me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוזרים לשגרה ומשנים את הדרישות כלפי הילדים

אחד הדברים המאפיינים את תקופת הקורונה הוא הדרישות המועטות של ההורים מהילדים. לקראת שגרה כל הורה צריך להתחיל ולהבין שדבר זה צריך להשתנות. אז איך מתחילים להרגיל את הילדים לשגרה מותאמת ובריאה יותר? התחילו לקרוא!
חוזרים לשגרה ומשנים את הדרישות כלפי הילדים

ההורים משנים את "כללי המשחק"

אם עד היום הילדים שלכם פתחו בהנאה את הזום ב- 9 בבוקר ולאחר מספר שעות לימוד הם התמכרו בהנאה למשחקי מחשב, תוכניות טלויזיה, רביצה במיטה, אכילת ממתקים ושינה בשעות מאוחרות, כעת הדברים צריכים להשתנות, שכן הרגלים אלו של שגרת הקורונה עלולים לגרום לילדיכם לקשיים לקראת ובעת החזרה שלהם לשגרה החדשה. מסיבה זו חשוב שכל הורה יתחיל להרגיל את ילדיו לשגרה החדשה. כיצד עושים זאת? משנים את הדרישות שלכם ההורים מהילדים שלכם.

הילד וההורה – חשוב לדעת למה לצפות

בחודש וחצי האחרון, דהיינו, בתקופת הסגר הקורונה, הבית שימש את ילדכם כמרחב בטוח, מהנה ונטול מחויבויות. כעת, כאשר משרד החינוך הודיע שהילדים אט אט יתחילו לחזור למסגרות החינוכיות, חשוב שתהיו מודעים לכך שילדים רבים חווים קושי בעת החזרה למציאות הקשוחה והתובענית. למעשה, פעמים רבות הדרך של הילדים לברוח מהקושי היא לנצל את החששות שלכם ההורים מפני חזרה ללימודים בתקופת הקורונה, כאשר המטרה שלהם היא לנסות ולהישאר בביתם, כלומר באזור הנוחות שלהם.

שילוב לא פשוט של הילד המנסה להישאר באזור הנוחות שלו ובמקביל הורה שמנסה להתמודד עם האי ודאות שמאפיינת את תקופת נגיף הקורונה, הנחיות דינמיות המשתנות מדי תקופה, הוראות חדשות של משרד החינוך והישרדות כלכלית, עלול להוביל אתכם ההורים להתמודדות עם ילדים שמסרבים לחזור לגני הילדים או בתי הספר. ילדים שמתקשים להיפרד מההרגל של צפייה ושימוש במסכים, שאינם מוכנים ללכת לישון בזמן ומבולבלים לגבי מהם הדברים אותם מותר להם לדרוש מההורה וממה עליהם להימנע.

כל אלו קרוב לוודאי שיובילו למאבקים בינכם ההורים לבין הילדים שלכם. מאבקים על הסמכות ההורית שלכם  וגבולות, שתוצאותיהם יכולים לבוא לידי ביטוי בהתקפי חרדה, רגרסיה התנהגותית, כאבים פסיכוסומטיים מצד הילד ועוד. בכדי להיערך לקשיים אלו, חשוב מאוד שאתם ההורים תתכוננו באופן מושכל, מחושב וברור לקראת החזרה לשגרה.

חשיבה והתארגנות הורית לקראת החזרה לשגרה

הדבר הראשון והחשוב הוא המודעות. חשוב להיות מודעים לכך שתקופת הקורונה יכולה להימשך זמן רב וחשוב להתכונן לאי ודאות ואי יציבות בכל הקשור אליה. בנוסף, חשוב שתהיו מודעים לכך שלא אתם ולא הילדים תחזרו מיידית לאותה שגרה שאפיינה את תקופת הטרום קורונה, שגרה של עשייה מלאה. שכן, קרוב לוודאי שייקח זמן, הן ברמה הפרקטית יישומית תפקודית והן ברמה הפסיכולוגית עד שהילדים ואתם תסתגלו למצב החדש ותצאו מהמשבר הטראומטי אותו חוויתם.

שכן, כל מה שהיה חשוב טרם הקורונה מצוי כעת במצב של PAUSE וזה מצב שיימשך זמן שאינו מוגדר ולכן אל לכם ההורים לצפות לאיזשהו מפנה או מהפך בן לילה בחיים שלכם ובחיי ילדכם. קחו בחשבון שההסתגלות תהיה איטית והחזרה לשגרה (שאינה בהכרח דומה לשגרה טרום הקורונה), תהיה הדרגתית ולכן חשוב שאתם ההורים תהיו סובלניים, תבינו את המצב ותחליטו מהו אותו קצב אישי המותאם ליכולת ההסתכלות של ילדכם.

לא מוותרים על הצבת דרישות ברורה לילדים

במקביל לחזרה לשגרה החדשה חשוב שתציבו דרישות ברורות לילדים. חשוב שתעזרו לילדכם לעבור מתקופה בה כמעט ולא היו להם גבולות חזרה לשגרה וזאת באופן החלטי וברור. כמובן שיש לקחת בחשבון שרוב הילדים מנסים לבחון את הוריהם ולראות האם הם רציניים וזאת על מנת להבין האם הם באמת מתכוונים לחזור לשגרה והאם יש להורים שלהם כוח לחזור מתקופה ביתית, נעימה ומפנקת לשגרה החדשה. שני הדברים החשובים ביותר לכל הורה בתקופה זו הם: סבלנות והכלה הורית לצד מסר של גבולות ברורים (צריך להבהיר לילדים מה נדרש מהם בתקופה זאת, אך להיות סבלניים כלפיהם). שילוב של שני אלו חשוב מאוד, אך רוב ההורים מעוניינים לדעת כיצד ניתן להתמודד עם שני דברים אלו אשר מהווים מבחינתם סתירה פנימית וגורמים לתחושת בלבול.

מכילים וקובעים גבולות – המלצות
  • דרישות לפרק זמן קצר – ההמלצה היא שההורה יקבע מהן הדרישות ההוריות המתאימות מדי שבוע.
  • התאמה למציאות – חשוב שההורים יתאימו את עצמכם למציאות הקיימת ולהדרגתיות הדינמיות של השינויים. בתחילה הילדים צפויים ללמוד מספר שעות מדי יום או מספר ימים מדי שבוע ולכן הדרישות יותאמו למציאות זו וככל שיעבור הזמן הדרישות וקביעת הגבולות יותאמו למציאות החדשה.
  • הגדרה מחדש של קווים אדומים – חשוב שכל הורה יחליט מה בל יעבור ומהו איסור שניתן להגמיש ולא שווה להיכנס למלחמה מיותרת עם הילד בגללו. אם למשל, אם אתם מזהים שלילד שלכם קשה לחזור לבית הספר וזאת משום שהיה לה טוב בבית והוא התרגל לסביבה המוגנת ולזמן האיכותי עם הוריו בתקופת הקורונה, חשוב שאתם כהורים תעשו את המקסימום על מנת שיחזור לבית הספר, אך תקפידו שברגע שהוא חוזר מבית הספר להניח לו באם הוא מעוניין לשחק במחשב או להסתכל באייפד.
  • ריכוז כוחות במטרות חשובות – ההורים צריכים לרכז את הכוחות שלהם במספר מצומצם של מטרות הוריות, שכן הצבת מטרות רבות מדי יכולה לגרום לתסכול מצד הילד ופספוס הצלחה משמעותית של התהליך. חשוב שכל הורה יחשוב מה הכי קל לילדו בתקופה זאת ומה הכי קשה לו ובהתאם הוא יקבע את המטרות החשובות לילד בהווה ויכין את עצמו גם לאתגרים העתידיים.
מה למדתם על הילד שלכם בתקופת הקורונה?

מהם הדברים שהפתיעו אתכם לטובה בילדכם בתקופת הקורונה? אילו דברים חדשים וחיוביים גיליתם לגביו בתקופת הקורונה? גישה חיובית לגבי ילדכם תעזור לכם ההורים לקבל החלטות עתידיות לגביו ולשנות את ההתנהגות שלכם כלפיו. אם למשל ילדכם החליט לקחת על עצמו את כל הקשור אל האכלת אחיו הקטנים מדי יום בשעות ארוחת הערב, תוכלו לסמוך עליו ולהגיד לו שהוא אחראי לעשות זאת גם לאחר תקופת הקורונה. אם למשל גיליתם שהילד סקרן מטבעו וניצל את תקופת הקורונה ללימוד עצמי בבית בלי שתגידו לו כלום (נגינת גיטרה, קריאת ספרים ועוד), תוכלו להתחיל ולהאמין ביכולת שלו להעסיק את עצמו בשעות הפנאי ללא מעורבות שלכם. גילויים אלו אודות ילדכם יוכלו לשמש אתכם באופן מושכל בעת קבלת החלטות לגביו.

 

לסיכום, טרם החזרה לשגרה, חשוב שכל הורה יחשוב על ההורות שלו בתקופת הקורונה, האתגרים הצפויים לילדיו בתקופה הקרובה, כיצד הוא כהורה יכול לרכז את כל המאמצים שלו בתקופה הקרובה ובמה יהיה הכי נבון להתגמש עם הילד והיכן חשוב לדרוש ממנו. גדילה זאת מתוך משבר יחד עם נחישות וגמישות בדרישות הקשורות אל החזרה לתפקוד בשגרה החדשה יכולים לסייע משמעותית לחזור באופן מוצלח אל השגרה.

בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button