me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מטפלים בחרדה חברתית?

המומחים של מרכז ME מאפשרים גם לכם וליקירכם לשדרג את איכות חייכם על ידי טיפול בחרדה החברתית ממנה אתם סובלים. למטרה זאת אנו מתחייבים להעמיד לרשותכם מטפלים מוסמכים בעלי ידע מקצועי וטיפולי נרחב אשר יתאימו לכם את סוג הטיפול. במאמר זה נספק לכם מידע אודות מושגים חשובים כמו למשל חרדה ופחד, המשמעות של כל אחד ממושגים אלו והשוני ביניהם ונרחיב לגבי חרדה חברתית וכיצד מטפלים בחרדה חברתית. קריאה נעימה.
איך-מטפלים-בחרדה-חברתית

פחד חרדה והשוני ביניהם

רבים סבורים שחרדה ופחד הם הינו הך , סברה זו אינה נכונה. פחד הוא חוויה רגשית חזקה אשר מתרחשת באופן נקודתי ולאחר מכן חולפת. בדרך כלל פחד הוא תגובת חירום פיזיולוגית למשהו מאיים נקודתית. פחד תמיד יופיע אל מול איום עכשווי, כמו למשל מכונית שנוסעת ישירות לכיוונכם או כלב אשר חושף שיניים ונוהם עליכם. בעת תחושת פחד, הדופק עולה והגוף נערך לבריחה וזאת על מנת להגן על עצמו ולשרוד, אך ברגע  שהסכנה תחלוף, הפחד יחלוף והסימפטומים הנלווים לו יחלפו גם הם. חרדה היא דבר שונה לחלוטין.

חרדה היא לרוב מצב תמידי של פחד פנימי אשר אינו תלוי סכנה מיידית ממשית. אותו אדם אשר חווה חרדה תמיד יחווה דריכות גופנית, עוררות גבוהה ומחשבות עמומות ולא ספציפיות. הסימנים הפיזיולוגיים של החרדה הם זיעה קרה, דופק מואץ, יובש בגרון ועוד. בהיבט הנפשי אדם אשר לוקה בחרדה בפעם הראשונה חושש שהוא משתגע ובהיבט ההתנהגותי, אנשים שסובלים מחרדה נוטים להימנע מאותו מצב שמעורר אצלנו חרדה, כמו למשל הימנעות מנאום אל מול קהל באם הבעיה של אותו מטופל היא חרדה חברתית. ישנם סוגים רבים של חרדות, ביניהם חרדה חברתית.

מהי חרדה חברתית?

חרדה חברתית Social anxiety disorder היא הפרעת חרדה. בעבר, ב – DSM-4 הפרעה זו נקראה 'פוביה חברתית', כיום הפרעה זו מכונה 'חרדה חברתית'. באם החרדה או הביישנות של אדם בסיטואציה חברתית זו או אחרת  בעוצמות גבוהות שיוצרות מצוקה ופוגעות בתפקוד עד כדי מצוקה קלינית ממנה לא ניתן להתעלם ופגיעה משמעותית בתפקוד שלו, זוהי חרדה חברתית.

חרדה זו יכולה לבוא לידי ביטוי כחרדה מסיטואציות חברתיות, דבר אשר בא לידי ביטוי בהימנעות ובקושי וריחוק ממצבים חברתיים וכן מפעולות יומיומיות שונות, כמו למשל שיתוף, בקשת עזרה מהאחר, יצירת קשר עין, שיחה, התיידדות ועוד. חרדה חברתית מובילה להימנעות מחברה ומצבים חברתיים ובדידות. האדם אשר סובל מחרדה חברתית לרוב נרתע מכל מצב חברתי שכן הוא סבור שבמצב זה החברה/הסביבה תשפוט אותו באופן שלילי.

חרדה זו (כמו שאר החרדות), אינה קשורה לאיום מציאותי כלשהו. לאחר ניסיונות אלו ואחרים בסיטואציות חברתיות כאלו ואחרות, ניסיונות המותרים את האדם עם חרדה, הוא מתחיל להימנע. תחילה מאירועים ספציפיים אשר מזכירים לו את האירועים עם ההקשר הפוגעני ולאחר מכן סיטואציות חברתיות נוספות.

חרדים חברתית – כיצד החרדה באה לידי ביטוי?

אנשים רבים אשר צריכים להעביר מצגת בפני צוות בעבודה או להרצות בכנס חווים מתח, לחץ ודריכות, זה נורמלי וטבעי .אך אדם אשר סובל מחרדה חברתית, אינו מסתגל לסיטואציה והמתח שלו הופך לחרדה שבאה לידי ביטוי רגשית, התנהגותית ופיזית. חרדה זו יכולה להפוך גם להימנעות מלהופיע מול קהל ועוד.

אדם שסובל מחרדה חברתית מתקשה להצביע בכיתה, הוא מתקשה לפתח שיחה עם אנשים שהוא אינו מכיר, להיכנס באיחור למפגש זה או אחר, לטעות בתשובה לשאלה בקבוצה, לחכות במקום ציבורי, לאכול במרחב ציבורי והרשימה מתארכת, ככל שהאדם נימנע יותר ויותר. כל אחד מאיתנו נתקל במצב זה או אחר בו הוא מפחד מבחינות, מהרצאה בפני קהל ועוד, אך כל עוד פחד זה אינו מוביל להימנעות ואינו משתק את התפקוד בחיים, קרוב לוודאי שלא מדובר על חרדה חברתית.

מידע חשוב אודות חרדה חברתית

  • מודעות – האדם הלוקה בהפרעה מסוג זה יהיה מודע לכך שהפחד שלו מסיטואציות חברתיות אינו הגיוני או מוגזם ושהפחד שלו מפריע לו בתפקוד.
  • סימפטומים - חשוב לדעת שהסימפטומים של חרדה חברתית י נמשכים לפחות חצי שנה.
  • שאלונים – אחד מכלי האבחון היעילים ביותר לחרדה חברתית הוא שאלון לייבוביץ'.
  • אבחנה מבדלת – יש הפרעה אשר דומה להפרעה חברתית, כמו למשל הפרעת אישיות נמנעת והפרעות נוספות, בהן החרדה החברתית היא תוצר של ההפרעה המרכזית. לכן, קיימת חשיבות רבה לאבחון וזאת על מנת שהטיפול יהיה מותאם

טיפול בחרדה חברתית

טיפול בחרדה חברתית נחלק לשניים, כאשר ההתאמה נעשית בהתאם למטופל:

  • טיפולי CBT – ביניהם טיפולי חשיפה, טיפולים קוגניטיביים שעיקרם שינוי של מחשבות אוטומטיות שליליות , סדנאות קבוצתית בהן המטרה היא אימון על כישורים חברתיים באמצעות משחק תפקידים בסביבה בטוחה המוגדרת מראש, דבר אשר ישפר את הביטחון העצמי של המטופל. ביו פידבק ועוד.
  • טיפול PDT – טיפול דינמי בו המיקוד הוא ההשפעה של חוויות ילדות מוקדמות על חייו של אותו מטופל, ההתמודדות שלו בסיטואציות חברתית, קבוצתיות ובינאישיות, מה גרם לו לחוות כך את האינטראקציות החברתיות ועוד.

לפרטים נוספים אודות טיפול בחרדה חברתית אצל טובי המומחים של מרכז ME לטיפול רגשי, חייגו  5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button