me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרעות קשב וריכוז – מניעת אבחון שגוי

בשנים האחרונות קיימת דרישה הולכת וגדלה מצד ההורים ואנשי חינוך לאבחון הפרעות קשב. במקביל, ארגון הפסיכולוגים האמריקאי, המוכר בראשי התיבות APA, מזהיר שבתחום זה יש אחוזים משמעותיים של אבחונים שגויים. חלק מהאנשים אינם מאובחנים וזאת למרות שהם סובלים מהפרעת קשב ואילו חלק אחר מאובחן כסובל ממנה וזאת למרות שהתסמינים שלהם מורים על כך שהם סובלים מבעיה שונה. האם יש סיבה לדאגה? וכיצד מונעים אבחון שגוי?
הפרעות-קשב-וריכוז-–-מניעת-אבחון-שגוי

אבחון שגוי – איך זה יכול להיות?

דמיון להפרעות אחרות – יש מצבים של אבחון שגוי כאשר תסמיני הפרעת הקשב דומים לתסמיניהם של הפרעות אחרות. כלומר, יכול להתרחש מצב בו אדם מאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז וזאת למרות שמדובר בליקוי למידתי או חרדה. יש גם פעמים בהן מתרחש מצב הפוך בו אדם מאובחן כסובל מהפרעה אחרת וזאת למרות  שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז.

אבחון סובייקטיבי – בעבר, האבחונים של הפרעות קשב וריכוז התבססו על הרושם של סביבת הנבדק. כלומר, על הורי הילד, עדות הילד והתרשמותו של המאבחן מהמצב. רושם זה יכול להיות מוטעה, שכן ילד יכול להציג את אותם הסימנים של הפרעת קשב וריכוז אם הוא משועמם או עייף או סובל מקושי רגשי מסוים. במצבים כאלו  יראה כאילו הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז אך הטיפול התרופתי שיינתן לו לא יועיל במידה מועטה או לא יועיל בכלל וזאת משום שהבעיה של הילד אינה מושפעת נוירולוגית.

תת אבחון של המגדר הנשי – התסמינים של ילדות ונערות הלוקות בהפרעת קשב שונים מהתסמינים המקובלים ולכן יש מצבים של אבחון שגוי.

מונעים אבחון שגוי – הפתרון!

ניתן למנוע אבחון שגוי וזאת באמצעות פנייה לאבחון על ידי פסיכיאטר שיוכל לבצע אבחנה מבדלת. בנוסף, הרופא המאבחן יכול להיעזר במבחנים  ממוחשבים אובייקטיבים נוירוקוגנטיביים וזאת על מנת לדייק את תהליך האבחנה. תפקידם של מבדקים ממוחשבים הינם לבחון את תפקודו של הנבחן בזמן אמת. מבחנים אלו מתבססים על נורמות של גיל ומין והם בוחנים את הנבדק, התפקוד שלו והתגובות שלו בכל מיני מטלות ומצבים אשר מחייבים שמירה על קשב וריכוז. מבחנים ממוחשבים הינם כלי עזר לדיוק האבחנה ואינם תחליף לאבחון שמתבצע על ידי רופא פסיכיאטר.

בישראל מוצעים 3 סוגי מבחנים אובייקטיביים:

  • מבחן TOVA – המבחן המוכר והותיק ביותר בתחום מאז שנת 1966. רופאים נוטים להשתמש בו בתדירות מאוד נמוכה אם בכלל, כיוון האבחון שלו אינו מדויק ורמת התקיפות המחקרית שלו, מאוד נמוכה. מבחן ממוחשב זה מיועד להערכה נוירולוגית של התנהגות הקשורה אל הפרעת קשב וריכוז. בדיקה זו משמשת גם לבדיקת האפקטיביות של הטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז. מבחן ה- TOVA נעשה בדרך כלל בשני חלקים. הראשון עם תרופה והשני בלעדיה. כאשר המטרה העיקרית של מבחן זה היא לבדוק פרמטרים של חוסר קשב, התמדה ואימפולסיביות. במבחן נבדקים מדדים של כמות לחיצות סתמיות על המסך, פספוסים של אי לחיצה על הכפתור הנכון כאשר הגירוי מופיע על המסך. יציבות ומהירות התגובה של המטופל. זמן התגובה שלו והבנת המטלה חשוב לדעת שמבחן זה הוא כלי עזר בלבד ואינו אבחנה מלאה ותקפה לקיומה של הפרעת קשב וריכוז.
  • מבחן BRC – מבדק ממוחשב זה כולל בדיקות נוירו-פסיכולוגיות ממוחשבות המשולבות יחד. מבחן זה מקיף ביותר ומלבד בחינת הפרעות קשב, הוא בוחן גם תפקודים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים. תוצאות המבחן מאפשרות תמונת מצב רחב של הנבחן, הקשיים שלו והחוזקות שלו. במבחן זה יש הפרדה בין קשיים רגשיים לבין קשיי קשב וריכוז. משך האבחון הוא כחמישים דקות וקהל היעד הוא ילדים מגיל יסודי ועד הגיל השלישי. חשוב לדעת שמבחן זה הוא כלי עזר בלבד ואינו מספק אבחנה מלאה ותקפה לקיומה של הפרעת קשב וריכוז.
  • מבחן המוקסו ( MOXO)– מבחן ממוחשב מתמשך שפותח במדינתנו ומצליח לאבחן בדיוק של כ- 90% את קיומן של הפרעות קשב וריכוז. מבחן זה בודק את תגובת הילד לגירויים והסחות ויזואליות וכאלו הקשורות אל המימד השמיעתי וכן הוא בודק קשב, תזמון וזמן תגובה, אימפולסיביות והיפראקטיביות. חשוב לדעת  שמבחן זה הוא כלי עזר בלבד ולא נועד לספק אבחנה מלאה ותקפה לקיומה של הפרעת קשב וריכוז.

היתרונות והחסרונות של מבחנים ממוחשבים

היתרונות של מבחנים אלו רבים, שכן אלו הם מבחנים אובייקטיביים, הם בודקים את הסימפטומים של הפרעות הקשב ללא הפרעות של הסביבה. הם מאפשרים בדיקות יעילות של התרופה אותה הנבחן נוטל, הם מאבחנים השוואה בין תוצאות הנבדק לבין ילד אחר בגילו ומאפשרים מעקב תקופתי וכן מדד ליעילותו של הטיפול. אם כך, היכן החסרונות של מבדקים ממוחשבים אלו? יש מספר חסרונות אשר באים לידי ביטוי בכך שרוב הנבדקים אינם מחקים את תנאי המציאות. גורמים חיצוניים כמו למשל עייפות, רעב ועוד יכולים להשפיע על הנבדק ולכן גם על תוצאות המבחנים. בעלי אינטליגנציה גבוהה יכולים "לרמות" במבחן ובכך שמבדקים אלו בודקים לרוב רק חלק ממכלול יכולות הקשב.

לסיכום, מבדקים תומכי החלטה אלו חשובים ביותר, אך אין להתבסס על התוצאות שלהם על מנת לאבחן הפרעת קשב וריכוז. מומלץ לפנות לאבחון רופא בשלב הראשון וזאת על מנת שיבדוק האם קיים צורך בהיעזרות בבדיקה ממחשבת להשלמת האבחון. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, המטופל יפנה בשנית לרופא המטפל. חשוב לדעת שבדיקה ממוחשבת איננה אבחון הפרעת קשב וריכוז.

מומלץ לפנות להערכה מקצועית אצל פסיכיאטרים מומחים של ME – מרכזים לטיפול רגשי שיקבעו האם ילדכם סובל מהפרעות קשב וריכוז. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו בנושא, חייגו: 5806*

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button