me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קריאה לעזרה אצל ילדים - 8 התנהגויות בעייתיות

ילדים קטנים אינם יכולים להעיד על כך שהם במצוקה באופן מילולי וברור ולכן חשוב שכל הורה יכיר התנהגויות נפוצות אצל ילדים, אשר יכולות להצביע על מצוקה וקריאה לעזרה.

חשוב להבין שבדומה לעולם המבוגרים, גם אצל ילדים יש רגעים של עליות ומורדות, אם משום פחד כתוצאה מסביבה מאיימת ובעייתית, אם משום בעיות למידה ואם כתוצאה מסיבות אחרות. בעת מצוקה הילדים יכולים להפגין אי שקט, תוקפנות ואף להתנהג באופן בלתי הולם משום הרצון בתשומת לב. כל אלו מובילים למסקנה שחשוב להכיר את ההתנהגויות הבלתי הולמות אצל ילדים, לזהות אותן כאשר הן מופיעות אצל ילדכם ולנסות לעזור לילד ולתקן את המצב. מאמר זה כולל רשימה של התנהגויות בעייתיות נפוצות אצל ילדים וטיפ כיצד ניתן להתמודד איתן.

התנהגות # 1 – הפגנת התנהגות תוקפנית

חשוב לקחת בחשבון שפעוטות מגילאי ינקות ועד לגיל 4 אינם בעלי יכולת שליטה עצמית, אך מגיל ינקות המוח שלהם אכן מפתח מיומנויות הגיון וחשיבה. לכן, במצבים של התנהגות תוקפנית, קרי, מצבים בהם ילדים נושכים או זורקים צעצוע לפנים או לראש של האדם אשר מנסה לנשק אותם, יש להבין שהתנהגותם התוקפנית אינה נובעת כתוצאה מחינוך לקוי שלכם ההורים, אלא כתוצאה מכך שהם עדיין אינם שולטים בעצמם בגילאים אלו. לכן, הדרך הטובה ביותר להגיב במצבים של  "התנהגות תוקפנית" היא להתנהג באופן בו אתם רוצים שהילדים יתנהגו ואז לעודד אותם לחקות אתכם. כך הם ילמדו להתנהג כמוכם בסיטואציות שונות של החיים וכלפי אנשים מסויימים. אם הבעיה נמשכת יש לפנות לקבוצת תמיכה להורים או למומחה בתחום.

התנהגות # 2 – שינויים במצבי הרוח והיסטריה אצל הילד

אם אינכם יודעים מה לעשות בכל הנוגע למצבי הרוח המשתנים של ילדכם ואתם נחשפים לסיטואציות בהן הילד מגיב בהיסטריה, חשוב שתבינו שבגילאים קטנים, הרגשות של הילדים מורכבים מאוד ולעיתים הם אינם מסוגלים להתמודד איתם רגשית. לכן, כאשר הם לא מקבלים מה שהם רוצים וחווים אכזבה הם מתוסכלים, מרגישים שזה סוף העולם, נעלבים ומגיבים בהיסטריה. במצבים כאלו חשוב שאתם ההורים תישארו רגועים ותאפשרו לילד שלכם לפרוק את התסכול שלו, אך במקביל תראו לו שההתנהגות אותה הוא מפגין לא תקינה ולא מקובלת עליכם. יש ללמד את הילד שהתנהגויות מסויימות, כמו למשל לזרוק את האוכל לרצפה, לזרוק את הנעל על מישהו, לשכב על הרצפה ולבעוט בכל מי שמנסה להתקרב, פסולות ובמקביל להראות לו כיצד הוא יכול לפרוק את התסכול שלו בדרכים חיוביות.

התנהגות # 3 - הילד אינו נשמע להוראות

אם הילד שלכם מסרב לבצע פעולות מסויימות אותן אתם מורים לו לעשות, כמו למשל לנעול נעליים, להיכנס אל האוטו כאשר אתם מבקשים ממנו לעשות זאת, להביא את התיק וכו', חשוב שתדעו שהתנהגות זו נפוצה בקרב ילדים ובדרך כלל רומזת על כך שהילד עייף ורוצה להירגע ולנוח. לכן, הצעד הראשון של כל הורה יהיה לבדוק האם אכן הילד עייף או שמא מדובר על מצב רוח משתנה או חרדה כלשהי. אם הילד אכן עייף, יש לזנוח את הדרישות שלכם ולאפשר לו לחוות את השלווה החיונית לו. חשוב לדעת שאם תתנגדו לילד ותלחמו בו , הדבר יוביל לתגובה שלילית אצלו. אם אתם חשים שמדובר על חרדה או מצוקה כלשהי, חשוב שתיעזרו באיש מקצוע בתחום.

התנהגות # 4 – הבקשה הופכת למשחק

אם אתם הורים של ילד קטן קרוב לוודאי שאתם מכירים את המצב בו אתם מבקשים ממנו לבצע דבר מה ואילו הוא הופך את הדרישה שלכם למשחק. אם אתם חווים מצב זה קרוב לוודאי שהילד שלכם מלא אנרגיה וכך הוא פורק את האנרגיה שלו.  יש הורים שחווים מצב בו הם מבקשים מהילד לעשות משהו ואילו הילד מבקש מההורים לשחק איתו בחוץ או לפגוש חברים. אז מה עושים במצב שכזה? בודקים את לוח הזמנים השבועי של ילדכם, מאתרים את הזמן הפנוי ורושמים את הילד לפעילות כלשהי (רצוי חוג ספורט).

התנהגות # 5 - הילד זורק ושובר צעצועים

התנהגות זו לרוב נובעת מהצורך של הילד בתשומת לב. יש מצבים בהם הילד זורק ו/או שובר צעצועים משום שהוא משועמם מהשהייה בבית ומעדיף פעילות אחרת, אם מדובר על פעילות מחוץ לבית או פעילות עם הוריו. הדרך הטובה ביותר להגיב למצב זה היא להציע לילד פעילויות שונות, אך לא בכוח. אתם יכולים להתחיל לצייר או לשיר או לבצע כל פעולה מהנה אחרת אליה הילד יכול להצטרף. אם אתם עדיין לא מצליחים לפתור את הבעיה אתם מוזמנים להדרכת הורים או טיפול פרטני שבו המומחים של מי מנטל יספקו לכם עצות חשובות בכל הקשור אל התמודדות עם אותה התנהגות בעייתית של ילדכם.

התנהגות # 6 - המילה השולטת בדיאלוג עם הילד היא 'לא'

אם הילד שלכם אומר "לא" לכל דבר ואינו מוכן לשתף פעולה אתכם, קרוב לוודאי שמשהו מטריד אותו או שהוא מעוניין בשליטה עצמית על חייו. בכדי להימנע ממאבקי כוח רצוי שתמיד תספקו לו 2 אפשריות והבחירה תהיה שלו. תוכלו להציע לו לעשות שיעורי בית לפני שהוא נפגש עם חבר או להכין שיעורי בית לאחר שהוא מסיים את המפגש עם החבר. לנקות את החדר לפני שהוא יוצא לחוג או לנקות את החדר לאחר שהוא חוזר הביתה מהחוג. אם גישה זו אינה עוזרת והתנהגותו של הילד אף מסלימה, יש לפנות אל מטפל מומחה שישוחח עם הילד ויקבע מהי הבעיה של הילד וכיצד ניתן לטפל בה.

התנהגות # 7 – ילדכם משקר

אם הילד שלכם החל לשקר חשוב שתדעו שתופעת השקרים אכן נפוצה בקרב הילדים, אך אם התופעה חוזרת לעיתים קרובות, חשוב לא להתעלם ממנה ולברר ממה היא נובעת. קרוב לוודאי שהבסיס לשקרים הינו פחד או רתיעה מדבר מה. ילד יכול לשקר כי הוא מפחד מפני תגובת ההורים להתנהגותו, מפני מפגש חברתי , מפני אינטראקציה עם אחד המורים ועוד. קחו בחשבון שרוב הילדים משקרים על מנת להימנע ממשהו או למנוע הסתבכות בעקבות משהו שעשו או עלול לקרות. הם משקרים כי לרוב זוהי דרך ההתמודדות היחידה אותה הם מכירים.

באם מדובר על ילדים קטנים קרוב לוודאי שזוהי הדרך שלהם לזכות בתשומת לב. תפקידכם כהורים הוא לנסות ולהבין מדוע הילד משקר ולוודא שהשקר אינו כתוצאה ממצוקה או משהו מסוכן. חשוב שלא תגיבו רגשית לשקרים של הילד ושתגיעו מראש להחלטה מה אתם רוצים להגיד לילד. אם הילד נתפס בשקר, חשוב שלא תגיבו על במקום, לא תשפטו אותו ולא תטיפו לו. התגובה של ההורה לשקר צריכה להיות עניינית והגיונית.

התנהגות # 8 - הילד שלכם מרביץ לאחרים

כישורי התקשורת של ילדים (קטנים מגיל 5), אינם מפותחים ולכן גם כישורי ההתמודדות שלהם. הסיבה לאלימות הפיזית של הילד יכולה לנבוע כתוצאה מהתמודדות עם רגשות חזקים כמו למשל כעס ואלימות פיזית והיא יכולה לנבוע כתוצאה מחרדות, פחדים וכן משום סגנון ההורות שלכם. הדרך הטובה ביותר של כל הורה להגיב על סיטואציה בה הילד שלו מרביץ לאחרים היא לבחון האם הילד מחקה מבוגר שנמצא בסביבתו ונוהג בפיזיות אלימה ומהווה דוגמת חיקוי שלילית לילד. בנוסף, חשוב שתלמדו את הילד כיצד לפתור בעיות שונות עם ילדים או מבוגרים מבלי לריב, דבר אותו נוכל ללמד אתכם בהדרכת הורים של מומחי מרכז מי מנטל.

מעוניינים להבין את הילד שלכם טוב יותר? מעוניינים לברר האם ההתנהגות של ילדכם נובעת ממצוקה כלשהי וכיצד ניתן לפעול על מנת לעזור לילד? מעוניינים בסיוע וטיפול רגשי לילדים על ידי מומחים בתחום? במרכזים לטיפול רגשי של מי מנטל אקספרטס תוכלו לבחור בהדרכת הורים או בטיפול פרטני המותאם לילדכם. לפרטים נוספים חייגו *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button