me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבחון פסיכולוגי

בעשור האחרון יותר ויותר אנשים מבינים את חשיבותו הרבה של האבחון הפסיכולוגי. כאן מדובר על אבחון רגשי ותפקידו הוא לבחון את התחושות של המטופל, המחשבות המטרידות אותו, התכונות המאפיינות אותו והדרך בה הוא מתמודד עם הדברים.
Psychological-evaluation

מהו אבחון פסיכולוגי?

חשוב להבין שאבחון פסיכולוגי הינו חלק מתהליך הערכה מתמשך, אשר מטרתו העיקרית הינה להבין את מצב המאובחן באמצעות אלמנטים רבים ושונים, בכללם אלמנטים רגשיים, נפשיים, התפתחותיים ועוד. לאבחון פסיכולוגי אין "גיל מינימום", והוא נחשב לכלי עזר יעיל במיוחד גם בגילאי הילדות המוקדמים. אבחון זה יספק תמונה כללית על מרכיבי האישיות של הנבחן, הבעיות האורגניות שלו, בעיותיו ההתנהגותיות ועוד. אבחון זה תמיד יכוון לטיפול ממוקד ומיטבי וזאת בהתאם לתוצאותיו.

מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכולוגי?

המצבים בגינם מוטב לפנות לאבחון פסיכולוגי של ילדכם הם:

  • אבחוני - פנייה אל אבחון פסיכולוגי תיעשה באם מעוניינים באבחון התפתחותי או אבחון של הפרעה או בעיה מסוימת. למשל, אם ילדכם חווה קושי התפתחותי בתחום אחד או יותר, כמו למשל קושי שפתי, רגשי, מוטורי ו/או קוגניטיבי. אבחון זה  עשוי לסייע לכם להבין את שורש הקושי, ולקצר את הדרך אל הפתרונות המיטביים.
  • טיפולי - מצבים נוספים לגביהם אבחון פסיכולוגי עשוי לסייע באופן משמעותי הינם בהקשר הטיפולי. האבחון יספק נדבך נוסף של מידע על המטופל, לשם התאמה מדויקת של תכנית טיפול עבורו.
  • משפטי – נהוג גם לבצע אבחון פסיכולוגי למטרת הקשר משפטי, קרי, חוות דעת ואבחנות סביב סוגיות משפטיות כאלו ואחרות.

סוגי אבחונים פסיכולוגיים

נהוג לחלק אבחונים פסיכולוגיים לארבע קבוצות מרכזיות, על פי המוטיב המרכזי באבחון:

  • אבחון התפתחותי – מתרחש כאשר קיים פער משמעותי ביכולותיו של הילד בהשוואה לבני גילו. במקרים רבים קיימים פערים בולטים גם אצל הילד עצמו, כמו למשל מצב בו ילד בן 5 שולט בלוח הכפל, אך ניחן בכישורים חברתיים נמוכים. יש גם דוגמאות לפערים לעומת בני הגיל: ילד בן 4 שהשפה המדוברת מפיו לא ברורה וגדושה בשגיאות או ילד בן 6 שעדיין מתקשה לספור עד 10.
  • אבחון פסיכודיאגנוסטי – אבחון אישיותי, שמטרתו לחשוף טפח מעולמו הפנימי של הילד, ואשר כולל מבחני אינטליגנציה , קוגניציה, מבחנים השלכתיים ועוד. באבחון זה קיימת התייחסות להיבטים רגשיים, קוגניטיביים ובינאישיים כאחד. אבחון זה נעשה על ידי פסיכולוגים ומטרתו היא לקבל תמונה ברורה אודות אישיותו של הנבחן. אבחון זה נעשה כאשר יש חשד להפרעות בתקשורת אצל הילד, כאשר מעוניינים לבדוק מרכיבים אישיותיים מסויימים ופתולוגיות נפשיות וכאשר מעוניינים להבין באופן מקיף יותר את מקורות הקושי של הילד ולהתאים לו תכנית טיפול.
  • אבחון פסיכודידקטי – אבחון זה מורכב משני חלקים: דידקטי ופסיכודידקטי ומטרתו להתרשם מההיבטים האישיותיים והרגשיים של הילד. האבחון מתבצע על ידי פסיכולוגים חינוכיים כאשר מתגלה פער בין הישגיו הלימודיים של הילד לעומת בני גילו, אך קיים ספק האם לאלמנטים הרגשיים אצל הילד יש השפעה על הישגים דלים אלו. אם קיים חשד לכך שמנת המשכל של הילד נמוכה ומכאן נובעים הקשיים שלו בלימודים. אם נראה כי המסגרת החינוכית אינה מתאימה לתלמיד ואם חושדים שגורמים רגשיים משפיעים על התנהגותו של ילדכם.

האבחון מורכב משיחה מקדימה עם הנבחן או הוריו, אבחון של עד 6 שעות ושיחת סיכום לגבי תוצאותיו. מבדקי האבחון יכללו מבחני תפיסה, מבחן מדידת אינטליגנציה, מבחנים שיעידו על יכולותיו הלימודיות של הילד, מבחנים השלכתיים שיספקו הערכה לגבי עולמו הפנימי והרגשי של הילד ויספקו לפסיכולוג הערכה לגבי גורמים רגשיים שונים שיכולים להשפיע על קשיי הלמידה שלו (חרדה, דימוי עצמי נמוך ועוד). תוצאותיו של אבחון יובילו להתאמת תכנית פסיכו-חינוכית עבור הנבדק, תכנית שמטרתה יצירת שיפור עקבי לאורך זמן. אבחון פסיכודידקטי מיועד לאישור 3 ההתאמות.

לכם, כהורים, חשוב להיות ערניים לסימנים, לא להתעלם מתמרורי אזהרה ולהבין – אבחון פסיכולוגי הוא עניין נפוץ שעשוי לשפר את חייהם של ילדכם ושלכם. לפרטים נוספים ניתן להתקשר אלינו למומחים של ME  – מרכזים לטיפול רגשי ב 5806*

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button