me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המבדקים הממוחשבים השונים לתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז

מבדקים ממוחשבים הם כלי עזר בידיי הרופא לאבחון הפרעות קשב וריכוז. חשוב לדעת מבדק ממוחשב אינו מאבחן הפרעת קשב וריכוז! אלא מבצע הערכה של תפקודי הקשב. הפנייה למבדק ממוחשב לאבחון הפרעת קשב וריכוז תיעשה על ידי רופא מומחה ובעל ניסיון בתחום הפרעת קשב וריכוז.
המבדקים הממוחשבים השונים לתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז

אבחון ואבחנה – הפרעת קשב וריכוז

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז תתבצע אך ורק ע"י רופא נוירולוג או פסיכיאטר ותכלול את ההיסטוריה של הנבדק, שאלוני אבחון אשר מולאו על ידי ההורים והמורים (באם המאובחן הוא ילד), הערכה האם אותו אדם סובל גם מבעיות אחרות ותוצאות בדיקה קלינית. הערכה תמיד תתבסס על הקריטריונים של ה – DSM.

לעיתים הרופא יזדקק להערכה נוספת של תפקודי הקשב ורק אז הרופא הוא זה שיפנה למבדק ממוחשב.

חשוב לדעת שמבדקים ממוחשבים להערכה של תפקודי קשב וריכוז מהווים אך ורק ככלי עזר בידיי הרופא ואין בהם חובה בתהליך האבחון.

 בנוסף, חשוב שהפנייה למבדק ממוחשב תמיד תיעשה אך ורק על ידי רופא בעל הסמכה ממשרד הבריאות לאבחון של הפרעת קשב וריכוז. לפניה עצמית למבדק אין ערך, כיוון שהמבדק אינו מאבחן הפרעת קשב וריכוז והינו כלי עזר בידי הרופא המפנה.

מבדק ממוחשב MOXO – רגע של בהירות

מבדק ממוחשב זה בו משתמשים במדינות רבות ברחבי העולם הומצא בישראל על ידי ניר יכין והוא בעל תוקף מדעי. אבחון ממוחשב MOXO יתבצע אך ורק במכונים המורשים לביצוע מבדקים ממוחשבים ל להערכת תפקודי קשב וריכוז. המבדק כולל שני חלקים : מבדק לפני נטילת טיפול תרופתי ומבדק לאחר נטילת טיפול תרופתי. כל חלק אורך כ  עשרים דקות והעיקרון של המבדק הוא שיקוף המציאות והיכולת של הנבדק להתמודד איתה.

ניתן לעבור מבדק ממוחשב זה החל מגיל 6-7. במבדק מדמים מציאות מורכבת ובודקים היפראקטיביות, אימפולסיביות, תזמון ותפקודי קשב וזאת באמצעות סוגים שונים של מסיחים חזותיים ושמיעתיים. (תפקידם של המסיחים הינו לדמות כל מיני השפעות סביבתיות שונות). במבדק זה יבדקו את הביצועים של הנבדק עם המסיחים וללא מסיחים וזאת על מנת לאמוד את מידת ההשפעה של המסיחים על הנבחן.

במבדק יוצגו על המסך כל מיני אלמנטים שונים, כאשר התצוגה של כל אלמנט תהיה בליווי קולות, דמויות או שניהם. כל פעם שהנבדק יבחין באלמנט הוא יצטרך להקיש פעם אחת על מקש הרווח הארוך. בנוסף, הוא יתבקש להתעלם מאלמנטים מסוימים. במבדק ממוחשב מוקסו יבדקו הדברים הבאים:

  • קשב – רמת ההקשבה של הנבדק והצלחתו הכמותית בזיהוי המטרה אותה הוא אמור לזהות.
  • תזמון – בודקים את מהירות התגובה של הנבדק ועד כמה הוא מדויק.
  • היפראקטיביות – בודקים האם הנבדק מקיש על המקש המתבקש במחשב רק כאשר הוא צריך להקיש או שמא הוא הוא מפספס ויש לו הקשות מיותרות.
  • אימפולסיביות – בודקים עד כמה הנבדק הצליח להתעלם מהרצון להגיב לאלמנטים אליהם הוא לא היה אמור להגיב.

מבדק זה יעיל ביותר בהערכה של תפקודי הקשב. החלק המשמעותי הינו פיענוח תוצאות המבדק.

כאמור, פיענוח תוצאות במבדק מתבצע ע"י הרופא המאבחן. לאחר הפיענוח  נבנה לכל נבדק פרופיל אישי ובו ציון מספרי המצביע על אותה מה אליה הוא משתייך. בהתאם, ניתן יהיה להתאים לו תכנית טיפולית.

מבדק ממוחשב BRC - Brain Resource Cognition

בישראל, החלו עם המבדק הממוחשב BRC עוד משנת 2004. סוג זה של מבדק מוכר על ידי קופות החולים, משרד החינוך ומשרד הבריאות ותוצאותיו מאפשרות התאמת טיפול נפשי התנהגותי תרופתי לנבדק.

מבדק זה נועד לצורך הערכה ראשונית של לקויות בתחומי תפקודי הניהול. המטרה של מבדק זה היא יצירת בסיס להערכה מקיפה יותר בהמשך. במבדק  זה מעריכים את יכולות הזיכרון, את היכולות הסנסו מוטוריות של הנבדק, האם הוא מצליח ללמוד חומר חדש, שטף השפה שלו והאינטליגנציה המשוערת. מבדק זה יוביל למסקנה האם הנבדק יכול להתרכז ביותר מנושא אחד בו זמנית, כמה זמן הוא יכול להתרכז והאם הוא יכול להתעלם מהסחות דעת, כלומר את התפקודים הבאים:

  • תפקודים ניהוליים – האם ובאיזה רמת דיוק הנבדק מסוגל לתכנן את הזמן שלו, לבצע כל מיני מטלות אליהם התחייב ולפתור בעיות שונות.
  • קשב מתמשך – האם הנבדק מסוגל לשמור על קשב מתמשך לאורך זמן.
  • קשב סלקטיבי – האם הנבחן יכול להתמקד בנושא המושמע לו תוך כדי שהוא מתעלם מהסחות דעת.
  • פיצול קשב – האם הוא מצליח להתמקד ביותר מנושא קשב אחד בו זמנית.

כיצד המבדק מתבצע?

מבדק זה כולל 16 תת מבחנים בתחומים של מוטוריקה, קשב וריכוז, סדר וארגון, זיכרון ושטף שפתי. מרבית המטלות במבדקים אלו מסוג קריאה ולכן חשוב שהנבדק ידע לקרוא ברמה תקינה ויהיה בעל יכולת הבנת הנקרא. המבדק נמשך כחמישים דקות ותמיד ניתן להסתייע במאבחן המוסמך אשר נוכח לכל אורך המבדק. במבדק זה הנבדק יושב מול מסך מגע של מחשב כשעל אוזניו אוזניות ומיקרופון. תוצאותיו של המבדק מועברות למומחים בתחום אשר יוצרים פרופיל קוגניטיבי רגשי של הנבדק ובהתאם יותאם לו טיפול.

מבדק ממוחשב TOVA - Test of Variables of Attention

מבדק ממוחשב נוסף המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. מבדק זה נפוץ ברחבי העולם ובמהלכו מוצגים בפני הנבדק רצף של גירויים חזותיים עליהם הנבדק צריך להגיב בהתאמה מלאה להוראות שניתנו לו. הדבר מאפשר בדיקה של יכולת הקשב של הנבדק וזאת ביחס לבני גילו. בנוסף, מבדק זה מאפשר את בדיקת יעילותו של טיפול תרופתי כיוון שמתבצע ללא טיפול תרופתי ועם טיפול תרופתי.

מבדק TOVA מורכב משתי בדיקות של כ – 22 דקות כל אחת. כאן, הנבדק יושב מול המחשב כאשר בידו לחצן. ההוראה היא ללחוץ על הלחצן כאשר ריבוע שחור מופיע בחלק העליון של המסך בלבד. לאחר הבדיקה הראשונה ניתן להגיע למסקנה האם קיים חשד להפרעת קשב וריכוז. אם החשד קיים, הנבדק מקבל תרופה וחוזר על אותה בדיקה. לאחר סיום, משווים בין שתי הבדיקות ומגיעים למסקנה האם הטיפול התרופתי יעיל בפתרון הבעיה.

חשוב לדעת שאכן ניתן להשתמש במבדק זה בכדי לזהות האם לנבדק יש הפרעת קשב, אך משתמשים בבדיקה זו בעיקר לבדוק את היעילות של הטיפול התרופתי. כמו כן, בהתאם לחוזר מנכ"ל הבריאות (פרסום ב – 2010), לא ניתן להשתמש בתוצאותיו של מבדק זה בלבד לשם קביעת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז.

בדיקת CPT - Continuous Performance Test

בדיקת סי.פי.טי משתייכת גם היא אל המבדקים הנוירו פסיכולוגים הממוחשבים. זהו מבחן שקיים שנים רבות ובמהלך השנים פותחו כל מיני גרסאות של מבדק זה, כמו למשל TOVA. בדיקת CPT (בדיקת התפקוד המתמשך) מיועדת לנבדקים החל מגיל שש ומטרתה היא הערכת יכולת הקשב המתמשך של הנבדק. בנוסף, נבדקת יכולת היכולת של הנבדק לעכב תגובות, קרי, אימפולסיביות של תגובות.

אורך המבדן הוא בין 14-20 דקות ובמהלכו מוצגים לנבדק כל מיני גירויים חזותיים והוא צריך להגיב לאותם גירויים בהתאם להוראות שניתנו לו. במבדק בוחנים את דיוק הביצוע ואת זמן התגובה של הנבדק ולאחר מכן משווים נתונים אלו לנתונים של בני גילו. היתרונות של מבדק זה באים לידי ביטוי בכך שניתן להתרשם ממאפייני הקשב של הנבדק והוא יכול לספק מדד להצלחתו של הטיפול התרופתי (או טיפול מסוג אחר).

מבדקים ממוחשבים למטרת אבחון ADHD – חשוב לדעת

  • כלי עזר בלבד - חשוב לדעת שמבדקים ממוחשבים משמשים ככלי עזר בלבד בידיי הרופא ולא קובעים אבחנה בהתבסס רק עליהם.
  • מוסמכים לפענח מבדקים – בהתאם להנחיות של משרד הבריאות רק פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שסיים קורס הסמכה ובעל ניסיון של 3 שנים אשר הוסמך על ידי משרד הבריאות.

תרופות – באם החליטו על מבדק בהשפעת תרופה רק הרופא המאבחן והמטפל רשאי לתת לילד מרשם לתרופה.

לפרטים נוספים אודות מבדקים ממוחשבים ככלי עזר לאבחון הפרעת קשב וריכוז ניתן ליצור קשר עם צוות המומחים של ME מרכז לטיפול רגשי המאגד את כל הטיפולים תחת קורת גג אחת, ב - *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button