me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול תרופתי - דיכאון

מתמודדים עם סימני דיכאון וחרדה? חווים פגיעה בתפקוד היומיומי לנוכח מצב רוח ירוד ותחושת דיכאון? זה הזמן לדעת הכול על תרופות נגד דיכאון.

מספר מילים על דיכאון

דיכאון הינו מצב נפשי המתאפיין בין היתר במצב רוח ירוד הנמשך לאורך זמן. בין יתר תסמיני הדיכאון הנפוצים ביותר תוכלו למצוא: תחושת ייאוש מתמשכת, חוסר עניין ו/או רצון לקחת חלק בפעילויות חברתיות מכל סוג, פגיעה בתיאבון, הפרעות שינה תדירות, פרצי בכי ועוד. הגורמים להופעת דיכאון משתנים מאדם לאדם והם יכולים לנבוע בין היתר על רקע משבר בחיים. יחד עם זאת, חשוב לציין שהדיכאון מוגדר כיום כמחלה שכיחה ממנה סובל כל אדם רביעי בשלב כזה או אחר במהלך חייו, ובדומה לכל מחלה אחרת, חשוב לטפל בתסמינים הנלווים אליה כבר בשלבים המקדימים ביותר להופעתם. טיפול בדיכאון מיושם בין היתר באמצעות טיפול תרופתי – דיכאון, כאשר הטיפול התרופתי ניתן אך ורק על ידי פסיכיאטר.

 

נוגדי דיכאון "פופולאריים" - טיפול תרופתי נגד דיכאון

כל התרופות האנטי-דיכאוניות הניתנות במסגרת טיפול תרופתי- דיכאון, נועדו להקל על המצוקה והסבל הנלווים לתסמיני מחלת הדיכאון, ורובן ככולן פועלות על פי אותו עיקרון במסגרתו נעשה ויסות הרמה של מוליכים עצביים כאלו ואחרים במוח. ישנן מספר קבוצות שונות של תרופות המיועדות לטיפול בדיכאון כגון:

  • תרופות מקבוצת SSRI כגון: פרוזק, פריזמה, ציפרמיל, סרטרלין, פרוקסטין, סרוקסט, פבוקסיל, לוסטרל, רסיטל, ברינטליקס וציפרלקס מעלות את רמת הסרוטונין ונחשבות לתרופות הפופולאריות ביותר לטיפול בדיכאון וזאת לנוכח תופעות הלוואי המועטות הנלוות לנטילתן (כאבי ראש, בחילות והפרעות בתפקוד המיני) ויעילותן הרבה בטיפול בדיכאון וחרדה.
  • תרופות מקבוצת SNRI - קבוצת תרופות בעלות ביקוש רב. תרופות אלו מעלות את רמת הסרוטונין וגם את רמת הנוראדרנלין. הכוללת תרופות כגון: ויאפקס, ונלפקסין, אפקסור, איקסל ו-סימבאלטה, כאשר גם כאן השימוש בתרופות כולל תופעות לוואי מופחתות הכוללות בעיקר בחילות והפרעות בתפקוד המיני.

ההבדל העיקרי בין שתי הקבוצות בא לידי ביטוי בתופעות הלוואי שלהן.

תרופות נוספות נוגדות דיכאון

  • תרופות משפחת SARI – תרופות אלו חוסמות את הקולטנים אשר סופגים  את הסרוטונין ועל ידי כך הן מגדילות את ריכוזו במוח. בנוסף, הן חוסמות ספיגה של כימיקלים אחרים. בין התרופות המשתייכות למשפחה זו ניתן למצוא את הטרוזדיל. תרופה אשר כלולה בסל הבריאות הממלכתי.
  • חוסמי/מעכבי MAO – התרופות המוכרות ביותר המשתייכות אל משפחה זו הן הנרדיל והפרנט. שתי תרופות אשר יעילות ביותר למצב של דיכאון עמיד ודיכאון מלנכולי המלווה בהפרעות חרדה. תרופות אלו חוסמות את הפעילות של האנזימים אוקסידאז ומונאמין ומיועדות בעיקר לטיפול בדיכאון עם תסמינים חריגים. חשוב לדעת שמדובר על תרופות מהדור הישן ושאחת מתופעות הלוואי היא עלייה בלחץ הדם (לכן, אנשים הסובלים מבעיית לח"ד אינם יכולים ליטול תרופות אלו). בנוסף, תרופות אלו דורשות הקפדה בכל הקשור אל התזונה, שכן הן גורמות להשמנה ואף יכולה להיות להן תגובה מסוכנת כאשר נוטלים אותן עם מזונות מסויימים. בדרך כלל מציעים אותן לאנשים אשר אינם מגיבים לתרופות משפחת SSRI.
  • תרופות NaSSA – נוגדי דיכאון טטריציקליים – יתרונם הבולט של תרופות אלו בא לידי ביטוי בכך שיש להן פחות תופעות לוואי. למרות יתרון זה, תופעות הלוואי שכן קיימות כוללות עייפות ועלייה במשקל. תרופות אלו מכילות את חומר ה – מירטאזאפין והן בעלות מנגנון שונה לחלוטין מתרופות נוגדות דיכאון אחרות, שכן המנגנון שלהן משחרר סרוטונין ונוראדרנלין. התרופות יעילות ביותר לאנשים הסובלים מדיכאון מג'ורי הכולל הפרעות שינה. לקבוצה זו מששייכות התרופות רמרון, בונסרין ומלודיל הכלולות בסל הבריאות וניתנות בכדורים. תרופות אלו ניתנות בדרך כלל רק לאחר כישלון בטיפול באמצעות תרופות ה- SSRI.
  • ממשפחת ה- NRI  - משפחה זו כוללת את התרופה אדרונקס אשר מתאימה לדיכאון שעיקר מאפייניו כוללים בעיות ריכוז וחוסר אנרגיה. מנגנון הפעילות של תרופה זו בנוי ממעכבי ספיגה חוזרת של נוראפינפרין. בין תופעות הלוואי שלה: הזעת יתר,  חרדה, עצירות ויתכן גם דופק מהיר. תרופה זו כלולה בסל הבריאות הממלכתי.
  • משפחת הטריציקליים – תרופות יעילות ביותר הקיימות משנות החמישים ומסומנות באותיות TCA. לא מרבים להשתמש בהם משום תופעות הלוואי הרבות הנקשרות אליהן. כאן מדובר על תרופות כמו למשל מרוניל, נורטילין, לודיומל ואנפרניל, אלטרול, דפרקסן, פרימוניל, גילקס. תרופות אלו כלולות בסל הבריאות הממלכתי.
נטילת תרופות נוגדי דיכאון - מה חשוב לדעת?

מרשם למטרות טיפול תרופתי-דיכאון, חייב להינתן אך ורק על ידי רופא פסיכיאטר או רופא משפחה, וזאת בהתאם לממצאי אבחון קליני המיושם על ידו. השפעת התרופות משתנה מאדם לאדם, כאשר ברוב המקרים לוקח בין שלושה לשישה שבועות עד שניתן לחוש בהשפעתן. לאורך כל תקופת הטיפול התרופתי, קיימת חשיבות רבה לליווי פסיכיאטרי וזאת על מנת לעקוב אחר השפעת התרופה.

טיפול תרופתי בדיכאון - יתרונות וחסרונות

היתרונות הנלווים לנטילת תרופות נוגדי דיכאון במסגרת טיפול תרופתי דיכאון כוללים בין היתר: חזרה לתפקוד יומיומי, שיפור במצב הרוח, שיפור היחסים החברתיים וירידה ניכרת בתסמינים הנלווים לתחושות הדיכאון. יחד עם זאת, חשוב לציין נטילת תרופות נוגדי דיכאון עלולה לפת תלות בתרופות וזאת בנוסף לתופעות הלוואי הנלוות לנטילת התרופות.

אנחנו ב- מרכז המומחים לטיפול ריגשי 'ME', מאמינים  בטיפול משולב: תרופתי, התנגותי ורגשי ומתאימים את הטיפול למצבי דיכאון בדרגות חומרה שונות. וזאת בהתאם לאבחון מקדים לפרטים נוספים בנושא, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר עוד היום, חייגו: 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button