me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד תוכלו לזהות מצוקה בציורים של הילדים שלכם?

ציורים מהווים חלק בלתי נפרד מעולמם של ילדים ומאפשרים לילד לבטא את עצמו יצירתית ולתת מקום לרגשותיו. הציורים אותם ילדכם מצייר אינם רק עדות להתפתחותו הקוגנטיבית והמוטורית, אלא גם חלון לנפשו. כל אלו מובילים למסקנה שניתן להתבונן על ציורו של הילד על מנת לזהות את מצוקותיו הרגשיות.
כיצד תוכלו לזהות מצוקה בציורים של הילדים שלכם?

תפקידו של הציור אצל הילדים

תפקיד הציור חשוב עד מאוד בחייהם של ילדים. בגילאי שנתיים עד ארבע השרבוט מהווה בסיס להתפתחות הרגשית – קוגנטיבית של הילד. הילד מגלה לראשונה את היכולת שלו ליצור באמצעות צבע על הנייר, שלב אשר מכונה "שלב השרבוט האקראי". בשלב הבא, השרבוט הופך למשוכלל ונשלט יותר ונקרא 'שלב השרבוט המעגלי'. הילד מצייר צורות עגולות ומשפר צורות. שלב השרבוט השמי מתמקד בצבע וגודל. בשלב זה המופיע לעיתים בגילאי שלוש – ארבע הילדים מתחילים לשרבט דמויות אדם ונותנים לשרבוטים שלהם שמות של אנשים המוכרים להם ("סבא", "סבתא" וכו'). בשלב זה הצבעים גם מתחילים לקבל משמעות. בגילאי ארבע ועד שבע הילד מצוי בשלב "הטרום – סכימה" בו הוא מתחיל לצייר דמויות אדם בסיסיות (עיגול עם קווים). בגילאי 7 ועד 9, הילד מצוי בשלב הסכימה ודמויות האנוש אותן הוא מצייר הן דמויות ברורות עם ראש, גוף, ועוד. האופן בו הילד יצייר את הדמויות בשלב זה יגדיר כיצד הוא רואה את עצמו במערכות היחסים עם אותן דמויות. בגילאי 9-11 הילד ישים דגש על פרטים קטנים המאפיינים את הדמויות והדמות תהפוך ברורה יותר הן מבחינת תפקידה והן מבחינת מקומה ותפקידה החברתי בחיי הילד.

הציור הוא כלי טיפולי

הציורים מהווים חלק בלתי נפרד מהעבודה הטיפולית, שכן פעמים רבות הילד מעדיף להימנע ממילים ובמקום זאת לצייר. ההתבוננות בציורים מהווה כלי עזר טיפולי להתבוננות בעולמו הרגשי של ילדכם, שכן לציור יש שפה משלו. קריאה מושכלת של הציור עשויה לסייע למטפלים כאשר מורגשת תקיעות בטיפול ורצון להבין קצת יותר את הילד. למעשה, ציורים מהווים כלי עזר שפתי באמצעותו ניתן לנסות ולהבין את רגשות הילדים ועל ידי כך לעזור להם בעת הצורך.

מזהים מצוקות באמצעות ציורים

הציור מאפשר לילד לבטא את עצמו בחופשיות רבה יותר מאשר שיחה. שכן, שיחה מתבססת על הגבלות וכללים. הבחירה אותה עושה הילד בציורו מושפעת ממצבו הפיזי – רגשי ופחות מהצורך למלא אחר משימה שהוכתבה לו. לכן, אין זה מקרי שהציורים והשרבוטים ממשיכים ללוות את המחברות של הילדים ובני הנוער גם בגילאים מתקדמים. יש מספר סימנים בציור אשר יכולים להעיד על מצוקה של הילד, אך חשוב לקחת בחשבון שיש לבדוק מספר רב של ציורים ולהצליב מספר רב של סימנים בכדי להגיע למסקנה סופית המעידה על מצוקה זו או אחרת.  חשוב להבחין בכל תופעה קיצונית שמופיעה לאורך תקופה ארוכה בציורים של הילד, אם הכוונה היא לציור שחוזר על עצמו כל הזמן, שימוש בצבע אחד בלבד לאורך תקופה ארוכה ועוד. תמיד חשוב להסתכל על "האיך" בציור ולא על ה – "מה" הילד צייר.

סימנים למצוקה של הילד
  • דמויות מעוותת ומפלצתיות – אם בכל הציורים של הילד מופיעות דמויות מפלצתיות ומעוותות, חשוב לבדוק האם הילד מצוי בקושי מסוים ובפחד מהתמודדות עם הסובב אותו. חשוב לקחת בחשבון שילדים רבים אוהבים לצייר מפלצות ודמויות חריגות ולא כל אותם ילדים סובלים ממצוקה. חשוב לשים לב האם לאותן מפלצות יש שיניים חשופות, ידיים גדולות, האם בציור מופיע קו שבור, האם היד של הילד רטטה כשצייר את המפלצת (קו רוטט) וסימנים נוספים המעידים על מצוקה כלשהי.
  • רגרסיה בשלבי הציור – אם ילד שכבר צייר באופן צורני פתאום חוזר לשלב השרבוט, כלומר לשלב מוכר ובטוח יותר עבורו. חשוב לברר מה פשר התנהגותו של הילד ומדוע הוא חש צורך לחזור לשלב מוכר ובטוח יותר.
  • לחיצה חלשה בעת הציור – באם לא מדובר על בעיה פיזיולוגית, חשוב לברר מדוע הילד חש חוסר ביטחון עצמי או תחושה של חוסר אונים אל מול התמודדותו אל מול העולם.
  • מיקום אלמנטים – מיקום של אלמנטים מסוימים בצדי הדף יכול להעיד על כך שהילד חש שהנוכחות שלו אינה משמעותית לסובבים אותו או שיש לו קושי בהשתלבות החברתית.
  • נוקשות – אם הילד מקפיד באופן מוגזם לא לצאת מהקווים. מקפיד על המסגרת של הציור, צובע בכזאת עוצמה ולחץ עד כי בדף נוצר חור ויוצא מכליו כאשר אינו מצליח במשימת הצביעה, חשוב לבחון אפשרות של מצבי חרדה, קושי בהתמודדות עם מצבים לא צפויים ופחד תהומי מביצוע שאינו מושלם.
  • השמטת צד – אם הילד מצייר את הדמויות אך משמיט את אחד הצדדים בדמות או בדמויות שונות, חשוב לפנות אל פסיכולוג על מנת שיאמר לכם מדוע תופעה זו קיימת וחוזרת על עצמה אצל הילד. בעיה זו יכולה לנבוע גם כתוצאה מבעיה פיזיולוגית בראייה או משום הפרעת ריכוז.
  • שקיפות – מצבים בהם רואים בציור שהילד מצייר את המבנה של הראש מבעד לכובע, הידיים מבעד לחולצה הארוכה וכו'. דבר זה יכול להיות נורמטיבי עד גיל שמונה, אך הדבר יכול גם להעיד על קשיים בתחום הרגשי והקוגנטיבי.

לסיכום, הבאנו כאן רק כמה דוגמאות וחשוב לנו להבהיר שתמיד חשוב להיעזר באיש מקצוע אשר מומחה בתחום טרם קובעים קביעה זו אחרת לגבי הילד.

סבורים שהילד סובל מחרדה? דיכאון? הפרעת קשב, לחץ נפשי, קשיי הסתגלות או כל קושי למידתי או רגשי אחר אשר בא לידי ביטוי בציוריו ובנדבכים נוספים של החיים? מעוניינים לדעת כיצד ניתן לעזור לילד? התקשרו אל המומחים של ME – מרכזים לטיפול רגשי בכוכבית 5806.

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button