מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה

שיטת ה - LI-CBT , שיטה אשר ממוקדת מטרה מיועדת לטיפול במגוון רחב של הפרעות חרדה, דיכאון, התקפי פאניקה ודימוי עצמי נמוך. בעשור האחרון חלה עלייה בשיעור הסובלים מהפרעות רגש ובהתאם הדרישה למטפלי LI-CBT שיוכלו להעניק מענה מהיר, מקצועי וממוקד, הולכת וגוברת.
טיפול-קוגנטיבי-התנהגותי-בעצימות-נמוכה

טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה אשר זכה לראשי התיבות LI-CBT החל את דרכו באירופה משום רשימת המתנות ארוכות לטיפולי CBT, עלויות גבוהות, הפסד כלכלי גדול משום אנשים שלא יכלו להרשות לעצמם טיפול בהיבט הכלכלי ומכיוון שיש סימוכין מדעי לכך שהשיטה אכן אפקטיבית. נכון להיום טיפול קוגנטיבי התנהגותי המוגדר כטיפול בעצימות נמוכה מוצע גם בישראל במסגרת הקהילה, בתי הספר, כטיפול מקוון, כטיפול עצמי מודרך וכמובן כטיפול במסגרות טיפוליות פרטיות, כמו למשל במרכז ME.

קצת אודות CBT

המודל של CBT מתבסס על ההנחה שהרגשות שלנו אינם נוצרים כתוצאה מהמצבים אותם אנו חווים, אלא כתוצאה מפרשנות אוטומטית שלנו למצבים אלו. כלומר, רותי יכולה לספר בדיחה ואם אף אחד לא יצחק מיידית היא תרגיש נבוכה ותחשוב באופן אוטומטי שבטח האחרים סבורים שהיא חסרת טקט ולא יודעת לספר בדיחות. לעומת זאת, יערה שמספרת בדיחה, תגיב אחרת לאותו חוסר תגובתיות ושקט שהשתרר לאחר שסיפרה את הבדיחה ותתחיל לצחוק בעצמה מהמצב בו אנשים לא קלטו את הבדיחה, תוך שהיא חושבת שאולי האנשים מסביבה אינם מספיק חדים על מנת לקלוט בדיחה מסוג זה. מבחינת CBT הפרשנות האוטומטית שלנו היא זאת שמובילה לרגש. אחד מפרש סיטואציה באופן מסוים ואילו האחר בצורה אחרת ולכן גם הרגשות שונים.

ניתן לשנות את אותה פרשנות אוטומטית ולהפוך את הסיטואציה אותה חווה רותי ממעיקה למשעשעת או חסרת חשיבות. בחלק הזה של ה- CBT יעסוק הטיפול הקוגניטיבי. החלק ההתנהגותי יבוא לידי ביטוי בעשייה. כלומר, נלמד לשנות את האוטומציה באמצעות עשייה מסוימת. אם למשל המטופל פוחד מכלבים, החלק המעשי יהיה לעמוד מול הסכנה בהדרגה- חשיפ ה הדרגתית. כלומר, בתחילה להסתכל על תמונה של כלב ולהתחיל להרגיע את הפחד והלחץ, לאחר מכן לעמוד מכל כלב אשר מביאים לקליניקה והשלב הסופי יהיה לחוות מפגש עם כלב בחוץ, בסביבה הטבעית. ככל שהגוף יחווה זאת יותר וידע כיצד להתמודד עם הסיטואציה (וזאת לאחר שאותו מטופל מודע לכך שאין היגיון באוטומציה המחשבתית שלו ויתרגל גם תרגילי תרפיה), כך רמת החרדה תרד והוא יהיה ערוך להתמודד איתה בחייו. נכון להיום ניתן לשנות את אותה אוטומציה מחשבתית, אוטומציה שלילית, ולעזור לאדם החרד תוך מספר שבועות של טיפול קצר מועד (12-20 מפגשים עם פסיכולוג טיפול קוגנטיבי בעצימות נמוכה).

מה זה LI-CBT?

המטרה העיקרית של טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה היא להנגיש טיפול יעיל ומהיר במחיר סביר. כאן מדובר על טיפול CBT רגיל המהווה עזרה ראשונה לאותם אנשים אשר סובלים מבעיות שונות, כמו למשל דיכאון, הפרעת פוסט טראומה, פוביות ספציפיות, חרדות ועוד. בכדי להנגיש טיפול קוגניטיבי התנהגותי, באנגליה פיתחו תוכנית מיוחדת להכשרת מטפלים קוגניטיביים בעצימות נמוכה. ההכשרה לוקחת 45 יום ולא מחייבת תואר בפסיכולוגיה וב – 12 שנה האחרונות בוגרי הכשרות אלו החלו לעבוד בקהילה במחיר סביר.

משך טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה הוא בין שלושה חודשים לחצי שנה. מטרתו להוביל לשינוי בדפוס החשיבתי ושינוי בדפוס ההתנהגותי, שני דפוסים אשר גורמים לקושי אצל המטופל ובכך לשנות את הדרך בה המטופל מרגיש. טיפול זה יעיל לבעיות שונות והוא פועל בגישה ממוקדת מטרה. במהלך הטיפול המטפל ילמד את המטופל לזהות את דפוסי החשיבה השליליים אשר גורמים לו לאותה תחושה לא טובה והתנהגות מזיקה ולהחליפם בדפוס חשיבתי והתנהגותי חיובי וכך הוא ייחלץ מאותה בעיה.  בטיפול CBT תמיד יינתנו למטופל שיעורי בית שעיקרם תרגולים שיסייעו למטופל להטמיע את אותה חשיבה, התנהגות ומיומנויות. דבר חשוב אותו יש לדעת הוא שהמטופל הוא חלק בלתי נפרד בתהליך קביעת המטרות בעת הטיפול.

שלבי טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה

  1. זיהוי – הצעד הראשון תמיד יהיה זיהוי של הבעיה שמטרידה את המטופל. כאן השאלות אשר ישאלו הן מהי הבעיה, מתי אותה בעיה התחילה להטריד את המטופל ומתי היא משפיעה על המטופל, כלומר מהו הזרז שלה. ניתן להגיע לכל אלו על ידי שימוש בשאלונים, שיחה עם המטופל, סיכום מאפייני הבעיה, התבוננות במטופל מהרגע בו הוא הגיע אל המטפל וזאת על מנת לבחון את אופן ההתמודדות שלו עם דברים.
  2. המשגה – המשגה של המקרה. כאן מרכיבי הבעיה יבחנו ותתבצע אבחנה. המרכיבים העיקריים כאן יהיו אירועי החיים שהובילו לסגנון התמודדות מסוים אשר הוביל לסימפטומים הבעייתיים מהם המטופל סובל. כלומר, ההתמודדות של מטופל אשר מצוי במצב של חוסר וודאות יכול להיות דימוי עצמי נמוך ושלילי על עצמו, דבר שיוביל אותו לסימפטומים של דיכאון.
  3. הגדרות – בשלב זה יוגדרו המטרות ודרכי הפעולה אשר יובילו לשינוי של דפוסי ההתנהגות של אותו מטופל וההרגלים שלו, בכדי להגיע למטרה או מטרות שהוגדרו. כאן יוחלט מהם אותם אלמנטים אותם יש לשנות בחשיבה או ההתנהגות של המטופל וכיצד ניתן לעשות זאת.
  4. שינוי התנהגותי – חשוב לדעת שהלמידה תמיד תתרחש על ידי צפייה, חיקוי וחשיבה. המטופל יחשוב על האירוע, מה הייתה המחשבה שלו והתגובה שלו בעקבות האירוע, כיצד ניתן לתקן את החשיבה הזאת, מהן התגובות והמחשבות הראויות יותר, כיצד הוא יכול לשנות את הגישה שלו למצב וכמובן התוצאות בסיום התהליך. כלומר, תיקון ועיצוב מחדש של דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות ומזיקות באמצעות הבנה ותרגול והטמעתם כהרגל. תוצאות שיקבעו האם הוא הצליח להשיג את המטרה. המטופל יהפוך מודע לאמונות שלו, לרגשות, למחשבות ולהתנהגות שלו בעת סיטואציה מסוימת.
  5. השלב הסופי תמיד יהיה סיכום התהליך ומניעת חזרה וזאת על ידי מענה לשאלות כמו למשל: מהם המוקשים שלי, מה מפעיל את המוקש, מהן הדרכים החלופיות ומהי מערכת התמיכה העומדת לרשותי.

לסיכום, נכון להיום יש אפשרות להתחיל טיפול קוגנטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה, המתאים לאנשים אשר קצרים בזמן ובכסף. חשוב לדעת שלגבי התהליך אין הנחות, שכן גם כאן תצטרכו להתחייב לתהליך בכדי שהוא יצליח וכמובן להתמודד עם הקיים  והסימפטומים הנלווים למצב, לאתר את אופני ההתמודדות הנכונים לכם, ללמוד מחדש כיצד להתנהג בסיטואציות בעייתיות (המטפל יעזור לכם על ידי שימוש בחשיפה הדרגתית, למידה חברתית, כלים קוגניטיביים ועוד), ולתרגל למען המטרה בבית. בהצלחה!

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button