me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרעת קשב וריכוז - ערוצי למידה

אם גם אתם מעוניינים שילדכם ילמד בקלות ובהנאה חשוב שתבינו מהו אותו ערוץ למידתי המתאים לו. במאמר זה נרחיב אודות ערוצי למידה קיימים ונרשום בפניכם מדוע כה חשוב לבחון ולהתאים ערוץ למידה נכון לכל ילד ובמיוחד לאלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. התחילו לקרוא
הפרעת קשב וריכוז - ערוצי למידה

ערוצי למידה – על מה מדובר?

כל אחד מאיתנו קולט גירויים דרך השמיעה, הראייה והתנועה. ערוצי למידה אלו משמשים אותנו על מנת לעבד מידע וללמוד דברים חדשים. לכל אדם יש את הדרך המיוחדת שלו לעבד מידע וללמוד. יש סטודנטים שמעדיפים ללמוד באמצעים שמיעתיים, אחרים באמצעות פעולות תנועתיות כמו למשל כתיבה, אכילה ודיבור ואילו אחרים מגלים שערוץ הלמידה החזותי, כלומר למידה דרך הראייה, הוא הערוץ הלמידתי המתאים להם ביותר. כמו כן, יש אנשים שמשלבים בין החזותי שמיעתי או בין התנועתי שמיעתי. כל אחד מה שמתאים לו. כמובן שלכל סגנון למידה יש כלים שונים שבאמצעותם ניתן לקלוט ולהפנים את המידע באופן המהיר והאיכותי ביותר. כלים אלו הופכים את החומר הנלמד לידידותי יותר ומקלים על הלומד אותם. דבר זה חשוב מאוד עבור כל אחד ובעיקר עבור ילדים ומבוגרים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז.  

הלומד החזותי

רוב האנשים אינם יודעים שכ- 65 אחוזים מכלל האוכלוסייה משתמשת בערוץ למידה חזותי. שכן, לרוב האנשים קל לעבד מידע חדש באמצעים חזותיים, כמו למשל באמצעות סרטים, ספרים, תמונות וטבלאות. אותו תלמיד אשר משתמש באמצעים חזותיים קרוב לוודאי שיזכור טוב יותר חומר אותו הוא ראה מאשר חומר אותו הוא שמע. אחד המאפיינים של הלומדים החזותיים הוא שהם יכולים ללמוד הרבה מאוד זמן. בנוסף, תלמידים שמשתמשים בערוץ הלמידה החזותי נחלקים ל:

  • חזותי מילולי – תלמידים שזוכרים היטב מילים כתובות בספרים ותדפיסים שונים.
  • חזותיים שאינם מילוליים – תלמידים אלו יעדיפו להשתמש בכלי עזר כמו למשל שרטוטים או תמונות. הם ישתמשו במרקים צבעוניים בכדי להקל על תהליך הלמידה ויסמנו משפטים חשובים ומושגי מפתח, יכתבו לעצמם ראשי פרקים וישתמשו בתמונות ואיורים בכדי להקל על תהליך הלמידה.

אם גם אתם או ילדכם משייכים את עצמכם ללומד החזותי, קרוב לוודאי שכדאי לכם או לילדכם לשבת בשורה הראשונה בכיתה, שכן תוכלו להבחין בכל הג'סטות והמימיקות של המורה או המרצה, דבר אשר יעזור לכם או לילדכם להימנע מהסחות דעת. טיפים נוספים: חשוב לרשום בעת השיעור, מומלץ לתרגל את החומר באופן פרטני ולא קבוצתי, לחזק את הלמידה באמצעות מחזות וסרטים שעיקר התוכן שלהם הוא החומר הנלמד בכיתה ותמיד כדאי לכם לסמן במרקרים על מנת להמחיש לעצמכם את החומר ולהקל על תהליך הלמידה באמצעות תרשימי זרימה וטבלאות.

הלומד השמיעתי

כאן מדובר על אותו מבוגר או במקרה שלנו , ילד שקולט את החומר מבלי לכתוב מילה, רק מתוך שמיעה. אותם ילדים זוכרים את מה שהם שומעים. הלמידה המיטבית שלהם תמיד תיעשה באמצעות הרצאות, דיונים ושיחות. תלמידים אלו  מוכשרים בכל הקשור אל שפה (דיבור וכתיבה). כאן, חשוב לקחת בחשבון שלמרות שערוץ הלמידה של תלמיד זה הוא באמצעות השמיעה שלו, אם הוא מאובחן כהפרעת קשב וריכוז הוא עלול להיות גם מוסח בקלות מכל רעש.  בכדי לעזור לו באתגר זה חשוב שהוא ילמד בקבוצה. כמו כן, רצוי להזכיר לו את הדוגמאות המעניינות והבדיחות שאמרה המורה בעת שלימדה את אותו השיעור (הוא יצליח לזכור את החומר יותר טוב בקונוטציות בידוריות),  וללמד אותו להשתמש באצבע בכדי לעקוב אחר החומר הנלמד. דבר זה יקל על תהליך הלמידה והריכוז בכיתה באופן משמעותי.

הלומד התנועתי

כאן מדובר על אותם התלמידים אשר זוכרים את המידע ומעבדים את המידע תוך תנועה במרחב. אלו אוהבים לגעת בכל דבר, לפרק ולבנות מחדש ואוהבים להתנסות בעצמם בכל דבר חדש. כאן חשוב להבין שקשה להם מאוד לשבת ולא לעשות כלום והם תמיד מעדיפים לדבר עם מישהו אחר תוך שהם עושים משהו אחר. הטכניקה הלימודית המתאימה לתלמידים בערוץ למידה התנועתי היא ללמוד תוך כדיי תנועה: להקפיץ כדור, לרקוד, לרוץ קדימה ואחרוה תוך שינון החומר וכדומה. לימודים על ידי חקירה ועשייה. חשוב להושיב אותם קרוב למורה וזאת על מנת שהם יהיו ממוקדי למידה ולא יתפזרו. מומלץ שהם יעבדו במסגרת של מעבדות וסדנאות,  שילמדו פרקי זמן קצרים ויעשו הרבה הפסקות וכמובן שחשוב לכתוב להם תמצות של החומר הנלמד על מנת להקל עליהם לעבד וללמוד אותו. כמו כן, תמיד מומלץ שלומדים תנועתיים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז ילמדו בפורמט של קבוצת למידה קטנה. ערוץ למידה תנועתי מועיל במידה רבה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז – משפרים את הלמידה

ילדים אשר אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים אשר מתקשים להתרכז בחומר הלימוד ולהתמיד בלימודים וזאת בהשוואה אל חבריהם. בכדי לאפשר להם שגרת לימוד איכותית אליה הם יתחברו ותוצאות מוצלחות יש לפנות אל מומחים בתחום וזאת על מנת שאלו יעזרו בהתאמת ערוץ הלמידה האפקטיבי ביותר עבור אותו ילד.

כמו כן, חשוב לדעת שברוב הפעמים הצלחת תרגול אסטרטגיית הלימוד המומלצת על ידי המטפלים המוסמכים של מרכז ME לטיפול רגשי מחייבת מעורבות הורית. שכן, סביבה תומכת ומעורבות הורית יעזרו בכל הקשור אל העלאת המוטיבציה של הילד ללמוד ולהצליח. אם כך, השלב הראשון הוא לפנות אל מומחים בתחום וזאת על מנת לברר מהו אותו ערוץ למידה (או ערוצי למידה), המתאים לילדכם.  תמיד חשוב לקחת בחשבון שילדים אשר אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז וגם לקויות למידה זכאים להתאמות במסגרת החינוכית, כגון: תוספת זמן במבחנים, דבר אשר יכול לעזור להם ביישום הדברים.

סוגי שונים של הפרעות קשב והתאמת ערוץ למידתי

חשוב לדעת שיש סוגים שונים של הפרעות קשב והמומחים של מרכז ME ימליצו אודות אותו ערוץ למידתי שמתאים לילדכם וזאת בהתאם להפרעת הקשב שלו או שלה. הסוגים השונים הם:

  • הפרעת קשב מתמשך – ילד אשר סובל מהפרעת קשב מתמשך מתקשה לעיתים לעקוב אחר ההרצאות של המורה ולבצע את אותן מטלות חד גוניות או מטלות ארוכות הניתנות על ידי המורה. אסטרטגיית הלמידה המתאימה לאותו ילד תערב לעיתים שימוש בכרטיסי ניווט, המחשות מרובות, פירוק של החומר הלימודי ליחידות קטנות וכן סימון החומר בטוש מדגיש תוך שהילד מקשיב למורה.
  • הפרעת קשב סלקטיבי – בהפרעה מסוג זה הילד מתקשה בכל הקשור אל עבודה עצמית והוא מוסח בקלות על ידי כל גירוי חזותי ווקאלי. כאן חשוב מאוד לוודא שקטעי הקריאה שהילד יקבל יהיו "נקיים", ללא כל קישוטים שיכולים להסיח את הקשב והריכוז של הילד. המלצות נוספות הן שהילד ישב ליד המורה, שהילד יקבל חומר בו השאלות והכותרות מודגשות. בנוסף, רצוי לחלק עבורו באופן הברור ביותר את החלקים השונים בדף העבודה.
  • הפניית קשב – כאן הילד חווה קושי בכל הקשור אל פעולות כמו למשל העתקה, קריאה, במעבר בין פעילויות שונות ובפתרונות של תרגילי שרשרת. בכדי לעזור לו יש להציג את החומר בטבלה או בתרשימי זרימה. להשתמש בטוש מדגיש בעת קריאה או הסבר, לא לחייב את הילד להעתיק מהלוח (ניתן לצלם עבורו את החומר), ולחזור על ההסבר מספר פעמים.
  • בקרת קשב – ילד אשר סובל מבקרת קשב חווה כל מיני קשיים, כמו למשל קושי בפתרון של בעיות מילוליות במתמטיקה, פירוק חומר לימודי לשלבים וקושי בלמידה למבחנים. כאן הלמידה תתבצע בשלבים. ראשית כל יתבצע סיכום של החומר המיועד לבחינה, לאחר מכן יעשה שימוש בתרשימי זרימה וטבלאות, השלב השלישי יהיה תמצות של נקודות מרכזיות בחומר הלימוד ובאם מדובר על משימה, הנחיות ברורות לביצוע.

הילד שלכם סובל מהפרעת קשב וריכוז ולא מצליחים לממש את מלוא הפוטנציאל שלו?

המומחים של מרכז ME ישמחו לעזור לו ולכם. התקשרו *5806

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button