me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשיבותו של האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי

אם עד לפני 20-30 שנה, כאשר הילד נכשל בלימודיו, שמענו את המורים בבית ספרו או את המנהלת אומרים: "יש לו שכל, אבל אין לו מוטיבציה ללמוד" או "הוא אינטלגנטי, אך הוא עצלן ולכן הוא לא מצליח בלימודים", כיום הדברים השתנו וזאת כתוצאה ממודעות לכך שיכולתו הלימודית של הילד לא בהכרח מושפעת מהחריצות או המוטיבציה שלו, אלא יכולה להיות מושפעת גם מליקויים נוירולוגיים הבאים לידי ביטוי בלקויות למידה, מגורמים רגשיים, אשר מקשיים על הילד להתמקד בלימודים ומהפרעות קשב וריכוז אשר מן הסתם מקשות עליו לממש את הפוטנציאל הלימודי שלו.
חשיבותו של האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי

אז מהו האבחון הדידקטי/פסיכודידקטי?

הורים יקרים, חשוב שתבינו שליקויי למידה הם ליקויים נוירולוגיים איתם נולד ילדכם. ליקויים אלו באים לידי ביטוי בפער בין היכולת השכלית של הילד שלכם לבין הביצועים שלו בלימודים. ברוב המקרים, המורים בבית הספר היסודי יחשדו (ופעמים גם ההורים), שלילד יש ליקוי למידתי זה או אחר, כאשר ילד עם מנת משכל תקינה יתקשה לרכוש מיומנויות בסיסיות של כתיבה, קריאה ו/או חשבון.

נכון להיום קיימים מבחנים שמטרתם איתור הגורמים לקשיי הילד בלימודים. אחד מאותם מבחנים הוא האבחון הדידקטי. אבחון זה נועד לזהות האם הקושי של הילד נובע כתוצאה מליקוי למידתי. אם התשובה לכך חיובית, המטרה של אבחון זה תהיה לזהות את אותו קושי למידתי ספציפי אשר פוגע בהישגיו הלימודיים של הילד. בהתאם לתוצאות, המאבחן ימליץ על התאמת תכנית הלימודים המתאימה לילד וכן התאמה של אופן הלימוד ליכולותיו של הילד.

חשיבותו של האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי לילדכם

אם אתם מתלבטים האם לשלוח את הילד לאבחון דידקטי/פסיכודידקטי או לא וזאת משום התחושה שאולי זה עניין של גיל ובשלות ואולי "זה יעבור", חשוב לנו שתבינו שהישגים לימודיים נמוכים לאורך זמן  יכולים לגרום לילד להירתע מהמסגרת החינוכית שבה הוא נמצא, לפגיעה בתפיסת ההערכה העצמית של הילד כלפי עצמו והגדלת פערים ביכולות של הילד. מסיבות אלו חשוב מאוד לקיים את האבחון הדידקטי/פסיכודידקטי כמה שיותר מהר כאשר קיים חשד לליקוי למידתי ובהתאם לתוצאות להתאים לילד שלכם את אותה התכנית אשר תאפשר לו לממש את היכולות שלו. בנוסף, יש לקחת בחשבון אבחון דידקטי (ופסיכודידקטי) נועד למטרת התאמות לימודיות במשרד החינוך, כמו למשל תוספת זמן בבחינות, היבחנות בעל פה ועוד.

אבחון דידקטי/ פסיכודידקטי וגילוי לקויות למידה מרכזיות

שלושת לקויות הלמידה המרכזיות  אשר יכולות להופיע במקביל או בנפרד:

  • דיסלקציה – לקות מולדת הפוגעת ברכישת כישורי השפה והקריאה. הקושי העיקרי בדיסלקציה הוא הפער בין היכולות של הילד מבחינה קוגניטיבית-שכלית לבין היכולות שלו לממש את היכולות האלו והביא אותן לכדי ביטוי. ילדים עם דיסלקציה מתקשים לזהות אותיות, לחבר בין עיצורים, ניקוד, תנועות וקריאה.
  • דיסגרפיה – באה לידי ביטוי בקשיי כתיבה ואיות. ילד הסובל מדיסגרפיה יהיה ילד עם שגיאות כתיב רבות, שימוש לקוי בכללי התחביר, שימוש שגוי בסימני פיסוק (או היעדר סימני פיסוק), ארגון לקוי של פסקאות ועוד.
  • דיסקלקוליה – לקות למידה הקשורה אל יכולת רכישת כישורים ומיומנויות חשבוניות. ילדים עם בעיה זאת מתקשים בזיהוי של ספרות ומספרים, הבנה של רצף מספרים, תפישת כמויות, ביצוע הליכי חישוב באופן אוטומטי ועוד.
מה לא ניתן לאבחון באמצעות אבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

חשוב להבין שהפער בין היכולות השכליות של ילדכם לבין ההישגים שלו בלימודים יכול לנבוע כתוצאה מגורמים שונים. מטרתו של האבחון הדידקטי/ הפסיכודידקטי היא לזהות ליקויי למידה בלבד ולכן אין הוא יכול לאבחן הפרעות קשב וריכוז או גורמים רגשיים שונים אשר משפיעים על הישגיו של הילד. באם יש חשד של המאבחן לקיומה של אחת ההפרעות, במרבית המקרים יומלץ על אבחון הפרעת קשב וריכוז ( 50% מהסובלים מהפרעת קשב וריכוז יסבלו גם מלקויות למידה) כלומר לאבחון מקיף אשר יבוצע באמצעות פסיכיאטר.

לפרטים נוספים אודות אבחון דידקטי ופסיכודידקטי ניתן לפנות אל המומחים של מרכזי ME בכוכבית 5806. בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button