me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיפורי הצלחה שהתחילו בהפרעות קשב

האם הפרעות קשב וריכוז מהוות יתרון בחיי היום יום? האם נכונה השמועה שקיימים אמנים, מנכ"לים וממציאים שהפרעת הקשב והריכוז שלהם תרמה להישגים ולהצלחות שלהם? במאמר זה נגולל בפניכם הקוראים כיצד האתגרים המלווים את הפרעת הקשב והריכוז בתקופת הילדות הפכו ליתרון בשוק העבודה וכיצד אתם, בתור הורים יכולים לעזור לילדכם לממש את הפוטנציאל שלהם?
סיפורי הצלחה שהתחילו בהפרעות קשב

אחד הקומיקאים המפורסמים ביותר בעולם, ג'ים קארי, סבל כילד מהפרעת קשב וריכוז היפראקטיבית. כילד הוא לא הפסיק להפריע לילדים בכיתה ולא הצליח להשלים בזמן את המטלות השונות שהוקצבו לו. כשהתבגר, הוא הצליח להפוך את החסרונות של ה- ADHD ליתרונות. התוצאה הייתה שרוב הסרטים בהם הוא השתתף הפכו לשוברי קופות וזאת משום התזזיתיות, כושר האלתור, חוסר השקט והתנועתיות הנפלאה של השחקן, תכונות שקסמו לרוב הילדים והמבוגרים שצפו בסרטים בהם הוא הופיע. קארי, אף פעם לא הסתיר את העובדה שיש לו ADHD, אלא להיפך , כל אימת שהוא יכל הוא סיפר שהפרעה זו היא זאת שהפכה אותו למי שהוא כיום.

דיוויד נילמן, איל חברות תעופה, הוא בעליה הגאה של חברת סטארט אפ שפיתחה את כרטיס הטיסה האלקטרוני הראשון באינטרנט וזאת תודות להפרעת הקשב והריכוז שלו. שכן, משום הפרעה זו הוא אף פעם לא הצליח לזכור היכן הוא הניח את כרטיס הטיסה שלו ולכן הוא פיתח את הכרטיס טיסה האלקטרוני. נילמן וקארי הם רק שניים מאלו המופיעים ברשימה ארוכה מאוד של אמנים, ממציאים, מדינאים ואנשים מוצלחים מאוד שידעו כיצד להפוך את החולשה של הפרעת הקשב והריכוז לחוזקה.

יתרון בעולם העבודה

הורים רבים חשים שקרס עליהם עולמם כאשר המומחים של מרכזי ME מאבחנים את ילדם ב- ADHD.  הם סבורים שלילד יהיו קשיים רבים והוא אף פעם לא יצליח להגשים את חלומותיו הגדולים. המציאות ומחקרים שנעשו מצביעים על תמונה אופטימית יותר. נכון! אמנם הילד יחווה אתגרים רבים בשנות לימודיו, שכן השיטות, הדרישות והנהלים הנהוגים ברוב בתי הספר אינם מותאמים לילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז, אך מה שכן חשוב לדעת הוא שבאמצעות הכוונה, טיפול נכון ועידוד יכולותיו של הילד מגיל צעיר, כל אותם מאפיינים של הפרעת הקשב והריכוז יכולים להפוך ליתרון בעולם התעסוקתי. הדוגמאות המפורסמות לכך הן ביל גייטס שייסד את מיקרוסופט  וסטיבן ג'ובס שייסד את חברת אפל, שני ילדים שהתמודדו עם לקויות למידה. כעת, נשאלת השאלה: איך הופכים את תסמיני הפרעת הקשב והריכוז ליתרון בקרב כל מקום עבודה שדורש חשיבה יצירתית?

היתרונות הטמונים ב- ADHD

  • חשיבה מחוץ לקופסא – מוחו של אדם בעל ADHD כל הזמן זקוק לגירוי. אנשים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז קופצים כל הזמן מגירוי אחד לשני. כל אלו מובילים לחשיבה יצירתית ולעיתים אף מקורית.
  • דבקות במטרה – אלו אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להתמקד במשהו אחד לאורך זמן או להצליח ולהתמקד בדבר אחד כאשר יש גירויים נוספים בו זמנית. במצבים כאלו יש כאלו שמוסחים בקלות ומאבדים את יכולת הריכוז והקשב אך יש כאלו שהמאפיין המרכזי שלהם הוא מיקוד יתר, או בשפה המקצועית היפר-פוקוס. כלומר, יש אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר נתפסים למטלה מסוימת אשר מעניינת אותם ומתמקדים באותה מטלה לאורך זמן. בכדי להתמיד במשימה הם יפתחו שיטות וכלים משלהם וזאת על מנת להתגבר על הקשיים. מיקוד יתר זה הינו תכונה חשובה ומשמעותית ליוצרים ומדענים. דוגמה לכך היה תומאס אדיסון, שהמציא את החשמל. אדיסון לא ויתר וביצע כשלושת אלפים ניסיונות, עד שהנורה נדלקה.
  • ספונטיניות ומיומנות אלתור – כאן, אותה אימפולסיביות שכה מפריעה בבית הספר, הופכת ליתרון משמעותי כאשר מדובר על סיטואציות מאתגרות בעולם התעסוקה, כאשר צריך לפתור את הבעיה כאן ועכשיו ולקפוץ למים העמוקים בכדי לתקן אותה.
  • פעלתנות והתלהבות – גם כאן אותה היפראקטיביות שיכולה להפריע ללימודים בבית הספר, הופכת ליתרון בעולם התעסוקה, כאשר היא באה לידי ביטוי בפעלתנות, אנרגטיות והתלהבות בביצוע משימות שונות. התלהבות שלעיתים מדביקה עובדים אחרים.
  • יכולות הישרדותיות – בעלי ADHD צריכים למצוא דרך להתמודד עם הפרעות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות מגיל צעיר וזאת על מנת להתאים את עצמם לסביבה. לכן, מגיל צעיר ילדים אלו מאמצים לעצמם כל מיני אסטרטגיות, דרכים יצירתיות, הומור ועוד וזאת על מנת להתמודד עם הקשיים שלהם ולעיתים רבות להסתיר אותם מאחרים. הם משקיעים במטלות הרבה יותר מאשר כל ילד אחר, הם לומדים כיצד להיעזר באחרים על מנת להשלים את משימותיהם, מפתחים חוסן נפשי ועוד. כל אלו יכולים לעזור להם רבות בעולם התעסוקה.

יתרון גם בקרב החוקרים – המחקר של קראמונד

גם בתחום המחקר יש נטייה לראות ב- ADHD יתרון. מחקר שנערך באוניברסיטת ממפיס ובדק את ההישגיות והיצירתיות בקרב מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז מצא שיש להם יתרון בתחומים בהם חשיבה יצירתית ורעיונות מקריים מסייעים לפתרון הבעיה. מחקרה של בוני קראמונד שעיקרו היה בדיקת התאמה בין המאפיינים של אנשים יצירתיים לתסמיני ADHD, הצביע על כך שכל 22 האנשים בעלי מאפייני האישיות היצירתית, תאמו לתסמיני הפרעות קשב וריכוז.

התיאוריה של תום הרטמן – שינוי הסביבה

תום הרטמן, פסיכותרפיסט ואיש תקשורת לשעבר, פיתח תיאוריה שלפיה תכונות מסוימות המשויכות להפרעת ה - ADHD היו הכרחיות בעידן הציידים-מלקטים. חוסר היכולת להתמקד בגירוי אחד וקלות ההסחה סייעו לשרוד בתנאי הסביבה, לפתח חושים חדים, להיות מודעים לכל מיני פרטים קטנים מסביב, להבחין בדברים שהיו עלולים להפתיע ולהגיב על דברים במהירות, בלי לתכנן ולקחת סיכונים. מבחינת הרטמן, בלי המיומנויות האלו, האדם הקדמון לא יכל לאזור אומץ לצאת מהמערה לצוד ולחזור עם מזון. בתקופה בה האדם התביית והפך לחקלאי, יתרונות אבולוציוניים אלו, היו פחות רלוונטיים.

הרטמן טען ש - ADHD היא לא הפרעה, מנקודת המבט האבולוציונית. שכן, המחסור בדופמין במוח, חידד את החושים ואת החשיבה היצירתית.  הרטמן טוען שברוב המקרים מספיק לשנות את הסביבה  של הילד הסובל מ- ADHD באופן שהיא תתאים למיומנויות ויכולות שלו וזאת במקום להתאים את הילד לסביבה וזאת באמצעות טיפול תרופתי. בכדי להגיע לכך חשוב לעודד אותו להשתלב בבית ספר ובמקום עבודה שיעודדו את היתרונות שלו ולא יראו בהם מגבלה.

עידן חדש – צה"ל מכיר ביכולות

סא"ל דר' אייל פרוכטר מספר שבשנים האחרונות הצבא הבין את היתרונות של נוער הסובל מ- ADHD. הוא מבין שמדובר על אנשים שחושבים שונה מאחרים. אנשים יצירתיים, לא מקובעים שחושבים שדברים רבים אפשריים ויעשו הכל כדי להוכיח זאת. בצבא ניתנת להם ההזדמנות הראשונה להכיר ביכולות שלא באו לידי ביטוי עד גיוסם.

הנוסחה למימוש אותו פוטנציאל והפיכתו להצלחה היא לתמוך ולהאמין ביכולות של הילדים האלו ולסייע להם לגלות את אותן היכולות הייחודיות שלהם. חשוב לעודד את הילדים. לברר מהם אותם עיסוקים שגורמים להם להנאה. לספר להם שרוב האנשים נהנים לעסוק בתחום בו הם טובים. להציע להם לערוך רשימה של היכולות שלהם ולחשוב אילו מקצועות ותחומים מעוניינים באותן מיומנויות/יכולות. יש לחפש יחד איתם דרכים להתמודדות עם האתגרים שמציב ה- ADHD בכל תחום.

לסיכום, הפרעת קשב וריכוז אינה רק מגבלה, אלא יכולה להפוך בעתיד לקרש קפיצה. התמיכה באיכויות הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז תוך התמדה בטיפול בקשיים שלהם, היא למעשה אותו מפתח שיסייע להם לצמוח ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם בהמשך דרכם.

מעוניינים לדעת כיצד להפוך את האתגרים ליתרונות בתחומי התעסוקה וההשכלה? טלפנו אל המומחים שלנו במרכזי ME, מרכזים לטיפול רגשי. בטלפון 5806* או צרו קשר דרך האתר:

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button