me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זיהוי סימני אובדנות

סימני אובדנות הם סימני אזהרה המקדימים למעשה התאבדות. המטרה של מאמר זה היא להעלות את רמות המודעות למניעת התאבדות ולספק כלי זיהוי ראשוניים עבור אדם שאינו משתייך אל תחום המקצועות הטיפוליים וזאת על מנת שהוא יוכל להפנות את אותו אדם המצוי במצוקה לסיוע מיידי ועזרה מקצועית לאורך זמן.
זיהוי-סימני-אובדנות

מצילים חיים – לומדים לזהות סימני אובדנות

כל אדם והמניעים האישיים שלו להתאבדות ועדיין ישנם מספר סימני אזהרה אשר יכולים לרמז כי אותו אדם מצוי במצוקה ובסיכון. למעשה, רוב מעשי ההתאבדות אינם ספונטניים, כלומר הם מתרחשים לאחר שאותו אדם סיפק לסביבתו סימן או מספר סימני אובדנות. אם תהיו מודעים לנושא ותוכלו לזהות סימני אובדנות, יכול להיות שתוכלו לעזור לאדם המצוי במשבר ותמנעו התאבדות.

סימני אזהרה פיזיים

  • הזנחה אישית – אדם שתמיד דאג למראה החיצוני שלו פתאום נראה מוזנח בהופעתו האישית.
  • כאבים לא מוסברים – אדם שמתלונן כל הזמן על כאבים בלתי מוסברים לאורך זמן, כאבים ללא הצדקה מבחינת הרפואה הקונבנציונלית.
  • עלייה וירידה במשקל – אדם שסובל מדיכאון ויכול להידרדר למצב אובדני יכול לסבול מעלייה קיצונית ופתאומית במשקל או מירידה קיצונית ופתאומית במשקל.

סימנים התנהגותיים – סימני אזהרה

אם אדם שאתם מכירים מאבד עניין באותם תחביבים אהובים בהם עסק. אם אתם שמים לב לירידה משמעותית ופתאומית בהישגים. אם אותו אדם משתמש באלכוהול, סמים או ממכרים אחרים. פעמים רבים האדם המצוי בסיכון לאובדנות יתבודד, קרי, יתרחק מהמשפחה והחברים. יחווה שינויים מוקצנים בהרגלי השינה, באכילה, הפקרות מינית ויעסוק במחשבות על המוות. כאמור, ישנם סימנים התנהגותיים רבים המעידים על כך שאדם מצוי במצוקה. אך אם אתם שמים לב לשינוי פתאומי באישיותו של אותו אדם, הפגנת סיכונים התנהגותיים, כמו למשל נהיגה רשלנית, אגירת כדורים, מציאת חומר אינפורמטיבי על התאבדות ואיומי התאבדות, יש לשוחח איתו ולהפנות אותו מיידית לעזרה מקצועית.

סימנים אזהרה רגשיים

בהיבט הרגשי אדם המצוי במצוקה קרוב לוודאי שיפגין חוסר תקווה ויחוש חוסר אונים אל מול חייו. סימנים רגשיים נוספים אשר מעידים על מצוקה רגשית הם שינויים במצבי הרוח, התפרצויות, דיכאון, עצב, חלומות בהקיץ, פחדים מוגזמים ממחלות וליקויים גופניים, אובדן הנאה מפעילויות מהן נהנה בעבר, כל מיני שינויים באישיות כמו למשל אדם שהיה נעים הליכות יפגין גסות רוח או ילד מנומס וחייכן יהפוך למורד וכו'.

זיהוי סימני אובדנות - סימנים קיצוניים

הסימנים הקיצוניים אשר אמורים להדליק נורה אדומה הם אדם שעוסק במוות. אדם שמאיים להתאבד. אדם שאוגר כדורים או קונה נשק וכן אדם שהיה תקופה ארוכה בדיכאון ופתאום הופך שמח (פעמים רבות סימן שהוא החליט לשים קץ לחייו). אדם שמתחיל לחלק את נכסיו ורכושו, סוגר התקשרויות, אדם שמחליט לכתוב צוואה, אדם שדואג לסידור לבעלי החיים האהובים שלו ועוד.

האדם מספק סימני אזהרה מפורשים – אני רוצה להתאבד

חשוב לקחת בחשבון שרוב האנשים אשר מחליטים להתאבד מספקים סימני אזהרה והתפקיד שלנו הוא לזהות את אותם סימני אובדנות על מנת לעזור להם ולדעת כיצד להגיב להם. רוב האנשים זועקים לעזרה ואנחנו צריכים לזהות את אותם סימני אובדנות ולדעת להיכן ניתן להפנות את אותם אנשים המצויים במצוקה. ישנם מצבים בהם הסימנים מפורשים. כלומר, האדם אומר שהוא רוצה למות או להרוג את עצמו. יש פעמים בהם אותו אדם יחשוב בקול האם העולם יהיה טוב יותר אם הם לא יהיו בו. יש כאלו ששולחים מסר פרידה.

אוכלוסיות מיוחדות – יש לשים לב!

חשוב להיות מודעים גם לאוכלוסיות מיוחדות אשר מוגדרות כאוכלוסיות בסיכון משום האחוזים הגבוהים של האובדנות המשויכים להם. אוכלוסיות כמו למשל להט"ב, בני נוער, נפגעי תקיפה מינית, נפגעי אלימות ובריונות, קשישים ועולים. רק מודעות תוביל לעזרה לאותם אנשים המצויים במצוקה ובסכנת אובדנות.

אז מה עושים לאחר זיהוי סימני אובדנות?

לאחר זיהוי סימני אובדנות חשוב להתעניין בשלומו של אותו אדם ולשוחח איתו. חשוב לא לפחד לשאול אותו באופן ישיר על אובדנות: 'האם חשבת על התאבדות? על סיום חייך?'. השאלה תמיד חייבת להיות ישירה ונטולת שיפוטיות. במהלך השיחה חשוב להבהיר לאותו אדם שהוא לא לבד בקושי שלו, שיש פתרון גם לבעיות מורכבות, שכל אדם חזק יכול להישבר, שחשוב לפנות לעזרה מקצועית ושיש מטפלים מומחים שיודעים כיצד לעזור.

לאחר השיחה התומכת בה תברר האם אותו אדם אכן בסכנת אובדנות יש להפנות אותו לעזרה מקצועית ובמקרים שבהם אותו אדם מאיים בהתאבדות כאן ועכשיו, חשוב להרחיק ממנו כל אמצעי מסוכן (סכין, חבל, נשק וכו'), לא להשאיר אותו לבד בשום רגע ולהזעיק כוחות הצלה או להביא אותו מיידית לבית החולים.

מרכז ME לטיפול רגשי מאגד מומחים בתחום ומעניק תמיכה עזרה וסיוע ע"י פסיכיאטרים מומחים ומטפלים רגשיים .  למידע נוסף ניתן ליצור איתנו קשר ב - *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button