me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי התרופה הנכונה להפרעות קשב וריכוז?

רוב האנשים מכירים את הקונצרטה והריטלין כתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אך הם אינם מודעים לכך שלהפרעות מסוג קשב וריכוז יש תרופות רבות נוספות, כאשר כל תרופה ומשך ההשפעה שלה. התאמת התרופה לילד יכולה לקחת זמן וידועה כמשימה לא פשוטה, אך כאשר היא נעשית נכון – אי אפשר שלא להרגיש בשינוי, שכן הדימוי העצמי של הילד ורמת התפקוד שלו משתנים ללא היכר.

מהן הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירו-התפתחותיות. הפרעת קשב וריכוז מופיעה בילדות ופעמים רבות ממשיכה גם בחיים הבוגרים. רוב האנשים אינם מודעים לכך שכ- 10 אחוזים מהילדים באוכלוסייה סובלים מהפרעת קשב. הסיבה להפרעה זו היא לעיתים גנטית ולכן פעמים רבות ניתן למצוא באותה משפחה לפחות אדם אחד שלוקה בה. רוב הילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים מליקויים נוספים, כמו למשל קשיים סנסוריים, קשיים מוטוריים, בעיות התנהגות, לקויות למידה, הפרעות במצב הרוח ועוד. ללא טיפול מתאים, הם נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים בבית הספר ובמסגרות אחרות, דבר אשר משפיע על הישגיהם שלהם בבית-הספר, יחסיהם עם הוריהם ואחיהם, ועל הדימוי העצמי שלהם.

מתי ניתן להתחיל ולהיעזר בטיפול תרופתי?

  • הגיל הרך ועד בית הספר - הטיפול הנהוג בגיל הרך הוא טיפול שמתמקד בשיפור התפקוד של הילד. הטיפולים המוצעים למטרה זו הם הדרכת הורים (הנחיית הורים), וסוגים שונים של טיפולים רגשיים. חשוב לדעת שאין סימוכין לכך שטיפולים אלטרנטיביים אכן מצליחים לשפר את תפקודו של הילד. מה לגבי תרופות מתאימות? בגילאים אלו נמנעים מתרופות אלא אם הילד עלול לסכן את עצמו או סביבתו.
  • גילאי בית ספר - ניתן להתחיל טיפול תרופתי לילדי גיל בית הספר, אך חשוב להתחיל אותו בזמן וזאת על מנת להצליח ולאזן את הפרעת הקשב של הילדים, ולמנוע פגיעות נלוות בילד. ילדים מאוזנים הם ילדים שיכולים לשלוט בפעולות אותן הם מבצעים, ליהנות מקשרים חברתיים וכמובן ליהנות מדימוי עצמי משופר. כאשר הילד ירגיש טוב עם עצמו, הדבר ישפיע גם על יחסיו עם חבריו ומשפחתו. ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז ואינו מטופל הוא בדרך כלל ילד שסובל מהישגים לימודיים ירודים, דימוי עצמי וביטחון נמוכים, קשיים באינטראקציות החברתיות ועוד.

התאמת הטיפול התרופתי – משימה לא פשוטה

התאמה של טיפול תרופתי לילד היא אחת המשימות המורכבות. אמנם יש לנו מזל שהיצע התרופות רחב ביותר, דבר אשר מעלה את הסיכוי למצוא את התרופה המתאימה לילד שלכם וזו אשר תעזור לו להתמודד באופן הטוב ביותר עם הפרעות הקשב והריכוז שלו, אך עדיין ההתאמה של הטיפול הנכון הוא דבר מורכב. התרופות בהן משתמשים לטיפול בהפרעות קשב מתחלקות באופן גס לשתי קבוצות:

  • תרופות ממריצות - כמו ריטלין, קונצרטה, אטנט, פוקלין וויואנס.
  • תרופות לא ממריצות -סטרטרה (המופיעה גם בשם אטומיק), ותרופות נוספות שאינן מאושרות לשימוש רגיל בארץ.
תרופות להפרעות קשב וריכוז - חשוב לדעת!

יש מספר דברים אותם חשוב לדעת אודות אותן תרופות המהוות חלק משמעותי בטיפול בהפרעות קשב וריכוז וזאת על מנת שתדעו למה לצפות . הדבר הראשון הוא שלכל התרופות הממריצות יש תופעות לוואי דומות, אם מדובר על כאבי בטן, חוסר תיאבון, הפרעה בשינה ועוד. אמנם תופעות הלוואי יכולות להימשך כשלושה עד ארבעה שבועות, אך הן הפיכות! בנוסף, כל התרופות יעילות באותה המידה (באופן סטטיסטי), אך משום שהתגובה לטיפול היא אישית, לכל אחד יש את התרופה המתאימה לו ולא תמיד קל להגיע להחלטה איזו תרופה מתאימה למטופל. פעמים רבות מדובר על ניסוי וטעייה, אך חשוב שיהיה זה ניסוי מושכל.

בחירת תרופה – שני הפרמטרים החשובים ביותר
  • משך ההשפעה - הדבר העיקרי אותו יש לקחת בחשבון בעת בחירת תרופה מתאימה להפרעות קשב וריכוז הוא כמה שעות ביום הילד זקוק לסיוע התרופתי. אם מדובר על ילד שמתמודד עם קשיים גם מחוץ לכותלי בית הספר, חשוב לשייך לילד תרופת ארוכת טווח. תרופה זו תשפיע ברוב שעות היום והילד לא יצטרך להתחיל ולזכור לקחת כדור נוסף באותו היום. לכל תרופה המיועדת גם להפרעת קשב וריכוז יש משך השפעה שונה. ריטלין משפיע לארבע שעות, ריטלין SR לשש-שבע שעות, ריטלין LA שמונה שעות. פוקלין XR משפיע לעשר שעות ואילו הקונצרטה משפיעה ל- 12 שעות. כל תרופה וזמן ההשפעה שלה.
  • אופן נטילת התרופה – מטרת הטיפול העיקרית היא לסייע לילד ולכן אם הילד אינו יכול או אינו מעוניין לבלוע את הכדור, חשוב להתאים לו כדור אותו ניתן לכתוש או לפרק. נכון להיום יש תרופות שנמסות לחלוטין במים או תרופות אותן ניתן לפזר על מזון.

אם התרופה אינה משפיעה או שהמטופל אינו יכול לסבול את תופעות הלוואי של התרופה, חשוב להחליף אותה בתרופה מקבוצה אחרת. מטופל שלא מגיב לקבוצה אחת, עשוי להגיב נפלא לקבוצה השנייה. כך או כך, השיקול העיקרי בבחירת הכדור, תמיד יהיה טובת הילד ולא ריצוי ההורים או אנשי החינוך ודרך מחשבתם. בהצלחה!

מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז?  המומחים של ME – מרכזים לטיפול רגשי ונפשי, בהם פסיכיאטרים ופסיכולוגים, ישמחו לסייע לכם להתמודד עם הפרעת הקשב והריכוז. לפרטים נוספים, חייגו: *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button