me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בידוד ודאגות כלכליות בעידן הקורונה – דרכי התמודדות

המלצות האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה - בתאריך ה- 17.3.2020 חייהם של אזרחי ישראל השתנו ללא היכר וזאת בעקבות הוראות חדשות של משרד הבריאות שעיקרן שמירה על ריחוק פיזי מאנשים אחרים ושהייה בבתים וזאת בעקבות סכנת נגיף הקורונה. המטרה של מאמר זה היא להביא בפניכם את עיקרי ההמלצות כפי שהופיעו באתר האינטרנט של האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה בדבר דרכי התמודדות עם בידוד פיזי בעל השלכות חברתיות וחרדות כלכליות בעקבות הקורונה.
me08878

נשארים בבית – למה עליכם לצפות?

בתקופת הקורונה שגרת יומם של רוב האנשים השוהים בבית נפגעת ורבים מהם מפתחים חרדה. הסיבות לחרדה יכולות להיות כתוצאה מהשבתת שגרת העבודה ויציאה לחל"ת, כתוצאה מפיטורין, כתוצאה מירידה באינטראקציות החברתיות אליהן מורגלים, בעקבות חוסר גישה לפעולות אותן נוהגים לבצע בעת הניסיון להתמודד עם מצבים לא פשוטים בחיים, (פעולות כמו למשל ריצה או הליכה בחוץ, עבודה בחדר כושר, הליכה לבית הכנסת ועוד). מחקרים פסיכולוגיים שנעשו הובילו למסקנה שאנשים שחווים בידוד וריחוק פיזי ייתכן שיפתחו את הדברים הבאים:

  • פחדים וחרדות – פחד מהידבקות בנגיף הקורונה, פחד מכך שלא יהיה מספיק מזון בבית, פחד מכך שלא עובדים ואין הכנסה, פחד מפני מטלות שונות אותן יש לבצע בתקופה בה ניתן להידבק בקלות רבה מנגיף הקורונה. פחדים אלו יכולים להוביל לקשיי שינה, בלבול וחוסר ריכוז בעת ביצוע משימות יומיומיות.
  • דכדוך - פגיעה בשגרה יכולה להוביל לתחושת עצבות ודכדוך. שהייה בבית וריחוק פיזי לאורך זמן יכולים להוביל לתחושת בדידות ואם אין לכם את היכולת להעסיק את עצמכם, הם יכולים להוביל גם לתחושת שעמום.
  • תסכול וכעס – אנשים רבים שמאבדים את העצמאות שלהם ואת החופש לעשות דברים חווים תחושה של תסכול. כמו כן, יש כאלו שחווים כעס אדיר כלפי אלו שהטילו עליהם את ההנחיות להסגר ולבידוד הפיזי וכן לאנשים שממרים את ההוראות וחושפים את החברה לסכנת וירוס הקורונה.
  • סטיגמה – חולים מאומתים בקורונה ואנשים שנחשפו לחולים מאומתים חשים פעמים רבות כמנודים וזאת כתוצאה מכך שאנשים מתרחקים מהם כתוצאה מהפחד להידבק בקורונה.

האלמנט הנפשי של אוכלוסיות בסיכון

אם אתם משתייכים אל אוכלוסיית פגועי הנפש, צוותים רפואיים המסייעים לחולי קורונה ואוכלוסיית החולים בסיכון משום מחלות רפואיות, ייתכן שתחוו קושי רב בהתמודדות עם הבידוד והריחוק הפיזי. בכדי להתמודד עם המצב, ההמלצות הן:

  • תכינו את עצמכם מראש – חשוב שתתכננו דברים מראש לתקופת הבידוד. תמיד יש לברר לאן תוכלו לפנות על מנת לקבל עזרה פסיכולוגית במקרה הצורך, מה תהיה שגרת חייכם ועם מי הכי טוב שתשהו בתקופה לא פשוטה זאת.
  • הגבילו צריכת חדשות – חשיפת יתר לעדכוני חדשות ומקורות מידע שונים אודות קורונה יכולה להוביל לחרדות. לכן, מומלץ להתעדכן בענייני הקורונה ממקורות אמינים (אתר האינטרנט של משרד הבריאות וקופות החולים) ובנוסף, להעביר לגוון בפעילויות שונות לאורך היום.
  • שמירה על שגרה – ההמלצה היא ליצור שגרה במציאות הקיימת החדשה. שמירה על שגרה תעזור לכם לשמור על איזון וסדר בחייכם. נסו לשלב משחקים, פעילות גופנית, למידה ועוד.
  • חיבור דיגיטלי – אמנם יש לשמור על ריחוק פיזי, אך בעידן הדיגיטל יש אפשרות "להתקרב" אחד לשני באמצעות שיחות טלפון, שיחות וידאו, צ'טים ורשתות חברתיות. נכון להיום רבים מצליחים לשמור על "שגרה אינטראקטיבית" באמצעות אפליקציית הזום, וידאו צ'ט של וואטסאפ והרשת החברתית 'פייסבוק'. ההמלצה היא למצוא קבוצות ואנשים המצויים בסיטואציה דומה לשלכם.
  • חיות מחמד – ניתן לעסוק בטיפול בחיית מחמד ואף להסתמך עליה לתמיכה רגשית.

שומרים על אורח חיים בריא – לא מוותרים!

  • שינה – מקפידים על 6-8 שעות שינה ומנסים ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות.
  • מזון – חשוב להקפיד על תפריט מאוזן, לצרוך מזון אשר בריא לגוף שלכם, להימנע ממאכלים מעובדים ולהימנע מצריכת יתר של סוכרים.
  • התמכרות – הימנעו מחומרים ממכרים כמו למשל אלכוהול וסמים כדרך להתמודדות עם הלחץ בתקופה זאת. אם הייתם בטיפול פסיכולוגי עוד לפני תקופת הקורונה נסו לברר האם אותו איש מקצוע יכול להמשיך ולטפל בכם בתקופה לא פשוטה זאת באמצעים דיגיטליים או באמצעות שיחה טלפונית. שיקלו ליצור קשר עם השירות הפסיכולוגי של ME. שירות אשר מוצע לכם טלפונית או באמצעות צ'ט באינטרנט בתקופה מבהילה זאת של הקורונה.
אסטרטגיות פסיכולוגיות לניהול הלחץ

בחנו את המצב. התמקדו במה שאתם יכולים לעשות וקבלו את מה שאינכם יכולים לשנות. אל תרגישו שמדובר על תקופה קטסטרופלית ותגלשו לחרדות. תהיו מחוברים למציאות ותתמודדו עם המצב באמצעות אסטרטגיות פסיכולוגיות ואפליקציות שיעזרו לכם לנהל את הלחץ ולהישאר אופטימיים גם בתקופה לא פשוטה זאת. שתי דרכים נפלאות לעשות זאת הן:

  • יומן – תנהלו יומן הכרת תודה בו אתם רושמים מדי יום את הדברים הטובים שהתרחשו ואת כל הדברים שגורמים לכם להוקיר תודה בעולם זה בו אתם חיים (זמן איכות עם המשפחה הגרעינית, הטבע היפהפה, היכולת ליצור קשר טלפוני עם חברים, העובדה שיש אוכל בבית ועוד).
  • אפליקציות מרגיעות – תורידו לסמארטפון שלכם אפליקציות שעיקרן דמיון מודרך, תרגילי הרגעה עצמית., יוגה, מיינדפולנס , חשיבה חיובית, הרגעת השרירים, חשיבה חיובית ועוד.

בתקופת בידוד פיזי או הסגר אתם עשויים לחוש פחדים, מתחים ורגשות נוספים. חשוב לנו שתדעו שנורמלי לחוש מתוחים ומפוחדים בתקופה לא פשוטה זאת. אם אתם חשים שכל אלו משפיעים על שעות השינה שלכם, גורמים לכם להשתמש בסמים ו/אלכוהול ומונעים מכם את היכולת לנהל שגרת חיים, חשוב שתבקשו עזרה מאנשי מקצוע. צוות המטפלים של ME – מרכזים לטיפול רגשי ישמחו לעזור לכם להתמודד עם הקורונה. כל שעליכם לעשות הוא לטלפן למוקד הטלפוני שלנו בכוכבית 5806 ואנו נדאג לכם!

התמודדות עם חרדה בתקופה כלכלית קשה

רשימת ההמלצות של האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה ה- APA כוללת את הדברים הבאים:

  • אל תכנסו לפאניקה! – פייק ניוז, סיפורים מסמרי שיער על המצב ודיווחים חדשותיים תכופים הם חלק בלתי נפרד מתקופת הקורונה ולכן אמנם חשוב להישאר מחוברים למציאות, אך לא להאמין לכל דבר, לא "לחיות את הנושא", להימנע מפסיביות או תגובת יתר ואווירת דכדוך אשר יכולה בקלות להוביל לרמות גבוהות של חרדה ופעמים אף לגרום לחלקנו לקבל החלטות אשר מזיקות לנו ולבני משפחתנו. חשוב שתישארו מפוקסים ורגועים.
  • הכירו את עצמכם ופעלו בהתאם – אין אחד שאינו נלחץ מהמצב הפיננסי בתקופת הקורונה. כאן מדובר על נושא מלחיץ אשר משפיע על כל בני הבית ולכן חשוב להכין תכנית מסודרת שתכלול דרכים לניהול יעיל של הפיננסים שלכם והקטנת הוצאות. תכנית מסודרת ובה פירוט של צעדים ברורים והתחייבות ליישם את אותם הצעדים יכולה בהחלט להוריד את מפלס המתח והחרדה בטווח הרחוק. אם אתם מצויים במצב בו אתם מתקשים לשלם חובות, חשוב שתיצרו קשר עם חברת האשראי שלכם ועם הבנקאי שלכם אשר ימליצו על דרכים להתגבר על הבעיה.
  • זיהוי התנהגות שלילית – רק אתם יכולים לדעת כיצד אתם נוטים להתנהג כאשר אתם לחוצים פיננסית. בתקופות לא פשוטות לרובינו יש נטייה לשחרר לחץ באמצעים לא בריאים, כמו למשל עישון, שתייה, אכילה וריבים מיותרים. זהו את ההתנהגות השלילית שלכם, הבינו שהתנהגות זו לא מובילה אתכם לשום מקום וגורמת לקושי ופנו לגורם מקצועי אשר יעזור לכם לשחרר לחצים בצורה לא הרסנית. המומחים של ME ישמחו לעזור לכם במוקד הטלפוני. חייגו כוכבית 5806
  • מלימון ללימונדה - התפקיד שלכם (ואנחנו נשמח לעזור לכם בו) הינו להפוך את התקופה הקשה והמאתגרת הזו לתקופה של שינוי וצמיחה אישית. ההמלצה שלנו אליכם היא למצוא דרכים חדשות וחיוביות לנהל את החיים שלכם. אם למשל זה זמן רב אתם מתכננים לשנות את אורח חייכם אך עד כה לא היה לכם זמן ליישם, כעת זו התקופה הטובה ביותר! התחילו בהליכה מהירה על ההליכון בבית או אופני כושר, פעולות שיכולות להוביל לשינוי חיובי בחייכם. בנוסף, ערב בבית עם המשפחה יוביל לקירוב. קורס אונליין יכול להוביל לכישורים חדשים שיעזרו לכם בעבודה או בכל תחום אחר בחיים ועוד.
  • חפשו עזרה מקצועית – אם אתם מרגישים שלמרות כל ההמלצות כאן ויישומם אתם עדיין מרגישים חרדים, הרעיון הטוב ביותר הינו לשוחח עם פסיכולוג שיוכל לעזור לכם לנהל את החרדה שלכם ולשנות התנהגויות מזיקות. בהצלחה!

המוקד הטלפוני של מרכז לטיפול רגשי ME עומד לשירותכם בכל הקשור אל התמודדות בתקופת הקורונה. חייגו אלינו בכוכבית 5806 ונעבור את התקופה הזאת יחדיו .

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button