me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הערכת מסוכנות אובדנית לילדים ובני נוער

'הערכת מסוכנות אובדנית' היא תהליך אבחון שמטרתו להעריך מהו הפוטנציאל של המאובחן להוות סכנה לעצמו. הערכה זאת תתבצע במרכז ME על ידי פסיכיאטר ילדים ונוער אשר עבר הכשרה בתחום. אותו מומחה ישתמש בידע ובניסיון שלו וכן במידע אודות המאובחן וזאת על מנת להעריך את הסיכון האובדני של הילד/נער כלפי עצמו.
825669913

במרבית המקרים הדרישה להערכה זאת נעשית על ידי מסגרות חינוכיות, טיפוליות, בתי המשפט ורשויות הרווחה. נכון להיום יש אפשרות לפנות למחלקת מיון פסיכיאטרית בבית החולים למטרת ביצוע הערכה זו ללא עלות או לחלופין לבחור במסגרת פרטית, כמו למשל באחד ממרכזי ME בו יתאמו עבורכם הערכת מסוכנות אובדנית וזאת תוך פרק זמן קצר של 24 שעות ותוך שמירה על דיסקרטית מלאה. נכון להיום, הורים רבים מעדיפים את המסגרת הפרטית על פני המערכת הציבורית.

סכנת האובדנות – ילדים ובני נוער

ילדים רבים חווים קשיים רגשיים אשר מובילים אותם לעיתים לתחושת חוסר אונים וללחץ נפשי. חשוב להבין שתקופת גיל ההתבגרות היא תקופת מעבר בין הילדות לבגרות. בתקופה זו בה חלים על המתבגרים שינויים רבים איתם פעמים רבות הם אינם יודעים כיצד להתמודד. נכון להיום יש שני גורמי סיכון מרכזיים להתאבדות או ניסון להתאבדות:

  1. אישיותיים ופסיכולוגיים – יש קשר בין דיכאון, הפרעות אכילה, התמכרות לאלכוהול וסמים וחרדה לבין התאבדות של בני נוער. בנוסף, יש קשר בין מאפיינים אישיותיים, כמו למשל דימוי עצמי נמוך, אישיות אימפולסיבית, אישיות תוקפנית, פרפקציוניזם, ראיית חיים פסיבית המלווה בהכחשת בעיות לבין התנהגות אובדנית, שכן פעמים רבות מרכיבי אישיות אלו של המתבגר מובילים לסימפטומים נפשיים כמו למשל דיכאון אשר עלול להוביל להתנהגות אובדנית.
  2. גורמים חברתיים – הנחשבים לגורמי סיכון בעלי חשיבות רבה, ביניהם יחסים מעורערים בתוך המשפחה, גירושין, אובדן הורה, בדידות חברתית, קורבן התעללות, התמודדות עם נטייה מינית הומוסקסואלית ועוד.

כתוצאה ממנעד רחב של שינויים חיצוניים ופנימיים אותם עוברים המתבגרים, פעמים רבות הם מפתחים קשיים במישור התפקודי והנפשי, קשיים אשר יכולים להוביל לירידה או עלייה משמעותית במשקל, שינויים קיצוניים במצב הרוח, הסתגרות, שינויים קיצוניים אם בלבוש ואם בהתנהגות, התפרצויות זעם, חרדות, התנהגות עבריינית ואיומים בהתאבדות. כאן נכנסת לתמונה אותה הערכה מסוכנות אובדנית שכה חשובה, שכן המטרה העיקרית של הערכה זאת היא לזהות מבעוד מועד סימנים אשר עלולים להעיד על כך שהמתבגר חווה קשיים משמעותיים אשר עלולים להוביל לחרדות ואף לאובדנות ולהציע דרכי טיפול לילד/לנער ולהוריו.

חשיבות הערכת מסוכנות אובדנית – ילדים ובני נוער

החשיבות של ביצוע הערכת מסוכנות אובדנית לילדים ובני נוער, גדולה. שכן, המטרה כאן היא  להעריך האם הילד/הנער אכן מועד לפורענות ובהתאם להמליץ על שיטות התערבות טיפוליות. הערכת מסוכנות תורמת רבות למאמץ למנוע מצב של אובדנות או ניסיון אובדנות חוזר. למעשה, הערכת מסוכנות אובדנית היא אחת משיטות ההתערבות החשובות ביותר למניעת התאבדות.

הערכת מסוכנות לאובדנות אצל ילדים ובני נוער

יש מצבים בהם ילד מצהיר הצהרות שונות שיכולות להיות מובנות כהצהרות אובדניות, כמו למשל "לא בא לי לחיות" או "אני הולך להרוג את עצמי/ אני הולך להתאבד/ אני הולך לקפוץ מהמרפסת או מהחלון". במצבים אלו חייבים לבחון את מידת הרצינות של האמירה ומידת הסיכון שהילד מהווה כלפי עצמו. יש פעמים בהן ההורים יחשפו לאיום זה ופעמים רבות הילד יצהיר על כוונתו להתאבד במסגרת הבית ספרית. במקרה בו מתרחש המקרה בבית הספר, הפנייה להורים והדרישה להערכת מסוכנות תהיה מהצוות החינוכי של בית הספר. מערכת החינוך תאמץ ותפעל בהתאם להוראות משרד החינוך, קרי, ילד שחשף נטיות לאובדנות לא יוכל לחזור לבית הספר ללא אבחון של איש מקצוע בריאות הנפש אשר יקבע שהילד אינו מסוכן לעצמו או לסביבה.

כיוון שהצהרות אובדניות מדליקות נורות אדומות לגבי מצוקת הילד וחשש לסיכון אובדני. מערכת החינוך תערב את היועצת או הפסיכולוג שעובדים בבית הספר. אלו יזמנו את ההורים לפגישה בה הם יעדכנו אותם במצוקת הילד ובהצהרות האובדניות ובדרך כלל ידרשו הערכת מסוכנות לאובדנות תוך 24 שעות, הערכה אותה ניתן לבצע במיון בבית חולים פסיכיאטרי, במיון פסיכיאטרי בבית חולים כללי ( ללא עלות כספית),  ע"י פסיכיאטר ילדים ונוער או במסגרת פרטית, כמו למשל מרכז  ME לטיפול רגשי ונפשי. שם ההערכת מסוכנות תתבצע במשך שעתיים.

הליך הערכת מסוכנות – כיצד הוא מתבצע?

הערכת אובדנות אצל ילדים ונוער מתבצע על ידי פסיכיאטר אשר מומחה לילדים ולבני נוער. זמן ההערכה הינו כשעתיים, הוא מורכב מ- 3 שלבים, ההערכה הינה בהתאם לקריטריונים הרשומים במדריך ה- DSM ובמרכזי ME היא כוללת גם בדיקה קלינית מפורטת ואבחון של הפרעות אחרות.

הערכת מסוכנות לאובדנות תכלול שיחת אבחון בנפרד עם ההורים ושיחת אבחון בנפרד עם הילד.  בתהליך זה המאבחן ינסה להבין עם הילד מדוע הוא הצהיר על כוונה אובדנית והאם הוא מבין למה הוא התכוון. בהתאם, הוא יגיע למסקנה האם אכן יש סכנה ממשית לאובדנות מצד הילד או סכנה לסביבה, האם יש מניעה שיחזור לבית הספר ואם אכן יש סיכון לביצוע מעשה זה או איתור של מצוקה שגרמו להצהרה זו יומלצו דרכי ההתערבות וטיפול המשך . הערכה תתבצע באופן הבא:

  • שלב ראשון – השעה הראשונה של הערכה תהיה אל מול הורי הילד וללא הילד. מטרתו של שלב זה היא לברר עם ההורים אודות האתגרים שלהם ושל הסביבה אל מול הילד. המטרה של שלב זה היא להכיר את הילד היכרות ראשונית.
  • שלב שני – השעה השנייה של הליך הערכת מסוכנות אובדנית בילדים ובני נוער תיערך עם הילד. בפגישה זו הפסיכיאטר ישוחח עם הילד ויתרשם מהאתגרים אותם הוא מתאר או חווה.
  • שלב שלישי – לאחר סיום שני השלבים יונפק מכתב סיכום עם המלצות למערכת החינוך. באם אובחנה מצוקה, המומחים של ME יעדכנו את ההורים לגבי האבחנה וימליצו על המשך התערבות טיפולית, כמו למשל טיפול רגשי, מעקב פסיכיאטרי ועוד.

הערכת מסוכנות במרכז ME

צוות המומחים של מרכז ME לטיפול רגשי מספק מעטפת טיפולית בהתאמה אישית לילדכם. זמינות שירותי המרכז גבוהה ואנו מקפידים על שמירת חיסיון רפואי ותיאום מלא בין כל הגורמים במטרה לספק את התוצאה המיטבית. המומחים שלנו יערכו לילדכם אבחון הערכת מסוכנות וימליצו על תכנית טיפולים בהתאמה אישית.

זקוקים להערכת מסוכנות לבני נוער באמצעות מומחים בתחום?

התקשרו אל המומחים של ME בכוכבית 5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button