me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מלמדים את הילד לשלוט בכעסים שלו

הורים יקרים, האם אתם מודעים לכך שתגובות נכונות שלכם יאפשרו התמודדות נכונה יותר עם התפרצויות הזעם של הילדים שלכם? האם אתם יודעים שתגובות אלו אף יכולות לצמצם את הופעתן של התפרצויות הזעם בעתיד? במאמר זה בחרנו להציג בפניכם טיפים להתמודדות יעילה עם התפרצויות זעם. הבה נתחיל..
מלמדים את הילד לשלוט בכעסים שלו

טיפים להתמודדות עם התפרצויות זעם

מהו התקף זעם?

התקף זעם אצל ילד יכול לבוא לידי ביטוי בצעקות, בעיטות, מכות ואף עצירה של הנשימה. התקפים אלו מופיעים בשכיחות דומה אצל בנים ובנות והם נחשבים נורמליים וכחלק מהתפתחותו של הילד, שכן זוהי הדרך בה ילדים צעירים מביעים את התסכול והכעס שלהם. בנוסף, התקפים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי כאשר הילד שלכם חש שלא בנוח וזאת משום שהוא רעב או עייף. התקפים אלו יכולים לצאת מידי שליטה כאשר הילד לא מקבל את רצונו ולא מצליח לגרום להורה לעשות את מה שהוא רוצה. התקפי זעם אצל ילדים בני שנתיים ומטה הם דבר נפוץ, שכן הפעוט אינו יכול להביע את עצמו בדרך ברורה ומתקשה להסביר מה הוא רוצה או צריך. התקף זעם אצל ילדים בני שלוש וארבע מגיע גם הוא בעקבות אי נוחות מסוימת ובדרך כלל  מדובר על בדיקת גבולות. התקפי זעם אצל ילדים בני שמונה ומעלה אינם נחשבים כדבר "נורמלי" וקרוב לוודא שבמצב זה הילד זקוק לעזרתכם ומומלץ לפנות אל ייעוץ מקצועי.

טיפ 1 - מרגיעים את הילד

התגובה הלא מידתית של הילד שלנו גורמת לנו ההורים לחוש פעמים רבות מובכים ואף לחוות תסכול ולכעוס על הילד שעושה לנו כאלו הצגות לפני כולם. למרות זאת, אף הורה אינו מעוניין לצעוק על הילד ובכך לגרום לו לחוש במצוקה גדולה יותר. מסיבה זאת, הדבר הראשון אותו יש לעשות באם הילד צורח וזועם הוא להרגיע אותו ולהשיב את הסדר לכנו. שכן, רק אם הילד רגוע הוא יוכל להתחיל ולהבין את הטעויות שלו. אם אתם כהורים מצויים במצב בו הילד שלכם חווה התקף זעם אתם חייבים לזכור שהילד שרוי במצוקה ואינו יודע כיצד להתמודד באופן שונה עם המצוקה אותה הוא חווה או שהוא כבר למד שזוהי הדרך היחידה בה הוא יקבל את מה שהוא רוצה.

טיפ 2 - חותרים לפסק זמן

עמדו רגועים מול ילדכם, עצרו אותו ותאמרו לו בשקט אך באופן תקיף שהוא צריך להפסיק להתנהג כך. ודאו שהוא מביט בכם חזרה וחיזרו על הדברים פעם נוספת. המטרה היא להפסיק את מנגנון הלחימה שלו ולעבור למצב רגוע יותר. מצב של "פסק זמן". אם אתם חשים שחיבוק יכול להרגיע אותו, אל תהססו לחבק אותו ובכך להפגין כלפיו חיבה, כך שהוא ידע שאתם אוהבים אותו. חשוב לציין שחיבוק אינו סימן שאתם מקבלים את מעשי הילד, אלא אזכור לכך שאתם אוהבים אותו.

טיפ 3 - מבהירים לילד שאין מקום לתוקפנות

אם להתקף הזעם של ילדכם נלוות בעיטות, מכות והרס. חשוב להציב גבולות ברורים. ילדים צריכים לדעת שאין קשר בין מצוקה לבין פעולות פיזיות הרסניות. כאן חשוב שתאמרו לילד שלכם שהוא יכול לכעוס עליכם, אבל לא תתנו לו בשום פנים ואופן להכות אתכם או כל אדם אחר. תבהירו לו שהוא מוזמן להשתמש במילים ולהגיד לכם שהוא כועס עליכם, אבל אסור לו לפגוע בכם או בכל אדם, ילד, חיה או חפץ. חשוב לדעת שיש ילדים שצריכים להיאבק אל מול משהו חומרי כשהם כועסים ולכן ניתן להחליט על חפץ מסוים שישמש למטרה זאת ורק חפץ זה ישמש את הילד כשהוא כועס. חשוב שהילד ידע שלא תסבלו התנהגות אלימה שלו כלפי אנשים וחפצים אחרים וזאת מלבד, אותו חפץ מוגדר.

טיפ 4 - לא שולחים את הילד לחדר!

אם הילד אינו נוהג כשורה, הימנעו מלשלוח אותו לחדר למטרת רגיעה. קחו בחשבון שהילד מצוי במצוקה ויש מצבים מסוימים בהם הוא יחוש לבד עם הפחדים שלו בחדר, ללא כל כלי עזר להתמודדות עם הכעס והפחדים, סיטואציה בה איננו מעוניינים. לכן, במקום שליחתו לחדר לבד, תאמרו לו שכעת תלכו יחד למקום אחר ותדברו על הדברים. בשלב זה יש לקחת אותו מהמקום בו הוא חווה את התקף הזעם או המקום שעורר את כעסו ולעזור לו וזאת באמצעות שיחה להבין מדוע הוא כעס ומהן הרגשות אותן הוא חש. כל פעם שהילד יחווה מצוקה אשר תבוא לידי ביטוי בהתקף זעם, תחזיקו בידו ותאמרו לו שהולכים לזמן שיחה. כך הילד יבין שאתם לא הולכים להעניש אותו, אלא לשוחח איתו על מה שמטריד אותו. קרוב לוודאי שתופתעו לגלות שתוך פרק זמן קצר הילד יתחיל לגלות שליטה עצמית רבה יותר.

טיפ 5 – החשיבות של החיבור לילד

אם הילד אינו מעוניין לשוחח אתכם ומצוי בסערת רגשות, תוכלו לומר לו שהוא יכול להישאר לבד, אך הוא מוזמן להגיע אליכם כדי לזכות בחיבוק ולדבר על מה שמטריד אותו. אין זה משנה אם אתם מבינים או אינכם מבינים מה מטריד אותו, חשוב שתנסו להתחבר אליו ותתנו לו תחושה שאתם שם בשבילו. תמיד תוכלו לומר לו שאתם רואים שהוא עצוב, אך גם אתם עצובים לפעמים ומה שעוזר לכם זה לדבר עם אדם זה או אחר וזאת במקום לצעוק.

טיפ 6 - מקדימים תרופה למכה – מדריכים את הילד

קחו בחשבון שיהיה מצב בו הילד יצטרך לחוות התמודדות עם קושי ואילו אתם לא תהיו שם לידו וזאת על מנת להרגיע ולהדריך אותו. בכדי להיות ערוכים למצב שכזה, חשוב שתעבדו עם ילדכם מראש ותעזרו לו לחשוב על אותן הדרכים שיעזרו לו בהתמודדות עם הרגשות שלו בסיטואציות שונות בחייו. חלק משיטות ההרגעה אותן תלמדו אותו יכולות להיות: צעקות לתוך כרית במצב בו הרגשות גואים, הקשבה לרשימת שירים אהובים שיעזרו לו להירגע, מעיכה של כדור קטן ביד ואם מדובר על ילד בגילאי בית הספר תוכלו להציע לילדכם לכתוב על הנייר את מה שהוא חש ולאחר מכן לקרוע את הנייר לחתיכות קטנות קטנות בכדי להעיף את הכעס.

 

טיפ 7 - לומדים לזהות את סימני הכעס מראש

זיהוי הסימנים המקדימים להתקף הזעם הוא הנוסחה המושלמת להקטנת הסבל של ילדכם. בכדי לזהות סימנים אלו חשוב שתבררו עם ילדכם מה הוא חש כמה שניות לפני שהוא מתחיל לצעוק ולהתפרע, כך שהוא עצמו יהיה מודע לכך שניתן לזהות את המחשבות טרם הפעולה. הציעו לו שברגע שהוא מתחיל להרגיש בצורה מסוימת שינקוט בפעולה אחרת, פעולה שתעזור לו להירגע, כמו למשל לצאת מהבית לצעידה בחוץ, ללכת לשחק במשחק מחשב, להוציא את הכלב החוצה וכו'. כך הילד יזהה לאט לאט את ההרגשה שתוקפת אותו וזאת טרם הוא מאבד שליטה, ינקוט בפעולה מרגיעה וימנע את התפרצות הזעם.

טיפ 8 – עוזרים לילד לפתח את האינטליגנציה הרגשית שלו

חשוב ללמד את הילד שלכם לחוש בנוח עם הרגשות שלו, שכן ילדים אשר חשים בנוח עם רגשותיהם יהיו מסוגלים גם לנהל את הכעסים שלהם ביעילות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת תהיה באמצעות שיתוף. שתפו את הילד שלכם באשר לרגשות שלכם לגבי פעולות שונות. פעולות איתן הוא יוכל להזדהות ובאמצעותן הוא יוכל לבטא בקול כל מיני תחושות, כמו למשל תחושת עצב כתוצאה מכך שחברה העליבה אותו, בושה על כך שלא ידע לענות על השאלה אותה שאלה אותו המורה בכיתה וכן הלאה.

המטרה שלכם היא לספק לילדכם ארגז כלים להתמודדות עם הרגשות שלו באופנים שונים ולא באמצעות כעס בלבד. חשוב שתעודדו את הילד לחשוב באמצעות שאלות שונות, למדו אותו לחשוב על כל מיני רעיונות יצירתיים לפתרון בעיות שונות וכעסים ללא צעקות או אלמנטים פיזיים, עודדו תקשורת חיובית, עודדו אותו לשאול שאלות ולמדו אותו לגלות אמפתיה במצבים שונים לאנשים. ככל שארגז הכלים של ילדכם להתמודדות עם רגשות יהיה גדול יותר, כך הוא ישתמש פחות בכעס ואלימות מילולית ופיזית.

טיפ 9 – אל תהססו לפנות אל ייעוץ מקצועי – סימנים חשובים

יש מצבים אשר מחייבים עזרה מקצועית לניהול כעסים. אם הילד שלכם בן חמש-שש ובקביעות הוא אינו מצליח לשלוט בדחפיו ומכה אנשים שאינם בני משפחתו. אם אנשי החינוך מתלוננים על תפקודו של הילד. אם הילד מאיים לפגוע ברכוש או בעצמו במהלך התפרצויות הזעם שלו. אם הילד מביע שנאה עצמית בלתי נשלטת כלפי אדם מסוים או כלפי עצמו. אם הילד אינו מצליח ליצור או לשמר חברויות. אם לאחר כל התפרצות, הילד חש שהוא קורבן ואם למרות הסברים נשנים שלכם, הילד אינו מצליח להבין שהוא אחראי ליצירת המצב אליו הוא נקלע, חשוב שתפנו אל מומחה בתחום הרגשי.

מעוניינים בעזרה מקצועית? המטפלים המומחים של ME – מנטל אקספרטס, מרכזים לטיפול רגשי בפריסה ארצית, עומדים לרשותכם ומציעים סיוע לכל ילד ומבוגר המצויים במצוקה כלשהי. לייעוץ, חייגו כוכבית 5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button