me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרדה מבית הספר – סיבות וטיפול

שנת הלימודים החדשה עומדת בפתח, ומיליוני תלמידים ברחבי הארץ נרגשים לקראתה. אלא שביניהם ישנם רבים אשר חשים חרדה מבית ספר, ועבורם התייצבות בפתח הכיתה מדי בוקר מלווה בבליל של רגשות שליליים. ממה נובעת חרדה זו? כיצד ניתן לטפל בה? אילו הפרעות נלוות בה לעיתים קרובות? על שאלות אלו נשיב בכתבה זו.
חרדה מבית הספר – סיבות וטיפול

חרדה מבית הספר – גורמים מרכזיים

מה גורם לעשרות אלפי ילדים (בנים ובנות, צעירים ובוגרים) לחוש חרדה של ממש מהמתרחש בין כותלי בית הספר? ובכן, מחקרים שונים גילו מספר גורמים מרכזיים לכך:

  • חרדת נטישה - חרדה המבוססת על קשר הדוק מדי עם ההורים, כך שהרתיעה מבית הספר היא, למעשה, רתיעה מהפרידה הכפויה מההורים מדי יום. חרדה זו אופיינית לגיל הצעיר יותר, אם כי ישנם מקרים חריגים גם של מתבגרים הסובלים מחרדה זו.
  • חרדת כישלון – כאן מדובר על חרדה בשל כישלונות חוזרים ונשנים. שהרי אף אחד לא אוהב לחזור למקום שבו הוא לא מצליח לממש את עצמו. חשבו על זה – האם הייתם אוהבים לשחק במגרש הכדורסל לאורך זמן אם כל זריקה שלכם הייתה מחטיאה את הטבעת?
  • חרדת איום - חרדה בשל גורם מאיים. משהו או מישהו ספציפי יוצר את החרדה. לעיתים מדובר במורה קשוח, בתלמיד אלים וכדומה.

חרדה מבית הספר – הפרעות נלוות

אם חשבתם לרגע שההימנעות של ילדכם החרד הינה הצרה היחידה שלו, יתכן מאוד ואתם טועים. חרדה מבית הספר מגיעה, לעיתים קרובות, בשילוב של פוביות, חרדות והפרעות נוספות. לדוגמה – ליקויי למידה, אשר מקשים מאוד על ילדכם להבין את החומר, לעקוב אחר הנעשה בכיתה, להגיע להישגים הלימודיים הרצויים וכפועל יוצא מכך, הוא חרד מלהגיע למקום המסמל עבורו כישלון מתמשך. דוגמה נוספת לכך היא דיכאון מתמשך, אשר עלול לפגוע ברבדים שונים של אישיותו של ילדכם ובמקרים קיצוניים אף להוביל למחשבות ומעשים אובדניים. גם פוביה (הפרעה) חברתית, במסגרתה ילדכם אינו חש בנוח בחברת אנשים אחרים, עלולה "להזין" את החרדה מבית הספר ולתרום לחיזוקה. אפילו הפרעות אכילה שונות עלולות להוביל לחרדה מבית הספר, בשל הצורך לאכול במהלך יום הלימודים.

דרכי טיפול כנגד חרדה מבית הספר

כמו בכל אתגר נפשי/התנהגותי/קוגניטיבי, בתור התחלה חייבים להבין את שורש הבעיה כדי להגיע לפתרון. נסו להבין האם ילדכם סובל מאלימות מילולית או פיזית במסגרת בית הספר? האם הוא לא מצליח בלימודיו, מה שגורם לו לתחושות כישלון ולהימנעות מבית הספר? האם הפחד שלו מבוסס על הרצון להישאר קרוב אליכם, ההורים? נסו לשלול סיבות אלו ואחרות על מנת לצמצם את הנסיבות האפשריות.

מי – מנטל אקספרטס, מרכזים לטיפול רגשי המהווים כתובת אחת מקצועית ומקיפה לילדכם מציעים לכם ולילדכם  תהליך אבחון מקצועי אשר יוביל למסקנה לגבי הגורם או הגורמים היוצרים את החרדה. האבחון והתאמת הטיפול יתבצעו על ידי מומחים בתחומי הפסיכולוגיה של הילד, פסיכיאטריה, טיפול רגשי, פסיכיאטרים, פסיכותרפיה ועוד. לעיתים, מקובל לבחור באחד משני מסלולי הטיפול המרכזיים הבאים:

  • טיפול רגשי : טיפול מסוג זה יכול להיות טיפול קוגניטיבי – התנהגותי (CBT) המבוסס על שינוי מחשבות שמשפיעות על ההתנהגות או לחלופין טיפול פסיכותרפויטי המבוסס על שיח והקשבה, פתיחות למחשבה ולנפש, ועוד. טיפול זה יעשה באמצעות אנשי מקצוע כגון פסיכולוגיים, פסיכותרפיסטים, מטפלים בהבעה ויצירה ועוד.
  • טיפול תרופתי – יש מצבים בהם המומחים ממליצים על טיפול הרגעתי במקביל לטיפול הרגשי וזאת על מנת להשיג הטבה מיידית שתאפשר שינה טובה, תפקוד, ופניות לטיפול. בד בבד לקיום הטיפול, חשוב לייצר סביבה לימודית ותומכת במסגרת ביתית  וזאת בהתאם להנחיות הטיפוליות נמליץ בחום גם על הדרכת הורים מקיפה, אשר מהווה, במקרים רבים, את לב ההבדל בין כישלון להצלחה. מרכזי מומחים לטיפול רגשי ונפשי ME מספקים הדרכה שכזאת, אשר מסייעת להורה להבין את אשר חווה ילדו, דבר המהווה בסיס לתמיכה מלאה בתהליך, לסבלנות הנדרשת ולהבנה של מצבו.

זכרו – הימנעות מבית הספר עלולה להיות רק הסימפטום החיצוני הממחיש את מה שמתרחש בליבו  של ילדכם. סייעו לילדכם בהקדם האפשרי, והוציאו אותו לדרך חדשה ובטוחה. לפרטים נוספים ניתן לטלפן אל המומחים של מי- מנטל אקספרטס בכוכבית 5806. בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button