me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי מפחד מהחזרה לבית הספר? סיבות ופתרונות!

היום הראשון של הלימוד מתקרב וההתרגשות ניכרת, הן בקרב ההורים והן בקרב הילדים. בעוד שבוגרי הגן פוקדים פעם ראשונה את ספסלי כיתה א' וזוכים למלוא תשומת הלב, לא פעם התלמידים הותיקים נשכחים. הסיבה לכך היא הביטחון של ההורים שהילד כבר מכיר את המסגרת הבית ספרית ולכן הוא יסתגל אליה במהרה ובקלות. אז למה בכל זאת קיים חששות והתרגשות מצד ההורים והילדים והאם תחושות אלו מצביעות על בעיה מסוימת? במאמר זה נספר לכם ההורים מהן הסיבות לכך, נרגיע אתכם שתחושות אלו אופייניות להורים רבים, נסביר מהם אותם הגורמים אשר יכולים להקשות על החזרה ללימודים הן עבורכם והן עבור הילדים שלכם וכיצד ניתן להתמודד עם המצב.
מי מפחד מהחזרה לבית הספר? סיבות ופתרונות!

הפחד הגדול של ההורים - החופש הגדול הרס לילד את המשמעת

אם גם אתם חוששים שהחופש הגדול הרס לילדכם את כל הקשור אל המשמעת, אינכם היחידים! הורים רובים טוענים טענה זאת. התשובה שלנו היא שאמנם אי אפשר להתעלם מכך שכל חופש מצליח לערער ברמה מסוימת את אותה משמעת אותה נטעו ההורים והמורים בילד, שכן החופש הגדול מורכב מ- 60 ימים שלמים בהם שעות השינה הקבועות הופכות גמישות יותר, הילד לרוב אינו מקפיד על משמעת ארוחות ופעמים זולל ממתקים באין מפריע כאשר ההורים בעבודה, המסגרת בקייטנה או בטיולים הנערכים בחופש הגדול גמישים יותר מהמסגרת החינוכית השנתית ושלא לדבר על הפינוקים שסבא וסבתא מרעיפים עליו. בשורה התחתונה: בחופש הגדול נשברת השגרה ורוב הילדים "עוברים על חוקי המשמעת", דבר הבא לידי ביטוי גם באי הקפדה על סידור חדרם, צפייה חופשית בטלוויזיה ללא הגבלת זמן ועוד. בהתאם, החשש של ההורים שמא ילדם יתקשה לחזור לשגרה ולמשמעת הכרוכה בה, מובנת לחלוטין!

איך ההורים יכולים להתמודד עם בעיית המשמעת?

אז איך מתמודדים עם העניין? ראשית כל, חשוב שכל הורה יבין שרוב הילדים יודעים טוב מאוד כיצד להתאים את עצמם ולהתנהג בכל מסגרת , דבר הכולל את המסגרת הבית ספרית ולכן הם לא אמורים להתקשות בכל הקשור אל חזרה טבעית אל ספסל הלימודים, אך אם אתם עדיין מודאגים ולא בטוחים לגבי ילדכם, בוודאי תשמחו לקרוא שאכן ניתן להכין את הילדים מראש לחזרה ללימודים וזאת על ידי ביצוע הפעולות הבאות שבוע טרם תחילת הלימודים:

  • שעות שינה קבועות – תקבעו שעות שינה וקימה המתאימות לימי הלימודים. לדוגמא: הולכים לישון ב- 20:30 בערב וקמים ב- 0700 בבוקר.
  • מטלות שונות – תיתנו לילדים מטלות שונות המחייבות אחריות.
  • שיתוף הילד – תוכלו לשתף את הילד בכל הקשור אל ההכנה לחזרה ללימודים, פעולות אשר יכולות לבוא לידי ביטוי בקנייה משותפת של ציוד ללימודים, עיטוף הספרים ועוד.

הפחד של הילד – לא רוצה לחזור ללמוד!

"הילד לא רוצה לחזור לבית הספר" , מספרים ההורים. בפנים מודאגות. האם מדובר על מצב שכיח ואתם ההורים יכולים להירגע? ברוב הפעמים מצב זה נורמלי, אך יכולות להיות גם סיבות מורכבות יותר לחוסר הרצון של הילד לחזור אל הגן או ספסל הלימודים ולכן חשוב לבדוק בציציות מהי אותה סיבה בגללה הילד אינו מעוניין לחזור ללמוד. כאמור, יש פעמים בהן הפחד טבעי, שכן אי אפשר להתעלם מכך שהחופש הגדול הוא זמן בטלה מהנה כמעט עבור כל ילד ולכן טבעי שהילד יאמר לכם שהוא אינו מעוניין לחזור ללימודים. יש ילדים שאומרים שהם לא מעוניינים לחזור לבית הספר, ילדים אחרים טוענים שאין להם מצב רוח ואילו אחרים מתלוננים על כאבי בטן ואחרים על כאבי ראש. הורים יקרים, חשוב לדעת שמצב זה שכיח. הפחד או החוסר רצון של הילד לחזור לבית הספר לאחר החופש הגדול, הוא שכיח! השאלה החשובה היא: 'מה ניתן לעשות לגבי העניין?

איך ניתן להתמודד עם החוסר הרצון לחזור ללימודים?
  • בירור העניין – הצעד הראשון של כל הורה יהיה בירור העניין. חשוב שתבררו איתו מדוע הוא אינו מעוניין לחזור ללימודים. יכולה להיות סיבה פשוטה אותה ניתן לפתור בקלות ויכולה להיות סיבה מורכבת יותר המחייבת טיפול על ידי מומחים. אם הילד מספר לכם על פחדים המתלווים לחזרה ללימודים, תקשיבו ותעניקו לו הרגשה שפחדים אלו נורמליים לחלוטין. פעמים הפחד של הילד מחזרה לבית הספר נובעים מחוויה שלילית שעיקרה הקשר שלו עם אחד מהמורים בבית הספר. אפשרויות נוספות הן חוויה שלילית הקשורה אל המימד החברתי בבית הספר או כתוצאה מקושי מסויים אותו הוא חווה בלימודים עצמם.
  • שיחה ופתרון - הדבר השני עליו חשוב לעבוד הוא האמונה ביכולות של הילד שלכם לשנות את המצב וזאת על ידי פתרונות אותם תהגו יחד עם הילד. בנוסף, חשוב להסביר לילד על פעולות נוספות אותן עשו או יעשו בעתיד על מנת להקל עליו. למרות זאת, חשוב לקחת בחשבון שיש גם מצבים חריגים וסיבות מורכבות בגללן הילד אינו מעוניין לחזור ללימודים. במצבים אלו ובמצבים בהם אתם מבינים שאינכם מצליחים להתמודד עם העניין, יש לפנות מיידית לטיפול.
פחד נוסף – התפרקות מערכת היחסים האיכותית בין הורה - ילד

"הוא יחזור ללימודים וכל הבנייה הפורה של אותה מערכת יחסים איכותית שנבנתה במהלך החופש הגדול ביני לבינו, תיעלם כלא הייתה".. סיבה נוספת לכך שהילד או ההורה אינם מעוניינים לחזור לשגרת בית הספר היא החשש מהתרופפות היחסים הקרובים בין הילד לבין ההורה. דבר זה מאפיין בעיקר הורים לילדים שחווים קשיים לימודיים/חברתיים או התנהגותיים לאורך כל שנת הלימוד. שכן, בימי החופש הגדול הורים לילדים אלו נהנים מאתנחתא מהמריבות והאכזבות האופייניות לימות הלימודים ולכן הם חוששים שמא הילד יחזור ללימודים וכל הקשיים יחזרו על עצמם והקירבה אותה הם חוו עם הילד בחופש הגדול, תתרופף.

כאן חשוב לומר שהחשש מוצדק לחלוטין ולכן חשוב לשמר חלק מאותם יתרונות שאפיינו את החופש הגדול, גם בשגרת ימי בית הספר. דבר אשר יכול לבוא לידי ביטוי בהמשך שיריון זמן גם במהלך הלימודים לזמן איכות עם הילד על מנת לשמור על אינטימיות הקשר ,בפעילות מהנה ואיכותית של ההורה והילד אשר אינה קשורה ללימודים ומשמעת.

נרתעים מהחזרה לבית הספר?

המומחים של מרכזי ME – מרכזים לטיפול רגשי ישמחו לעזור לכם ולילדכם.

מרכזי מי מנטל אקספרטס מהווים כתובת אחד ומקצועית להורים וילדים המעוניינים להתמודד עם אתגרים, קשיים ומחסומים באופן מקצועי וחכם. אנו מציעים הדרכת הורים לקראת סיום החופש הלימודים וכניסה אל השנה החדשה בבית הספר וכן ליווי, ייעוץ, אבחון וטיפול לילדכם וזאת על ידי מיטב המומחים מתחום הפסיכולוגיה, פסיכותרפיה, הבעה ויצירה, ריפוי בעיסוק ועוד. מעוניינים להבין את ילדים ולהשפיע עליהם לטובה? התקשרו אלינו 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button