me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול תרופתי - קשב וריכוז

מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז? אחד מילדיכם אובחן בהפרעות קשב וריכוז? זה הזמן לדעת הכול על סוגי התרופות השונות הניתנות במסגרת טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז.

הפרעת קשב וריכוז – מה חשוב לדעת?

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולת לעבד, למיין ולהתמקד בגירויים המתאימים והרצויים ביותר מתוך כלל הגירויים התחושתיים והסביבתיים בכל זמן נתון. הפרעת קשב וריכוז שכיחה בעיקר בקרב ילדים אך גם בקרב מבוגרים קיים אחוז הולך וגדל במספר האנשים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. בין יתר תסמיני ההפרעה נכללים:  חוסר תשומת לב לפרטים, נטייה לפעלתנות יתר, קשיים בכל הנוגע לשמירה על רמת ריכוז לאורך זמן ודחיית סיפוקים, חוסר יכולות ארגון וניהול זמנים ועוד. בהתאם לחומרת התסמינים נשקלת אפשרות לטיפול רגשי המשלב גם טיפול תרופתי - קשב וריכוז.

סוגי תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

  • ריטלין - כיום, קיימים סוגים שונים של תרופות הניתנות במסגרת טיפול תרופתי – קשב וריכוז, כאשר התרופה הנפוצה ביותר הינה ה-ריטלין בה מצוי חומר פעיל מסוג מתילפנידאט. תרופה זו משפרת בצורה ניכרת את יכולת התפקוד היומיומי, כאשר קיימים מספר סוגים שונים של ריטלין הנבדלים זה מזה בהתאם למשך שעות השפעתן. חשוב לציין שנטילת ריטלין עלולה להיות מלווה בתופעות לוואי שונות כגון: חוסר תיאבון, כאבי ראש, כאבי בטן, הפרעות שינה, תחושת נמנום ועוד. ברוב המקרים, תופעות לוואי חולפות לאחר תקופת הסתגלות קצרה לתרופה, כאשר במקרים בהם תופעות הלוואי אינן חולפות, מומלץ לשנות את המינון ו/או את התרופה.
  • קונצרטה - תרופה פופולארית נוספת הניתנת במסגרת טיפול תרופתי – קשב וריכוז הינה קונצרטה. תרופה זו משפיעה למשך כ-12 שעות ובדומה לריטלין, גם לקונצטרה עלולות להתלוות תופעות לוואי כגון: ירידה בתיאבון, קשיים בהירדמות, כאבי בטן, כאבי ראש ועוד. חשוב לציין שנטילת קונצרטה למטרת טיפול בהפרעות קשב וריכוז איננה מומלצת לסובלים מלחץ דם גבוה או אפילפסיה ובמקרים מסוימים היא עלולה להחמיר מצבי חרדה וסטרס.

 

  • אטנט - תרופה נוספת אשר מומלצת על ידי מומחים כחלק מאותו טיפול תרופתי – קשב וריכוז היא ATTENT אשר מוכרת גם בשם 'אדרל'.  תרופה זו ממשפחת האמפתמינים מצויה בשימוש במדינות רבות ברחבי העולם זה למעלה מ- 30 שנה, דבר שהוביל מיליוני אנשים להשתמש בה.  היתרונות של שימוש בתרופה זאת באים לידי ביטוי בכך שהיא משפיעה לטווח הארוך (5-6 שעות וזאת לעומת ריטלין אשר שהשפעתה רק 4 שעות). בנוסף, יש לה פחות תופעות לוואי. חשוב לדעת שנטילת תרופה זו אסורה לאנשים אשר סובלים מלחץ דם גבוה, מחלות לב, גלאקומה, פעילות יותר של בלוטת התריס, היסטוריה של התמכרויות ושימוש בתקופת זמן הסמוכה לנטילת תרופה זו בתרופות נוגדות דיכאון ממשפחת MAOI. דבר חשוב נוסף אותו יש לדעת הוא שבשנת 2016 תרופה זו נכנסה לסל הבריאות ומשרד הבריאות מסבסד חלקית את התרופה בתנאי שהמטופל הוא עד גיל 18 וניסה בעבר ריטלין, אך הטיפול בתרופה זו נכשל.

 

  • Vyvanse – תרופה זו אשר יצאה לשוק ב- 2007 מבוססת על האדרל ומשתייכת אל משפחת האמפתאמינים. החומר שבתרופה זאת עובר תהליך איטי מאוד (כ- 12 שעות) של פירוק אנזימים בגוף שתוצאתו חומר פעיל. משום שהתהליך כה איטי משך הפעילות של תרופה זאת ארוך יותר, יש לה פחות תופעות לוואי והיא משפיעה על 95% מהאוכלוסיה. תרופה זו מתאימה מאוד לילדים, שכן ניתן למוסס את תוכן הקפסולה במים ולשתות את הנוזל. לא תוכלו להשתמש בתרופה באם אתם סובלים ממחלת לב, לחץ דם, גלאוקומה ומחלות נפש.

 

  • פוקלין – תרופה זו אינה רשומה בישראל אך ניתן לקנות אותה באופן פרטי באם הרופא שלכם ממלא וחותם על  טופס 29 אשר מהווה מרשם לשימוש בתרופה  שאינה רשומה בישראל. התרופה משווקת בשתי גרסאות, כאשר הכדורים הרגילים פעילים 4 שעות והקפסולות XR פעילות עד 12 שעות. היתרונות של תרופה זו להפרעת קשב וריכוז הם שהמינון של תרופה זו היא מחצית של המינון הנלקח של תרופת הריטלין ותופעות הלוואי פחותות. אסור לקחת תרופה זו באם אתם סובלים מלחץ דם, מחלות לב, גלאוקומה ובעיות פסיכיאטריות.

 

  • מדבקות דיטרנה – מדבקות  הספוגות בחומר מתילפנידט. ברגע בו מדביקים את המדבקה על העור החומר נספג במערכת הדם ולכן נדרש מינון נמוך של תרופה זו וזאת בניגוד לתרופות אחרות להפרעת קשב וריכוז. היתרונות של תרופה זו באים לידי ביטוי בתופעות לוואי מופחתות, בכך שרק חלק קטן מהחומר מתפרק בכבד וזאת בניגוד לכדורים. משך הפעילות של המדבקות ארוכה (12 שעות), ניתן להסיר את המדבקה כל אימת שמעוניינים בכך וכך המטופל שולט במשך הפעילות של התרופה והחומר נעלם בהדרגה מהגוף. חשוב לדעת שמדובר על תרופה שאינה רשומה בישראל ולכן באם מעוניינים בה רופא יצטרך למלא טופס 29 בכדי שתקבלו אותה. תופעות הלוואי של התרופה דומות לריטלין, באם לקחתם ריטלין בעבר והוא לא השפיע עליכם או השפיע עליכם לרעה, לא תוכלו להשתמש במדבקות אלו.

 

  • סטרטרה – תרופה חדישה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. התרופה הראשונה שאינה משתייכת לאותה משפחה אליו משתייך הריטלין (משפחת הסטימולנטים) התרופה פועלת בכך שהיא גורמת לעיכוב בספיגה חוזרת של האדרנלין ובכך היא מעלה את הריכוז. תרופה זו משפיעה לאורך כל היום, היא לא מפריעה לשינה, אינה מדכאת תיאבון, מפחיתה חרדות וניתן לקנות אותה גם כסירופ. מה שחשוב לדעת אודות תרופה זו הוא שהשפעתה מתחילה רק לאחר כשבועים של טיפול יומיומי והשפעתה המלאה תהיה רק כעבור חודש ימים. באם אתם נוטלים ונטולין, חשוב שתדעו שתרופה זו עלולה להגביר את תופעות הלוואי של הונטולין ואת לחץ הדם. תופעות הלוואי שלה יכולות להיות עייפות ובחילה ודווח גם על תופעות לוואי של הפרעות במערכות העיכול, אי שקט, כאבי ראש, סחרחורת ושיעול אצל ילדים. התרופה יכולה לפגוע בתפקוד המיני ולגרום להפרעות שינה אצל מבוגרים. אין ליטול תרופה זאת באם אתם סובלים מגלאוקומה.
  • גואנפצין - תרופה נוספת להפרעות קשב וריכוז ותרופה אשר שימשה במשך שנים נגד יתר לחץ דם.  תרופה זו אשר יעילה אצל ילדים יותר מאשר אצל מבוגרים מעלה את הפעילות של האדרנלין באיזורים מסויימים במוח. ניתן להשתמש רק בה או להשתמש בה במקביל לשימוש  בריטלין או אדרל. תרופה זו מסייעת בשיפור הקשב, הפחתת האימפולסיביות, שיפור בהתנהגות, שיפור בזכרון המיידי והפחתת  המוסחות.  תופעות הלוואי של נטילת תרופה זו הן הורדה מסויימת של לחץ הדם, עייפות ועצבות, הפרעות בשינה, הפרעות בראייה וכאבי ראש.  חשוב לקחת בחשבון שתרופות הרגעה במקביל יכולות להגביר את תופעת הלוואי של הישנוניות, ותרופות מסויימות נוספות עשויות להפחית או להעצמים את האפקטיביות של תרופה זו ולכן חשוב נקודה חשובה זו טרם לקיחת תרופה זו.

תרופות להפרעות קשב וריכוז - מה חשוב לדעת?

מרשמים לתרופות המיועדות לצרכי טיפול תרופתי – קשב וריכוז, ניתנים אך ורק על ידי רופאים שתחום התמחותם הינו נוירולוגיה ו/או פסיכיאטריה, כאשר גם רופאי ילדים אשר עברו הכשרה מיוחדת בתחום הפרעות קשב רשאים לעשות כן. המרשם יינתן אך ורק לאבחון מלא בהפרעות קשב וריכוז, כאשר הקריטריון המרכזי לבחירת סוג התרופה הינו משך זמן השפעתה של התרופה.

מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז?  אתם לא לבד! אנחנו כאן על מנת להושיט לכם יד ולסייע לכם להתמודד עם הבעיה. לפרטים נוספים, חייגו: 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button