוכר.
  3. מפגש סיכום והמלצות עם ההורים: עם סיום ניתוח הנתונים שהתקבלו, ניצור עמכם קשר על מנת לקבוע שיחה לסיכום תהליך ההערכה. בשיחה זו ימסרו תוצאות ההערכה, ויוצעו דרכי טיפול והתמודדות. הדו"ח הכתוב יימסר כשבוע מפגישת הסיכום.

     

שלב ג` – אבחון פסיכולוגי

אבחון מורכב ממספר מפגשים עם פסיכולוג התפתחותי, חינוכי או קליני:

    • המפגש הראשון נערך עם ההורים.
    • המפגשים הבאים עם הילד/ה עצמו.
    • מפגש סיכום והמלצות עם ההורים: עם סיום ניתוח הנתונים שהתקבלו, ניצור עמכם קשר על מנת לקבוע שיחה לסיכום תהליך ההערכה. בשיחה זו ימסרו תוצאות ההערכה, ויוצעו דרכי טיפול והתמודדות.


*הדו"ח הכתוב יימסר כשבוע מפגישת הסיכום.

האבחון הפסיכולוגי מבוסס על מספר כלים דיאגנוסטיים: שאלון מפורט להורים (שממולא ע"י הפסיכולוג תוך כדי שיחה עמם), ותצפית קלינית מובנית המתמקדת בילד. שאלון ההורים (ADI-R) כולל 93 שאלות הבוחנות את התפקוד התקשורתי, הרגשי והחברתי של הילד מינקותו ועד רגע הבדיקה. בנוסף, ההורים נשאלים אודות תחומי עניין ייחודיים ורגישויות סנסוריות של ילדם. השאלון ממולא במהלך שני מפגשים עם איש המקצוע, ומאפשר להורים להיות מעורבים ושותפים בתהליך ההערכה של ילדם.

התצפית הקלינית האבחונית נערכת עם הילד/ה, כשההורים אינם נמצאים בחדר.
התצפית נערכת לפי כלי אבחוני הנקרא ADOS (Autism Diagnostic Observation Scale).
מבחן ה-ADOS הוא כלי בינלאומי, הנחשב כיום ל  Gold Standardאמת המידה הבינלאומית לאבחון אוטיזם.
זהו המבחן התקף והמהימן ביותר לאבחון אוטיזם. מבחן זה מועבר על-ידי פסיכולוגים אשר עברו השתלמות ספציפית ורחבת-היקף בכלי אבחוני זה. האבחון, כמו המבחנים שתיארנו לעיל, מתבסס על תצפית ואינטראקציה בין הילד לבודק (הפסיכולוג), והוא ניתן להעברה החל מגיל שנה ועד לגיל הבגרות המאוחרת.
כלי זה כולל תתי-מבחנים רבים הבודקים את רמת התפקוד התקשורתי של הנבדק. במבחן זה חלקים מותאמים לגיל הנבדק ולרמת התפקוד השפתי (נבדק ללא שפה/נבדק עם שפה חלקית/נבדק ילד שרכש את השפה/נבדק מתבגר או מבוגר).
במהלך התצפית נבדקות תגובות הילד למטלות מגוונות, המדמות סיטואציות חברתיות שונות – למשל עיון משותף בספר, שיחה חופשית, משחקי דמיון ושאלות אודות הבנת רגשות ויחסים חברתיים.
תשומת הלב בתצפית הקלינית מופנית, למשל, למאפיינים ייחודיים באופן דיבורו, לרמת השיתוף שלו בחוויותיו, בהתייחסות הרגשית לבודק, במחוות בלתי מילוליות, בהבנת יחסים חברתיים, בעיסוק בתחומי עניין ייחודיים ועוד.

מבחן ה-ADOS הינו כלי אבחוני-פסיכולוגי משלים לאבחון אוטיזם, לצד האבחנה הפסיכיאטרית. נציין כי הכרה על-ידי ביטוח לאומי ניתנת לנבדקים שקיבלו אבחנה ללקות תקשורתית על-ידי רופא פסיכיאטר למשל, ועל ידי פסיכולוג התפתחותי או קליני, או פסיכולוג בהתמחות אחרת אשר הוכשר לאבחון אוטיזם.
אלמנט נוסף בעל חשיבות קריטית באבחון ילד כממוקם על הרצף האוטיסטי הינו דיווח מהמורה או הגננת – הנחשפים יותר מכל אדם אחר להתנהגות חברתית של הילד שעלולה להיראות חריגה.

במקרים מסוימים ייתכן ויעלה צורך בשילוב כלי אבחון נוספים אשר יצריכו פגישה נוספת כגון תצפית במסגרת החינוכית ואבחון קוגניטיבי משלים (פגישות אלו הנן בעלות נפרדת).

שלב ד` – סיכום ההערכה:

עם סיום ניתוח הנתונים שהתקבלו, ניצור עמכם קשר על מנת לקבוע שיחה לסיכום תהליך ההערכה.
בשיחה זו ימסרו תוצאות ההערכה, ויוצעו דרכי טיפול והתמודדות.

הדו"ח הכתוב יימסר כשבוע מפגישת הסיכום.

אבחון אוטיזם למתבגרים ומבוגרים

בניגוד לתפיסה הרווחת, האבחון הראשוני לא מבוצע תמיד כבר בגיל הרך. למעשה, בשנים האחרונות נרשמו יותר ויותר מקרי אוטיזם חדשים שאובחנו בגיל הנעורים ואפילו בגיל בגרות. אמנם, סימנים ראשונים שעלולים להצביע על אוטיזם מופיעים לעתים קרובות כבר בגיל שנה, כגון חוסר קשר עין ותגובה רגשית לבני המשפחה, העדר משחק ועניין תואם גיל בצעצועים. אלה מהווים נורות אזהרה שעלולות להצביע על בעיה. אולם, ככל שהגיל עולה מחריפה ומתבהרת המצוקה החברתית של הילד. ילדים רבים שלא אובחנו כלוקים בתסמונת בגיל צעיר, חווים בבית-הספר היסודי בידוד רגשי וחברתי עמוקים ביותר, שלא פעם מתבטאים בדיכאון קשה. הבעיה מחריפה ככל שהם מתקשים להתאים התנהגותם ורגשותיהם לסיטואציה שסביבם, באופן שעלול להגביר את הבידוד החברתי שלהם ואף להפוך אותם למטרות ללעג מצד סביבתם החברתית.
כתוצאה מכך עלולה להגרם עלייה בתחלואה פסיכיאטרית נילווית, כגון דכאון וחרדה.
בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחה משמעותית במספר הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. הסיבות לכך טמונות, בין היתר, בעלייה במודעות לתסמונת ולסימניה שמביאה להגדלת מספר האבחונים המבוצעים בהשוואה לעבר, ובשינוי הקריטריונים האבחנתיים. קיימים גם הסברים העשויים להצביע על צמיחה אורגנית במספר מקרי האוטיזם בעולם: הבאת ילד לעולם בגיל הורים מאוחר (בעיקר מסיבות סוציאליות ומהגדלת תוחלת החיים), וגורמי סיכון סביבתיים מגוונים שנחקרים.
תחום נוסף שהולך ומתבהר הוא ההבדל בביטויי התמונה הקלינית בין בנים לבנות. מעבר לשכיחות הנמוכה יותר בהופעת התסמונת בקרב בנות (יחס של כ 1:4 בהשוואה לבנים), נמצא כי קשה יותר לאבחן את התסמונת בקרב בנות. מאחר ומחקרים מצביעים על כך שבנות ניחנות בכישורים חברתיים ושפתיים מפותחים יותר מבנים. כישורים אלה מאפשרים להן לבצע חיקוי של סביבתן החברתית, וכך לדמות  את התגובות הרגשיות הנורמטיביות לגירויים חברתיים – אף שאין מדובר בתגובה המגובה בהבנה חברתית אמיתית. לפיכך, האבחון של בנות ונערות על הרצף האוטיסטי צריך לעבור התאמה מיוחדת בהשוואה לאבחון המקובל.

הטיפול באוטיזם: טיפול פרטני, טיפול קבוצתי והדרכת הורים

אבחון האוטיזם מדייק את מצבו הנוכחי של הילד ואת תפקודו, והוא הכרחי להתוויית תוכנית טיפול מתאימה וקבלת פרוגנוזה מדויקת ככל הניתן. תוכנית מתאימה תשפר את תפקודו ותסייע לאיכות חייו וחיי משפחתו. חשוב לציין כי מחקרים מצאו שגיל אבחון צעיר מסייע! כלומר, ככל שגיל האבחון מוקדם, ניתן לטפל מוקדם יותר וכך תפקודו של הילד משתפר 2009 Hertz-Picciotto, & Delwiche)). זאת מפני שבגילאים הצעירים המוח עדיין פלסטי וגמיש וכך חלון ההזדמנויות לשינוי גדול יותר.

אוטיזם היא הפרעה נוירו-התפתחותית המלווה את הילד כל חייו. אין כיום טיפול תרופתי המעלים את תסמיני הליבה של האוטיזם. לעיתים קרובות נלוות להפרעה הפרעות פסיכיאטריות, שהשכיחות שבהן כוללות דיכאון, חרדות, הפרעה טורדנית כפייתית והפרעות קשב וריכוז. בהפרעות אלה טיפול תרופתי בהחלט עשוי לסייע.
הטיפולים המוצעים כיום לילדים ונוער עם הפרעות על רצף האוטיזם נועדו להקנות להם כלים לתקשורת חברתית ולהבנה רגשית הדדית, שיאפשרו להם להבין ולתקשר טוב יותר עם סביבתם. הפרוטוקול הטיפולי האופטימאלי מבוסס על שילוב של טיפול פרטני, טיפול קבוצתי, הדרכת הורים והדרכת הצוות החינוכי.
הטיפול הפסיכולוגי בילדים על רצף האוטיזם מבוסס על שילוב של טיפול דינאמי והתנהגותי, שבבסיסו הרחבת מנעד הרגשות וההתנהגויות שהילד חווה ומבטא. זיהוי ו'ייצור' הבעות פנים למשל, יכולת שבאופן תקין מתפתחת בשלב הגיל הרך, היא תחום שצריך ללמד את הילד, ממש כמו שפה זרה לילד אחר.
הטיפול הקבוצתי מבוסס על עידוד התקשורת בקרב קבוצת הילדים, שבאופן טבעי כל אחד מפרטיה נוטה להתכנס בתוך עצמו ובתוך תחומי העניין הייחודיים לו.

הצוות הטיפולי מלמד כיצד ליזום ולפתח שיחה, כיצד לבטא רצונות, וגם איך לריב ולהביע תסכול באופן שילד אחר או מבוגר יבינו רגש הזה. הילדים נתרמים מתהליך שנקרא  .The Social use of language
אחת הטכניקות לעידוד קירבה ותקשורת בקרב הילדים היא צפייה משותפת בסרטים תואמי גיל, משחק קבוצתי, משחקי מחשב שונים, במהלכם כל ילד נחשף לתגובות הרגשיות של חבריו לקבוצה ולתחומי העניין שלהם.

הדרכת ההורים היא מרכיב חשוב בטיפול בילד. אין מדובר בהדרכה שגרתית אלא במתן כלים ספציפיים להורים המאפשרים להם להרחיב את כישורי החברות והתקשורת של ילדיהם ולצמצם התנהגויות חברתיות לא יעילות. כך, הילד והוריו עוברים תהליך טיפולי המתחיל למעשה כבר בשלב האבחון הראשוני, במהלכו הם מבינים מהם הקשיים עימם הם וילדם מתמודדים, ורוכשים כלים מעשיים העוזרים לצמצמם ולהגביר תפקוד חברתי יעיל יותר.

בצוות מרכז ME ביחידה לאבחון וטיפול ברצף האוטיזם חברים גם עובדים סוציאליים קליניים, בעלי התמחות מיוחדת הן בעבודה סוציאלית והן בטיפול נפשי קליני, והם שותפים הן בתהליך ההערכה המשפחתית, הטיפול המערכתי והטיפול הרגשי הפרטני והקבוצתי.
נדבך נוסף של הטיפול מבוסס על תהליך שמובילים מרפאים בעיסוק, שנועד להקנות לילדים כישורי חיים בפעילויות היומיום (ADL) ועצמאות: יכולת ללכת לסופר, לנסוע באוטובוס, לדאוג להיגיינה אישית, ולבצע פעולות המצריכות מוטוריקה עדינה וגסה וויסות חושי.

מאחר ואוטיזם הוא מצב כרוני מורכב, לא נהוג לדבר במונחים של "שיעורי הצלחה" בתיאור אפקטיביות הטיפול. המדד להצלחה הוא במידת השיפור בתפקודו הרגשי-חברתי-תקשורתי של הילד והשיפור ברווחת המשפחה כולה. כאמור, טיפול משולב פרטני וקבוצתי המכוון הן לילד, הן להורים והן למערכת החינוכית, נמצא כיעיל ביותר לתפקודו החברתי של הילד הלוקה באוטיזם.

אבחון אוטיזם במרכז ME ביחידה לאבחון וטיפול ברצף האוטיזם

כפי שהצגנו לעיל, אבחנה על הרצף האוטיסטי הינה חשובה ומשנת חיים. בין אם מדובר באבחון אוטיזם הנערך בגיל הפעוטות ובין אם מדובר במתבגר או מבוגר הניגשים לאבחון. לצד זאת, חשוב לזכור כי מדובר באבחנה מורכבת וסבוכה, כזו אשר כדאי שתעשה ותיבחן ע”י איש מקצועי מיומן ומומחה באבחון אוטיזם.
אבחנה זו נותנת פשר ומשמעות הן לאדם המקבל את האבחנה והן לסביבתו הקרובה.

במרכז ME, פסיכיאטרים מומחים ופסיכולוגים מומחים המורשים לאבחן אוטיזם בגילאים מגוונים. לצד המקצועיות המאפיינת את צוות המרכז, הצוות מבצע את ההערכה ברגישות ובעדינות, הכל-כך חשובה במקרים כמו אבחון אוטיזם.

לפרטים נוספים ניתן להתקשר למרכז ME לטיפול רגשי ונפשי טלפון: 5806*

צוות הפסיכיאטרים
צוות הפסיכולוגים המאבחנים
טיפול במאובחנים ברצף האוטיזם
צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button