me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הורים יקרים – כיצד תעזרו לילדכם לחזור לשגרה

אחת השאלות החשובות ביותר וזו שמטרידה הורים רבים היא כיצד הם יכולים לעזור לילדיהם לחזור לשגרה וזאת לאחר שהם התרגלו לאותה מציאות חדשה של נגיף הקורונה והגבלותיו. אם גם אתם מעוניינים לדעת כיצד ניתן להחזיר את הילדים למסגרות חינוכיות וזאת לאחר תקופה ארוכה בבית? התחילו לקרוא מאמר זה..
הורים יקרים – כיצד תעזרו לילדכם לחזור לשגרה

לא מוותרים על הכנה מראש – כל שינוי מחייב הכנה מראש

חזרה לשגרה היא שינוי. חשוב שכל הורה יבין זאת. שהרי הילד כבר התרגל לשגרת הקורונה במשך חודש וחצי וכעת הוא נדרש לעשות שינוי ולחזור למסגרת החינוכית. מצב זה דומה לחופשת החופש הגדול אליה יוצא הילד ולאחר חודשיים נדרש לחזור למסגרת הלימודית. כיוון שהילד נדרש לשינוי, הכרחי להכין את הילד לצעד זה מראש. בשורה התחתונה, הצעד הראשון יהיה הכנה מראש של הילד לקראת החזרה לשגרה.

טרם אתם מתחילים בהכנה זאת, חשוב שתבינו את החששות והרגשות המעורבים בחייו של הילד (ושלכם) לקראת החזרה לשגרה. מצד אחד, השהות בבית יחדיו גרמה להנאה, זמן איכות משותף, פחות התחייבויות ומטלות, זמן מהנה אל מול המסכים ודברים טובים נוספים. מצד שני, השהות בבית גרמה גם לתחושת סיר לחץ, תחרות על תשומת הלב של ההורים, על המחשב הפנוי בבית וילדים רבים לא חשו בנוח להיות כלואים בבית. בנוסף, רוב ההורים חשים שהם הגיעו לקצה היכולת של עצמם ואינם יכולים או מעוניינים להמשיך ולהיות הצוות הווי ובידור של הילדים שלהם ואילו הילדים חווים את כל אותה קשת רגשות הללו ולכן החזרה לשגרה מבחינתם היא שילוב של שמחה, חשש ובהלה.

רגשות מעורבים – ההורה יראה לילד את שני הצדדים של המטבע

כל הורה חש את ילדו ויודע היכן למקם אותו על הרצף של בין שמחה לחזור למסגרת לבין חשש. יש ילדים שלא אוהבים שינויים ולכן השינוי הנדרש אינו קל להם והם חוששים לחזור לגן או לבית הספר ויש ילדים שכל הזמן רק רוצים שינויים ואקשן. ילדים אלו בדרך כלל מחכים לרגע בו הם יוכלו לשנות את השגרה הקיימת ולחזור למסגרת החינוכית.

דבר נוסף אותו יודע כל הורה הוא שילד מתקשה להחזיק בבטן רגשות מעורבים. לילדים קשה גם לחשוש וגם לשמוח. קשה להם גם להביע את הספקות שלהם באשר לחזרה ללימודים וגם לסמוך על ההורים שלהם. כיוון שמדובר על ילדים - לרוב אינם מביעים את החששות שלהם במילים, אלא בהתנהגות. אנחנו נוכל לראות את הסתירות הללו בהתנהגות שלהם. לדוגמה, אנחנו נראה שעל פני השטח הילד שלנו מתלהב ושמח לחזור לשגרה, אך מתחת לפני השטח כנראה שהוא חושש ולהיפך, יש ילדים שחוששים ומפחדים לחזור, אבל מתחת לפני השטח מעוניינים לחזור לשגרה המוכרת להם. תפקידו של ההורה הוא לנסות ולהראות לילד שלו את שני הצדדים: הקשיים של חזרה לשגרה והיתרונות של חזרה לשגרה.

מתווכים את המציאות – תפקידם של ההורים

תפקיד ההורה הוא להציג את המציאות באופן מרגיע אך אמין בפני ילדו. כיוון שהמציאות של התקופה האחרונה, תקופת הקורונה, הייתה מציאות של אי ודאות, רוב ההורים היו מבולבלים, מודאגים ולא ידעו כיצד להתכונן אליה. הילדים חשו בדבר זה בעוצמות גבוהות. 

חשוב שתהיו מודעים לכך שעצם זה שהמטרה של כל הורה צריכה להיות תיווך המציאות לילדו באופן מרגיע, אינו אומר שמציאות זו יכולה להיות לא אמינה. כלומר, חשוב שתבטיחו לילדכם את מה שבשליטתכם, אך אל תבטיחו את מה שלא בשליטתכם. חשוב שתתווכו להם גם את המציאות הפנימית, כלומר שתדברו על רגשות, פחדים ורצונות של ילדכם.

לקראת החזרה לשגרה חשוב שתפתחו עם הילד שיח על מגוון הרגשות אותם הוא חווה, אם מדובר על חשש ואם מדובר על שמחה לקראת החזרה לשגרה. אם למשל הילד שלכם חששן באופיו, ההמלצה היא להתחיל ולשוחח איתו על החששות ובשלב מאוחר יותר של השיחה תגיעו למקום שגם מהנה לחזור לבית הספר. אם הילד שלכם נרגש ושמח לקראת החזרה לגן הילדים או לבית הספר, תעודדו את ההתלהבות שלו, אך תעזרו לו קצת למתן את הציפיות שלו, כך שהוא גם יהיה מודע לכך שיכול להיות שיהיו גם קצת קשיים לא צפויים ולא תמיד זה קל ברגע שחוזרים לבית הספר.

חשוב שלא תחששו לשוחח עם הילד שלכם על הרגש אותו הוא חווה, על החששות שלו. עצם זה שתדברו איתו על החששות שלו יתנו לחששות אלו תיקוף. אל תחששו שמא אתם מחזקים לו את החששות או יוצרים חששות נוספות עבור הילד, אתם בסך הכל מעניקים מקום לחששות הקיימות ומעניקים לו את התחושה שזה בסדר לחשוש, אתם מעבירים לו מסר שאתם אוהבים אותו גם אם הוא חושש ומרגיעים אותו. דבר זה חשוב לעשות גם אם הילד שלכם מתלהב מהחזרה ללימודים ולא חושב שיהיה מסובך. כאן חשוב שתתחילו בהתייחסות להתרגשות ותתרגשו איתו ורק לאחר מכן תוסיפו את ההיבט היותר רגוע ויותר מותאם.

טרום תהליך הכנה לשגרה – ההורים צריכים להרגיע את עצמם

כדי להצליח "לשווק" לילדים את החזרה לשגרה באופן הטוב ביותר חשוב שההורים יעשו הכל על מנת להרגיע את עצמם קודם לשיחת ההכנה עם הילד. אמנם הרי זה טבעי שהורה יהיה מודאג שמא הילד לא ישתלב בקלות במסגרת החינוכית, אך חשוב שתהיו מודעים לכך שמדובר על תהליך שיכול לקחת זמן, שאין סיבה שהילד שלכם לא ישתלב במסגרת החינוכית, שהרי ילדים הם בעלי כוחות ויכולת הסתגלות להתמודד עם שלב החזרה לשגרה ושאתם כהורים חייבים אורך רוח.

חשוב שתבינו שאין זה משנה אם אתם משוחחים עם הילד ומספרים לו שיהיה נהדר, אם אתם חשים משהו אחר, קרוב לוודאי שהילד יקלוט את מה שבין השורות, את מה שמתחת לפני השטח. כלומר, מה שההורה לא מדבר עליו, יקבל אצל הילד תוקף ונפח, דווקא משום שאתם לא מדברים עליו ולא מסבירים אותו. כלומר, אם אתם אומרים לילדכם שהחזרה לבית הספר תהיה ממש כיף, אך פנימה אתם מודאגים מחזרתו ללימודים, הילד יחוש באותה הדאגה. אם לחלופין, תאמרו לילדכם שהחזרה לשגרה לא תהיה פשוטה ופנימה תחושו שמחה שהוא חוזר  לשגרת הלימודים, כי כך תוכלו לחזור לשגרה שלכם, קרוב לוודאי שילדכם יקלוט שחלק מהשמחה נובעת מהרצון שלכם להיפטר ממנו.

ההמלצה החשובה ביותר לכם ההורים היא שתהיו אמינים ומציאותיים. כאמור, אם אתם מודאגים תעשו כל מה שצריך על מנת להרגיע את עצמכם וזאת על מנת שתוכלו לשדר רוגע לילד. ילדכם אינו צריך להיות מודע לכך שאתם מודאגים מכך שיכול להיות שקיבלתם החלטה לא נכונה לגבי חזרתו לגן, שאינכם בטוחים שהסייעות יקפידו על הנחיות משרד הבריאות וכו'. הילד לא צריך לדעת את כל זה, שכן כל המידע הזה מהווה מעמסה על הילד ומבלבל אותו.

ניהול השיח עם הילדים – הלכה למעשה

הצעד הראשון של הכנת הילד חזרה לשגרה יהיה לומר לו שאוטוטו הוא חוזר ללימודים או לגן, גם אם אינכם בטוחים מתי באמת חוזרים למוסדות החינוך. שכן, חשוב שהילד יתחיל להתכונן לזה שהוא חוזר למסגרת. לאחר מכן יש לשאול את הילד שאלה פתוחה לגבי רגשותיו, תחושותיו או הציפייה שלו בכל הקשור אל חזרה למסגרת הלימודית. המטרה של השאלה הפתוחה היא להעביר לילד מסר של שעיקרו עניין וסקרנות (חשוב לא להעביר מסר מחנך או ביקורתי או לבקר את התשובה שלו, קרי, ביקורת על הילד, שכן הדבר אינו מועיל).

חשוב שתשימו לב לתשובתו של ילדכם. יש ילדים שמספרים להוריהם מהם מרגישים, אך רוב הילדים (בעיקר הצעירים), מחזירים להוריהם תשובה התנהגותית. אם למשל שאלתם את ילדכם איך הוא מרגיש עם החזרה לגן הילדים והוא מגיב בהיצמדות אלינו ההורים, סימן שהוא חושש.

חשש זה יהיה נקודת ההתחלה של שיח איתו. כאן חשוב שתאמרו לו שזה טבעי לחשוש ולומר לו שילדים רבים חוששים מהחזרה לגן. אתם יכולים לספק לילד דוגמה מחייכם ולספר לו עד כמה אתם גם חששתם כשהייתם ילדים מחזרה לגן אחרי החופש הגדול. זו הנקודה בה עליכם להתחיל. רק לאחר מכן תרגיעו את הילד ומסבירים לו מה ניתן לעשות לגבי הפחדים שלו (חשוב לא לומר לילד שאין לו ממה לפחד, אלא ללמד אותו איך להתמודד עם הפחד). לחלופין, אם למשל שוחחתם עם הילד ואמרתם לו שייקח בחשבון שיכול להיות מצב שלא יהיה קל לחזור למסגרת הלימודים ואילו כתגובה הילד שלכם התרחק מכם ושידר לכם שהוא דווקא מוכן לחזרה למסגרת החינוכית, זה בסדר גמור! זה אומר שקרוב לוודאי שהחשש הוא שלכם ולא שלו.

אתם כהורים צריכים לתת לילד אפשרות לכל תגובה, לנרמל את התגובה שלו ולהציג בפניו מגוון תגובות אפשריות למצב. אם למשל הציפייה של הילד שלכם מהחזרה לבית הספר, אינה מציאותית, יש למתן את הציפייה. אם הוא חש חרדות לא מציאותיות, חשוב לומר לו שאתם איתו, תיקחו אותו לגן, תמתינו לו לאחר מכן בבית עד שיסיים את היום שלו בגן ושגם תגיעו בסוף יום על מנת לאסוף אותו חזרה הביתה.  

 לסיכום, הורים יקרים, אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב ואתם יודעים אם הם יסתגלו במהירות או שייקח להם זמן וההסתגלות תהיה איטית יותר, אבל למרות הידיעה הזאת חשוב שתהיו גם פתוחים להפתעות. שכן, תקופת הקורונה שהתמשכה לה לחודש וחצי בה הילד היה בבית הובילה חלק מהילדים לצמוח ולהתפתח ואף לגלות עצמאות מסוימת שאתם כהורים לא הכרתם אצלם בעבר. לעומת זאת, ילדים אחרים חווה טראומה מסוימת שהפחיתה את העצמאות שלהם וגרמה להם לתלות מסוימת בכם ובבית ולכן קרוב לוודאי שייקח להם זמן להסתגל למסגרת.

חשוב שתזכירו לעצמכם את היתרונות של החזרה למסגרת ושתקפידו שהשיח בינכם לבין ילדכם יהיה שיח פותח (שאלות פתוחות). חשוב שהשיח לא יהיה מעיק או ארוך מדי ואם הילד משדר שהספיק לו חשוב שתניחו לו (תמיד ניתן להמשיך ולשאול בימים הראשונים של החזרה למסגרת). לאחר אחרי השאלות הפתוחות ניתן לשאול שאלות ממוקדות יותר (כל עוד זה לא הופך לתחקיר מעיק) וכמובן חשוב שתקפידו להבהיר לילדכם שלמרות שהוא חוזר לשגרה, עדיין יהיה לכם ולו זמן משותף ואיכותי יחדיו.

בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button