me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרבות פרידת הבוקר בגני הילדים

פרידת הבוקר בגן הילדים מהווה חלק חשוב מאוד בבניית הביטחון העצמי של ילדכם וחלק חשוב מאוד במערכת היחסים בין ההורה לילד. הורים יקרים, מעוניינים לדעת כיצד להיפרד מהילד באופן הנכון ביותר? התחילו לקרוא!
תרבות פרידת הבוקר בגני הילדים

תרבות פרידת הבוקר בגני הילדים

נכון לשנת 2019 תפיסת הפרידה בגני ילדים היא תפיסה אשר לעיתים מתמקדת ברצון לשחרר את ההורה במהירות לעבודה ולא בדבר החשוב ביותר, טובת הילד. צוות המומחים של ME – מכרזים לטיפול רגשי מאמינים בשינוי תרבות הפרידה, שכן הילד שלכם ראוי למעבר אנושי ואוהב מחיק המשפחה למסגרת החינוכית של גן הילדים.

אמנם הילד גדל אצל ההורים אשר אחראים על כל הקשור בטיפולו, אך ברגע שההורה מביא את הילד לגן עירייה הילד משתייך וזאת "באופן כמעט אוטומטי" לקולקטיב ולכן הגישה הקולקטיבית היא זאת שתופסת שליטה. דבר זה בא לידי ביטוי בכך שברוב הבקרים, ההורים חשים שהם מפריעים לתהליך הפרידה הנהוג בגן. ברוב הגנים, נהוג להיכנס לגן בבקרים אך ורק ביום או ביומיים הראשונים של תחילת השנה וגם זה לזמן קצרצר. בימים שלאחר מכן הפרידה לעיתים נעשית בשער החיצוני של הגן ולא בגן עצמו. למעשה, היחס אל הפרידה של הילד מההורה על הבוקר הוא בעייתי.  

מונעים חרדת נטישה ומעלים את הביטחון העצמי של הילד

ילדים בגילאי הגן אמנם סקרנים ומעוניינים לגלות את העולם החדש שהגן מייצג, אך הם חסרי ניסיון חיים ולא מודעים לכך שקרוב לוודאי שהם יתרגלו לגן והכל יהיה בסדר. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון שהילדים אינם מכירים את אותם המבוגרים בגן אשר אחראים עליהם ולא מודעים לכך שהם יכולים לבטוח בהם. כך יוצא שמצד אחד הילדים נמשכים לכל הקשור אל החוויות אותן מספק הגן ומצד שני הם חשים שאינם בטוחים ללא ההורים שלהם. כל ילד זקוק לזמן הסתגלות שונה על מנת לחוש בטוח בגן החדש. כל אחד מהילדים זקוק לזמן מסוים על מנת להיפרד מההורים שלו באופן בריא ומיטבי ולכן הליך פרידה קצר וסמכותי, יכול להזיק לחלק מילדי הגן. הגישה הנכונה היא שלעולם אין "לברוח" לילד. תמיד חשוב לעדכן אותו מראש, גם אם הוא בוכה וקשה לו. הילד חייב לדעת שהוא יכול לסמוך על הוריו (חשוב לא לעורר אצלו חרדת נטישה).

אז מה ניתן לעשות? המסקנות!

  1. הילד צריך לחוש בשליטה – בהתארגנות הבוקר קחו בחשבון את זמן הפרידה ותאפשרו לילד להוביל את קצב הפרידה. ברגע שילדכם יחוש שפרידה היא בהתאם לקצב שלו, קרוב לוודאי שהוא יחוש בטוח וישחרר אתכם. באם תקרינו לחץ , קרוב לוודאי שילדכם יחוש שאתם ממהרים ולחוצים להיפרד ממנו, הוא יכול לחוש שהוא מאבד שליטה ואקט הפרידה יהפוך למאבק על שליטה.
  2. בנייה הדרגתית של ביטחון ילדכם - חשוב שתבינו שהכל חדש לילדכם והוא זקוק לכך שאתם ההורים תנחו אותו ותבטיחו לו שהגן אליו הוא אמור להיכנס ולשהות בו, הוא אכן מקום בטוח. איך עושים זאת? בשלבים:
  • שלב 1 – תיכנסו לגן ותברכו בחום את צוות הגן. דבר זה יבהיר לילד שאתם בוטחים בצוות הכולל את הגננת והסייעות. לאחר מכן, מומלץ לפנות זמן ולשחק עם הילד במשחק אותו הוא בוחר. משחק משותף ומהנה של ההורה והילד בגן יעיד על סיום השלב הראשון של תהליך בניית הביטחון לילד.
  • שלב 2 - בשלב זה הילד אמור להתחיל ולהתרחק מכם פיזית. בתחילה יהיה זה מרחק קצר וככל שהוא יצבור ביטחון, הוא ירשה לעצמו להתרחק מכם מרחק גדול יותר. חשוב שתישארו היכן שאתם, שכן הילד יוודא מדי פעם שאתם עדיין שם, אך תעסקו בשלכם. אם הבטחתם לילד להמתין במקום מסוים בגן, תמתינו לו באותו המקום שהבטחתם, שכן הילד שלכם צריך לסמוך על מה שאתם מבטיחים לו. חשוב לעמוד בהבטחתכם וזאת על מנת שהילד ידע היכן למצוא אתכם באם הוא יזדקק לכם. תאפשרו לילדכם חווית שליטה וביטחון גם אם קשה לו.שלב 3 – בשלב זה עדיין תשהו בגן ותראו כיצד הילד שלכם מגלה את המרחב החברתי בגן. גילוי המרחב החברתי יכול לבוא לידי ביטוי בהתבוננת הילד במעשיו של ילד אחר או במשחק עם ילד או ילדה אחרים. התנהגות זו מעידה על כך שהילד שלכם חש בטוח יותר במרחב בו הוא נמצא.
  • שלב 4 – שלב זה יחול כאשר הילד שלכם יחוש בטוח במרחב הפיזי והחברתי שלו בגן ויחוש שיש מישהו שדואג לו, רואה אותו ושומר עליו בגן. הילד שלכם יהיה בשל לפרידה, ברגע שהוא יאותת לכם שהוא בוטח בצוות הגן, דבר אשר יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהוא יצור אינטרקאקציה עם הגננת או ישתף איתה פעולה (הזמנה לשבת במעגל, ועוד).
  1. אל תפחדו מהבכי של הילד - בכי בעת פרידה אינו מצביע על כך שהילד אינו בשל לצעד זה או חסר ביטחון. אם אתם רואים שהילד שלכם יוצר קשרים חברתיים בגן, נמצא בקשר עם הגננת ומסתובב בגן בביטחון ובחופשיות, חשוב להבין שהילד אכן בשל לפרידה והגיע הרגע בו אתם צריכים להודיע לו שאתם הולכים. לאחר הודעה זאת, פשוט תלכו!. פעמים רבות יכול להיות מצב בו ילדכם יבכה, אך אל לכם להיבהל מתגובה זאת!!. הבכי הוא דרך לפרוק את המתח. חשוב לא להסס ולהתלבט האם לצאת מהגן או לא, שכן התנהגות זו תאותת לילד שאתם לא בטוחים בצעד זה. לכן, ברגע בו אתם מזהים שהילד בשל, יש להודיע על כך ולצאת מהגן. יש אפשרות לומר לילד שאתם מבינים שקשה לו, אך סומכים עליו ותבואו לאסוף אותו לאחר הקימה משנת הצהריים בגן או מיד לאחר שהגננת תסיים את שעת סיפור אחר הצהריים.
  2. מיישמים הסתגלות הדרגתית - חשוב לקחת בחשבון שילדים קטנים לא תמיד מבינים את העובדה שההורים אכן יבואו לאסוף אותם בסוף היום ולכן חשוב לבנות אצל הילד את הביטחון שאכן תחזרו לאסוף אותו. ניתן לעשות זאת על ידי כך שבימים הראשונים של הגן, תאספו אותו מוקדם. טרם ביצוע צעד זה חשוב שתחליטו שמי שמביא את הילד לגן ונפרד ממנו הוא גם זה שיבוא לאסוף אותו. בנוסף, חשוב ולעדכן את הילד מדי בוקר באשר למי יבוא לאסוף אותו. (איסוף הילד בשעה מוקדמת יותר משעת סיום היום בגן, יעזור לו להתרגל בהדרגה לחוויית השהות בגן ויבנה אצלו בהדרגה את הביטחון העצמי וגם את הציפייה לכך שההורה יבוא בסוף היום לאסוף אותו.

לסיכום, חשוב לזכור שאין תועלת בפרידה מהירה ולחוצה על מנת שתוכלו להגיע לעבודה כמה שיותר מהר, שכן אולי תקצרו את זמן ההגעה לעבודה אבל תאריכו את שלב הפרידה. הפרידה צריכה להיות מותאמת לילד. פרידה פרידה אשר תאפשר לילדכם לבנות אט או את הביטחון העצמי והאמון. חשוב שכל הורה יתעקש שיאפשרו לו לתפקד כהורה בעת הפרידה מהילד שלו מדי בוקר בגן וזאת בהתאם להמלצות שלנו במאמר זה.

המומחים של ME  – מרכזים לטיפול רגשי, ישמחו לענות לכם על שאלות נוספות הנוגעות בילדכם והתמודדותם במסגרת החינוכית בכוכבית 5806*. בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button