me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה

מהו אוטיזם בתפקוד גבוה? האם יש סוג מסוים של אבחון שנועד לאנשים המצויים בתפקוד גבוה או האם מדובר על הגדרה המתקבלת לאחר אבחון מתאים? כל אשר חשוב לדעת אודות אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה? התחילו לקרוא!
אבחון-אוטיזם-בתפקוד-גבוה

אוטיזם הוא ספקטרום עליו מצויים ילדים ומבוגרים ברמות תפקוד שונות. הספקטרום נע בין אוטיזם ברמת תפקוד נמוך, דרך רמת תפקוד בינונית ועד רמת תפקוד גבוהה. מאפייניו של אוטיזם בתפקוד נמוך הינם הפרעות תקשורת משמעותיות. הילד בדרך כלל לא רוכש שפה ואם כן היא חלקית ביותר והוא אינו משתמש באותה שפה חלקית על מנת לתקשר באופן משמעותי. הוא אינו מבין ג'סטות ולכן גם אינו עושה בהן שימוש, הוא אינו מצליח להבין על מה חושב או למה מתכוון אדם אחר, יש לו קושי תפקודי והוא זקוק לסיוע בלתי פוסק. אחד המאפיינים המוכרים של אוטיזם ברמת תפקוד נמוך הוא התנועה החזרתית. ככל שרמת התפקוד עולה, כך האוטיסט יכול להצליח לתפקד ולתקשר באופן טוב יותר.

אוטיזם בתפקוד גבוה אל מול נמוך

הפרעת אוטיזם היא הפרעה מולדת וההגדרה 'אוטיסט בתפקוד גבוה' ניתן לאדם אשר מצליח להיטמע בחברה ולתפקד בה. כלומר, אדם אשר מצליח ללמוד במוסדות חינוכיים, מצליח להתפרנס ומצליח לבנות משפחה. חשוב לקחת בחשבון שההחלטה האם אוטיסט הינו ברמה זו או אחרת תיעשה בהתאם לשאר האוכלוסייה האוטיסטית ולא האוכלוסייה הכללית. החלוקה לרוב נעשית על פי מנת המשכל (ה- IQ) בהערכה גסה או חומרת הסימפטומים.

בכדי שילד יאובחן כאוטיסט הוא צריך לענות על קריטריונים כמו למשל חסר הדדיות חברתית, מוגבלות בכל הקשור אל תקשורת שאינה מילולית, מוגבלות בכל הקשור אל יחסים חברתיים. כמו כן, דפוסי ההתנהגות שלו ותחומי העניין שלו יהיו מצומצמים וחזרתיים. בנוסף, רוב האנשים הסובלים מאוטיזם מתקשים בכל שינוי של השגרה שלהם ולעיתים מתעקשים לשמר את אותה שגרה ופעמים הם אף אובססיביים לתחומי עניין קבועים

אוטיזם בתפקוד גבוה בא לידי ביטוי בפגיעה ביכולות התקשורתיות והחברתיות. למעשה, אוטיסטים רבים אשר משויכים לרמת תפקוד גבוהה מצליחים להשתלב תעסוקתית, להתברג למשרות שונות ואף להשתלב בתחומים נוספים בחיים. כלומר, הם מצליחים להתמודד בהצלחה עם רוב משימות היום יום ומתפקדים בחברה כמעט כמו חבריהם אשר אינם בעלי אבחנה מבדלת כלשהי.

אוטיסט בתפקוד גבוה – על מה מדובר?

אוטיזם בתפקוד גבוה אינו הגדרה המופיעה ב- DSM או ב – ICD., אלא הגדרה אותה התוו המאבחנים וזאת בכדי לעשות הפרדה ברמות התפקוד של אילו שמאובחנים באוטיזם. כלומר, בין אותם אנשים שאובחנו כאוטיסטים אך מצליחים לתפקד בחברה ומוגדרים כעצמאיים בשטח וזאת לעומת אלו שאינם מצליחים להשתלב בחברה וזאת משום האוטיזם. למרות כל זאת, חשוב להבין שלמרות ההגדרה : 'תפקוד גבוה', אנשים אלו עדיין מאובחנים עם אוטיזם והם נוטים לעבור על כללים חברתיים לא מעטים וזאת משום שקשה להם מאוד לחזות את התגובה האמוציונלית וההבעתית של אחרים לנאמר בסיטואציות חברתיות שונות.

אין זה מקרי שלפעמים ניתן לשמוע אנשים מכנים אנשים אוטיסטים בתפקוד גבוה כנאיבים או כאנשים טובים אך תמימים, שכן הם אינם מצליחים להבין את הנאמר 'בין השורות' וההיגיון שלהם אינו תואם להיגיון המקובל בחברה. חשוב להבין שנכון לשנת 2021 אין שום בדיקת מעבדה או בדיקה רפואית פיזית אשר יכולה להוכיח שאדם אכן לוקה באוטיזם או לא. הכלי היחיד להסקת מסקנות הינו אבחון אוטיזם שעיקרו הערכה על פי מבחנים, ראיון ורקע של הנבחן.

אבחון של אוטיזם בתפקוד גבוה

אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה הוא הגדרה המתבססת על פי תפקודו  של הנבחן או על פי חומרת הסימפטומים שלו. חשוב להבין שאוטיזם  נמצא על רצף וכיום אין שום בדיקת מעבדה או בדיקה פיזית שמטרתה אבחון אוטיזם. נכון להיום אבחון אוטיזם נעשה על ידי בדיקת קיומן של התנהגויות מסוימות , צורת הביטוי שלהם ורמת החומרה שלהן. כמו כן, נבדק האם ההתנהגויות השונות מלוות בתסמינים אלו ואחרים.

באם נמצא שאותו נבחן אכן סובל מאוטיזם, המומחים יסווגו את התסמונות מהם הוא סובל לאוטיזם ברמת תפקוד נמוכה או גבוהה וזאת בהתאם למנת המשכל של הנבחן, חומרת התסמינים והיכולת של אותו אדם לנהל חיים עצמאיים. אוטיסט בתפקוד גבוה יכול להיות בעל תסמונת אספרגר או אדם שיש לו אוטיזם קלאסי והוא עבר בהצלחה תהליך שיקומי.

 לסיכום, חשוב לדעת שאי אפשר לרפא אוטיזם והפרעה זו תלווה את האדם לאורך חייו, אך אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה והתאמת שיטות טיפול יעילות יאפשרו לאותו אדם איכות חיים גבוהה תוך ניצול מיטב הפוטנציאל הטמון בו.

מעוניינים בפרטים נוספים אודות אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה? חייגו כוכבית 5806

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button