me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז וריבאונד מה ניתן לעשות?

אחת התרופות הנפוצות והמוכרות ביותר בעולם לטיפול בהפרעות קשב וריכוז היא הריטלין. במאמר זה תלמדו אודות תופעת הדכדוך המאפיינת את סיום השפעת הריטלין ותרופות נוספות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, מהו אותו ריבאונד תרופתי וכיצד ניתן להתמודד איתו. הבה נתחיל..

נעים להכיר - ריטלין ותרופות נוספות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

הייצור של ריטלין, התרופה הוותיקה ביותר להפרעת קשב, יוצרה לראשונה ב-1944, והשימוש בה החל בשנות החמישים של המאה ה-20. החומר הפעיל של התרופה הינו מתילפנידט, ושימושיה הראשונים היו שונים – טפול בעייפות, העלאת לחץ-הדם, טפול בבעיות זכרון בזקנים ועוד. בשנות הששים החל שימוש בתרופה כטפול בילדים ובני-נוער הלוקים בהפרעת קשב וריכוז. ב-1980 לאחר הכרה רשמית בהפרעת הקשב על ידי המכון האמריקאי הלאומי לבריאות הנפש, השימוש בתרופה הפך נפוץ הרבה יותר.

תרופה זו ניתנת לשימוש החל מגיל 6 שנים, ומשווקת בישראל בשמות מסחריים שונים (ריטלין LA, ריטלין SR, קונצרטה). התרופה מגיעה בצורת טבליות. ניתן לקבל אותה רק באמצעות מרשם רופא, וכל מי שנוטל אותה צריך להיות במעקב קבוע אצל הרופא המטפל. חלק מסוגי הריטלין כלולים בסל הבריאות, ואת חלקם ניתן לקנות בהנחה משמעותית של בטוח המשלים. חשוב לדעת שמדובר בתרופה ממריצה שמעלה את הרמה של הדופמין במוח, ובעיקר באזורי המוח האחראיים על הריכוז, התכנון והאיפוק. דבר נוסף אותו חשוב להבין הוא שהתרופה אינה מרפאת את הפרעת הקשב והריכוז, אלא מטפלת בסימפטומים של הפרעה זאת ובאופן זמני.

תרופות נוספות בהן משתמשים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הן אטנט (המוכרת מחו"ל בשם אדרל). לתרופה משך השפעה של חמש-שש שעות. ויוואנס, תרופה ממשפחת הסטימולנטים שהשפעתה הינה 12 שעות. פוקלין, תרופה שזמן השפעתה כארבע שעות. פוקלין XR שטווח השפעתו הינו כשמונה שעות. מדבקות דייטרנה הכוללות  את החומר מתילפנידאט הניתנת להסרה בכל עת ופעילה עד 12 שעות וסטרטרה (אטומוקסטין)  המשתייכת למשפחת מעכבי הספיגה מחדש של נוראדרנלין ולה השפעה ארוכת טווח במשך כל היום. אז מה קורה כאשר ההשפעה של התרופה, פגה?

ריבאונד – על מה מדובר?

במקרים רבים  כאשר השפעתה של התרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז פגה, המטופל חווה ריבאונד תרופתי. ריבאונד הוא מושג הלקוח מענף הספורט ומשמעותי 'כדור חוזר', אך כאן נתייחס למושג זה בהיבט התרופתי.  ריבאונד הוא מצב בו נעשה שימוש בתרופה אשר אכן עזרה במשך שעות השפעתה, אך לאחר שטווח ההשפעה שלה חלף יש לעתים החמרה בסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז או תגובות יתר מסוימות, כמו למשל עצבנות, קשיי שינה, תיאבון מוגבר, רגישות יתר , התפרצויות בכי ועוד.

לא חייבים להיות מדוכדכים – מה עושים כשההשפעה פגה?

אנשים רבים אשר נוטלים תרופה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז אינם יודעים כיצד להתמודד עם התחושות שעולות כאשר השפעתה פגה. תחושה שמלווה לעיתים בעצבנות יתר, כעס ותנודות במצב הרוח. מספר טיפים אשר יכולים לעזור לכם:

  • התאמה אישית של כדור – ראשית כל, ההמלצה של המטפלים המומחים של ME מרכזים לטיפול רגשי היא לבדוק האם הטיפול התרופתי  אותו אתם נוטלים אכן מתאים לכם. לאחר בדיקה קצרה תוכלו לקבל תשובה האם אתם נוטלים את הטיפול המתאים ביותר או שמא רצוי שתתחילו לקחת סוג שונה של טיפול תרופתי בו תופעת הריבואנד קלה יותר ולפעמים אף אינה באה לידי ביטוי. נכון להיום קיימים סוגים שונים של תרופות המתאימות לאלו הסובלים מהפרעות קשב.
  • חשיבה הגיונית – אם הילד שלכם נוטל טיפול תרופתי חשוב להבין שבשלב מסוים של היום השפעת התרופה מתפוגגת ולכן יש לגלות הבנה וסובלנות כלפי הילד. זה לא הזמן להטיף לילד ולנסות לחנך אותו. קרוב לוודאי שהילד מתנהג כך כי הטיפול הפסיק להשפיע עליו, ולכן חשוב שתגלו הבנה ותהיו אמפטיים כלפי הילד. הטיפ שלנו אליכם הוא: הבליגו וגלו הבנה.
  • חשוב לעודד – הפסקת השפעתו של הכדור הוא שלב לא פשוט עבור אף אדם שנוטל טיפול תרופתי לטיפול בקשב וריכוז ובמיוחד לא לילדים, שלא תמיד מצליחים להבין מדוע הכל נראה אחרת ומדוע הם מדוכדכים ולא מצליחים להתמקד בדברים. כאן, חשוב שתאמרו לילד שעוד מעט הדכדוך יעבור והכל יהיה בסדר. תאמרו לילד שהוא ירגיש טוב יותר בקרוב.
  • הקפדה על שתיה ואוכל – חשוב לקחת לתשומת לבכם שילדים רבים אשר נוטלים טיפול תרופתי לא חשים צורך לאכול ולשתות לאורך היום, שכן הכדור פעמים רבות מדכא תיאבון. למרות זאת, כאשר ההשפעה של הכדור פגה, הילד "טורף". לכן, ההמלצה היא לאכול כשעה שעתיים לפני תום השפעת הכדור, גם אם לא ממש רעבים. בנוגע לשתייה, חשוב להקפיד ולשתות לאורך כל היום. אם תקפידו על המלצה זאת לא תאמינו כמה השפעה יש לה על הריבאונד.
  • מבלים מחוץ לבית – אחד הפתרונות היעילים ביותר הוא לעסוק בפעילות מחוץ לבית. כל הורה יודע כמה זמן נמשכת השפעת הכדור ולכן הוא גם יכול לדעת מתי פחות או יותר ההשפעה נפסקת. נתון חשוב זה יאפשר לו לתכנן פעילות או פעילויות שונות בשעה בה השפעת הכדור אמורה להתפוגג והילד אמור לחוש באותו 'ריבאונד' לא נעים. כאן תוכלו לבחור האם ללכת עם הילד לחוג ספורט, לגן שעשועים, לעשות איתו הליכה (ההמלצה היא לעסוק בפעילות גופנית כלשהי..שכן הדבר עוזר).
  •  
  • שמירה על שגרה – חשוב לשמור על סדר יום קבוע, שכן מסגרת תבניתית קבועה נוסכת בילד תחושת ביטחון, דבר שחשוב מאין כמוהו, כאשר השפעת הריטלין פגה ויש תחושה של כאוס, דבר שיכול להעצים את התסכול. בהצלחה!

מעוניינים בהדרכת הורים מקצועית לגבי התמודדות עם תופעות הלוואי של תרופות להפרעת קשב וריכוז והתמודדות עם ילדכם כאשר השפעת הריטלין פגה? חייגו אל המומחים של מרכזי ME בכוכבית *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button