מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

טיפול קוגנטיבי התנהגותי

מהו טיפול קוגנטיבי התנהגותי? מי קהל היעד המתאים לטיפול זה? מדוע כל כך הרבה אנשים מחליטים לפנות אל מטפלים בעלי ניסיון בשיטת ה – CBT אשר עובדים במסגרות פרטיות על פני מסגרות של הקופה ומדוע רבים מכנים טיפול מסוג זה כ – "נוסחת הקסם" של המטופלים? במאמר זה נספק לכם את כל התשובות ועוד. התחילו לקרוא
טיפול-קוגנטיבי

מהו טיפול קוגנטיבי התנהגותי?

ראשי התיבות של טיפול קוגנטיבי התנהגותי הם CBT (Cognitive Behavioral Therapy). כאן מדובר על טיפול ממוקד הידוע כטיפול קצר מועד שעיקרו שילוב של שתי שיטות: השיטה הקוגניטיבית והשיטה ההתנהגותית. טיפול זה יעיל לדיכאון, חרדה, הפרעת פוסט טראומה, OCD, הפרעות קשב וריכוז ומגוון רחב של בעיות נוספות. טיפול זה מתאים גם לאנשים אשר אינם סובלים מבעיה מוגדרת זו או אחרת בספרי הפסיכיאטריה אך מעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם באמצעות טכניקות יעילות שישמשו אותם להתמודדות עם קושי זה או אחר בחייהם. הגישה הפילוסופית אשר משמשת כבסיס לטיפול זה היא שבדרך כלל התגובה הרגשית של האדם למאורע נקבעת בהתאם לאופן בו הוא מפרש את אותה סיטואציה ולכן אדם יכול לשלוט בתגובה הרגשית שלו כלפי אותה סיטואציה באמצעות שינוי חשיבתו.

היסטוריה על קצה המזלג

אסטרטגיות הטיפולים אשר נכללות בקבוצת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי התפתחו לאורך השלושים שנה האחרונות. ה – CBT החל את דרכו והתפתח בשנות השישים והתמקד באסטרטגיות שמטרתן הייתה יצירת שינוי התנהגותי אצל המטופל. הגל השני התפתח על ידי פסיכיאטר בשם אהרון בק אשר הוביל למושגים חדשים ושיטות שונות של טיפול קוגנטיבי התנהגותי. כאן הדגש היה על הקשר שבין דפוסי החשיבה הלא אדפטיביים של המטופל לבין התנהגותו. הגל השלישי כלל גישות שונות של טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים כמו למשל הטיפול הדיאלקטי התנהגותי, טיפול קוגנטיבי שהתבסס על מיינדפולנס ועוד.

נוסחת הקסם – שילוב של הקוגניטיבי וההתנהגותי

  • טיפול התנהגותי – טיפול זה מבוסס על תיאוריית ה- behavioral של החוקרים סקינר, פבלוב ותורנדייק. כאן מדובר על טיפול פסיכולוגי ממוקד שמטרתו שינוי של הדפוס ההתנהגותי של המטופל תוך שימוש בעקרונות שונים, כמו למשל ההתניות הקלאסית והאופרנטיבית (התניה אשר משמשת לעיצוב התנהגות על ידי חיזוק וענישה). ההנחה הבסיסית של הטיפול ההתנהגותי היא שהפרעה נפשית של מטופל מקורה בהרגל או דפוס התנהגותי לא יעיל אותו הוא רכש במהלך חייו והמטרה היא כמובן לשנות את אותו או אותם דפוסי התנהגות.
  • טיפול קוגניטיבי – בשיטת טיפול זו בסיס ההנחה הינו שהמקור של הפרעה נפשית היא בדפוס חשיבה מעוות של המטופל. דפוס חשיבה זה משפיע על ההתנהגות. כאן המטפל יעזור למטופל לזהות אות אותן דפוסי חשיבה מעוותים ולאחר מכן יעזור לו לסגל לעצמו דפוסי חשיבה חדשים וסתגלתנים במקום הדפוסים הבעייתיים.

בשנות השמונים החלו למזג את שתי השיטות לטיפול שנקרא טיפול קוגנטיבי התנהגותי. הטיפול עוסק בזיהוי של דפוסי חשיבה בעייתיים והקניית דפוסים חדשים במקומם. טיפול זה שם דגש על הליכים הפנימיים של המטופל ומטרתו להפחית את המצוקה הרגשית של המטופל ולשנות את התנהגותו. הדגש בטיפול זה הוא על הקוגניציה (התפיסה של האדם, המחשבות שלו והאמונות), ועל ההתנהגות שלו (ההרגלים שלו והפעולות אותן הוא מבצע).

נקודות חשובות אודות CBT - כדאי לדעת
  • במקור וכיום – במקור, טיפול זה פותח עבור אנשים שסבלו מדיכאון. לאחר שטיפול זה זכה להצלחה, הפסיכולוגים הרחיבו את השיטה לטיפול בבעיות רגשיות נוספות.
  • תוצאות תוך פרק זמן קצר – אחד היתרונות של שיטת טיפול זאת הוא שניתן לחוש בהקלה בסימפטומים תוך פרק זמן קצר. יש כאלו שמספרים שהם החלו לחוש בכך לאחר מספר מפגשים.
  • עבודה משולבת – טיפול זה משלב עבודת מטפל מטופל בקליניקה ושיעורי בית אותם המטופל. התרגול הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול.
  • שיטה ברורה – בניגוד לטיפול פסיכולוגי אשר בנוי על שיחות בלבד, כאן מדובר על טיפול ממוקד בצד המשימתי ביצועי, המבוסס על תוכן ועל קשר עם המטפל. כאן מדובר על טיפול פרקטי.
  • חשיבה מציאותית – מזהים, מנתחים ומשנים צורות חשיבה בעייתיות אשר מובילות להתנהגות בעייתית. כאן, המטופל ילמד להכיר את המציאות בה הוא חי. כלומר, יטיל ספק באותם דברים שנראו לו כמו אמיתות ויתרגל דרכי התבוננות שונות לגבי האירועים אותם הוא חווה וכך יחווה אותם אחרת ויגיב אליהם אחרת.
  • חשיבותו של מטפל מוסמך – חשוב לפנות אל מטפל מוסמך בעל ניסיון טיפולי בטיפול קוגנטיבי התנהגותי ולהימנע מטיפול אצל מישהו שלא למד את התחום ואין לו ניסיון טיפולי, שכן בחירה שגויה זו יכולה להוביל לנזקים במקום לתועלות לאדם המטופל.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הינו טיפול קצר וממוקד מטרה ולכן לא יתאים לאנשים שמעוניינים לעבור תהליך פסיכולוגי מעמיק וארוך טווח הנשען על חוויות העבר וההווה, שעיקרו הוא "לפרום" את חוויות העבר תוך הישענות על השורשים העמוקים שגרמו לסימפטומים מהם סובל המטופל.

שלבי טיפול התנהגותי קוגניטיבי - הלכה למעשה
  1. זיהוי מצב בעייתי – השלב הראשון יהיה זיהוי של אותו מצב אשר מוביל את המטופל לתחושה הבעייתית של הדיכאון, החרדה או הכעס אשר נוגסים בסופו של דבר ביכולת התפקודית שלו. בהתאם, המטפל והמטופל יקבעו מטרות ברורות לטיפול זה.
  2. יצירת מודעות לתחושות ורגשות במצבי מצוקה – ניתוח המחשבות והרגשות המתעוררים אצל המטופל בעת מצוקה. פעמים רבות המטפל יבקש מהמטופל לרשום ביומן את המחשבות והרגשות אותן הוא חש או איך הוא התנהג במצבים אלו.
  3. זיהוי דפוסי חשיבה בעייתיים – זיהוי דפוסי חשיבה אוטומטים שאינם מובילים אותו למטרה, אלא להיפך תורמים למצוקה הנפשית אותה הוא חווה. המטופל ילמד שהמחשבות שלו הופכות למציאות שלו. דבר בעייתי.
  4. מבט מהצד – המטופל לומד להתרחק מהמחשבות השליליות. הוא יסתכל על המחשבות מהצד ויבין שהמחשבה היא אירוע חולף שלא בהכרח ישפיע על המציאות בה הוא חי וממנה הוא חושש. שינוי היחס כלפי מחשבות אלו והיכולת לתפוס מרחק מהן יכול להוביל להנמכת הרגשות והמחשבות השליליות כלפי האירוע. בהתאם, בהדרגה, המטופל יפחית התנהגויות לא מועילות.
  5. תרגול התנהגותי – תרגולים הם חלק בלתי נפרד מטיפול קוגניטיבי התנהגותי. התרגולים יכולים להיעשות הן במסגרת הטיפולית והן בין המפגשים בחיי היומיום של המטופל.

לסיכום, חשוב לדעת שאמנם טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוא אחד מסוגי הטיפולים המומלצים ביותר כיום וזאת משום שמדובר על טיפול ממוקד, יעיל וכזה אשר באמצעותו ניתן לראות תוצאות תוך תקופה קצרה. המטרה של טיפול מסוג זה היא להקנות למטופל דפוסי חשיבה חדשים וטכניקות שיעזרו לו להתמודד עם בעיות ומצבים שונים במהלך כל חייו.

דבר נוסף אותו חשוב לדעת הוא שאנשים רבים בוחרים לעבור טיפול CBT במסגרת פרטית, וזאת משום שהתורים לטיפול קצרים והמטפלים הם מומחים בעלי רקע טיפול עשיר בתחום הטיפולים הקוגניטיביים התנהגותיים. מעוניינים לשנות את חייכם באמצעות שיטת טיפול אפקטיבית? חייגו אל המומחים של מרכז ME לטיפול רגשי ב – *5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button