מתכוננים לחופש הגדול – 6 דרכים פשוטות

אמנם הילדים נרגשים מהחופשה הגדולה, אך עבור ההורים מדובר על תקופה של יציאה מהשגרה, תקופה מלאת אתגרים אשר יכולה בקלות להפוך לחופשה מלאת מתחים, חוסר וודאות וקונפליקטים שונים. במאמר זה נשטח בפניכם את ששת הדרכים שיעזרו לכם ההורים להתכונן לחופש הגדול וכמובן להפחית את המתחים וחוסר הוודאות. הבה נתחיל..
מתכוננים לחופש הגדול – 6 דרכים פשוטות

צעד ראשון – שגרה וגבולות – נוסחת הקסם

גבולות ברורים ושגרה הם חלק בלתי נפרד מנוסחת ההצלחה של ילדים שמתפקדים היטב. הילדים יודעים מה הם צריכים לעשות, מהם הכללים ומה הם עתידים לחוות בעתיד. ילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז, הפרעות נפשיות וקשיים התפתחותיים, זקוקים למסגרת ברורה וידועה מראש. שכן, ללא מסגרת זאת הנטייה הטבעית שלהם היא לחרדות ורגרסיה בהתפתחותם האישית. כל אלו מובילים למסקנה שבתקופת החופש הגדול, חשוב לחשוב על יצירת שגרה המותאמת לילדכם. לכל ילד, בכל גיל, חייבים להיות גבולות ברורים המותאמים לגיל ולמצב של הילד. טיפ: ניתן ליצור סדר יום קבוע ובו שינה קבועה, ארוחות קבועות, פעילויות אותן הילד מכיר ועוד). מומלץ ליצור מערכת שעות שבועית ולתלות אותה במקום מרכזי בבית.

צעד שני – תכנון מראש של תכנית אותה הילדים יכירו

תכנון מקדים וברור של פעילויות יוביל למצב שהילדים יכירו את הלוח הזמנים וכל הפעילויות והאירועים המשמעותיים שתוכננו למהלך השבוע.. כך, לא נוצר מצב של חוסר ידיעה לגבי העשייה היומית ומצב של שעמום. פעילויות מתוכננות הידועות לילדים או כאלו שנקבעו בשיתוף פעולה איתם מאפשרות לילד יציבות וחופש תנועה בין הפעילויות. חשוב להבין שאתם לא חייבים ליצור תכניות לכל דקה בחופש הגדול, אלא בהחלט ניתן ליצור לו"ז שיכלול גם שעות חופשיות של הילד וכו'.

צעד שלישי – מקפידים על אינטראקציה של הילדים עם חבריהם

אחד הדברים החשובים עליהם יש להקפיד בחופש הגדול הוא שלילד שלכם תהיה אינטראקציה עם ילדים אחרים בני גילו. ילדים רבים מתלהבים בתחילת החופש ממפגש עם חבריהם ופעילויות מסוימות, אך מהר מאוד הם גולשים לרביצה על הספה, צפייה בטלוויזיה, משחקים במחשב ובשורה התחתונה הסתגרות בבית ללא תקשורת כלשהי עם ילדים אחרים. ללא אינטראקציה בינאישית של הילד עם אנשים אחרים ובני גילו הילד יכול  לפתח דיכאון, חרדות וללקות ברגרסיה התפתחותית. ההמלצה: אם יש לכם ילדים בגילאים צעירים חשוב לקבוע עבורם מפגשים עם חברים. רצוי לתכנן את הדברים עם הילד וזאת על מנת שהוא יבחר את הפעילות ואת החברה איתו הוא מעוניין להיפגש. באם יש לכם מתבגרים בבית, חשוב ליצור סביבה שתאפשר להם מפגשים חברתיים.

צעד רביעי – מאזנים באופן נכון - בין אוטונומיה להשגחה

טבעי שהורה ומתבגר יריבו על כל הקשור אל האוטונומיה של המתבגר. ההורה תמיד "נקרע" בין ההחלטה לשחרר את הילד לבין ההשגחה ההורית עליו. החופש הגודל מהווה נקודת שיא עבור משברים אלו בין הורים ומתבגריהם וזאת משום היעדר המסגרת והירידה בפיקוח של ההורים לגבי מה המתבגרים עושים כאשר הם לא שם. מסיבה זו חשוב למצוא את האיזון הנכון בין השגחה על הילד והצבת גבולות לבין האוטונומיה אותה תאפשרו למתבגר.

ההמלצה שלנו היא שכמובן תתעניינו בילד שלכם במהלך ימות החופש הגדול, תפנו זמן כדי לשבת איתו ולשוחח איתו או לבלות איתו (גם אם הוא לא מתלהב בתור מתבגר), שאלו אותו אודות הדברים אותם הוא אוהב לעשות במהלך החופש, הבהירו לו את המטלות שלו בחופש, קבעו לו גבולות, כדאי לקבוע לו תחום אחריות בבית (ניקיון, להוציא את הכלב, לעזור לכם במשהו, שטיפת כלים וכו'). חשוב שתעשו זאת כבר בתחילת החופש וכמובן שתבהירו לו מה יהיו העונשים שלו באם הוא לא יעמוד בכללים או יפעל באופן שמסכן אחרים ואת עצמו.

צעד חמישי – לא מוותרים על אוורור - לבד ועם הילדים

המשמעות של החופש הגדול עבור ההורים היא המטלות השגרתיות פלוס מטלות ותחומי אחריות נוספים. מסיבה זאת עם תחילתו של החופש הגדול חשוב שתמצאו דרכים לנוח ולפנות לעצמכם את הזמן. בנוסף, ניתן לקבוע חופשה עם המשפחה וכך ליצור דרך התאווררות עם הילדים וחופשה עם חברים ללא הילדים.

בנוסף, אל תהססו למצוא דרכי אוורור גם עם הילדים וזאת באמצעות שיתוף פעולה עם הורים אחרים וזאת בדמות קביעת פגישה לילד שלכם עם חבר שלו כל פעם בבית של חבר אחר ובהשגחת הורה אחר. אל תהססו לבקש מקרובי משפחה פנויים לקחת את הילדים לפעילות מסוימת או לעזור לכם בפעילות מסוימת עם הילדים. הציעו להורים אחרים להשתתף אתכם בפעילות עם הילדים ועוד.

צעד שישי - דינאמיקה חובה – תמיד היו מוכנים לשינויים

למרות התכנונים והכוונות יש מצבים בהם אירוע זה או אחר מתבטל וזאת משום ילד חולה או ילד שרב עם האחר ואינו מעוניין לפגוש אותו. מפגשי הבריכה יכולים להפוך לשגרתיים ביותר ולאחר זמן קצר למשעממים ופעמים יש מצבים שהילד נפצע ולכן אי אפשר ליישם תוכניות שתוכננו מראש.   מסיבה זו חשוב לתכנן תוכניות מגירה, אם מדובר על משחקים, חוברות עבודה, חומרי יצירה, ספרים לילדים, סרטים ועוד. צרו מראש רשימת פעילויות אליהן ניתן ללכת בהתרעה קצרה.

החופש שלהם יכול להיות זמן האיכות שלכם עם ילדיכם. כל שאתם צריכים הוא לשנות גישה, להתכונן לחופש כיאות ולהתחיל ליהנות.

מאמר זה נכתב על ידי המומחים של ME – מרכזים לטיפול רגשי. מרכזי ME מספקים הדרכת הורים פרטנית וקבוצתית. טיפולים פרטניים וקבוצתיים לילדים ובני נוער בשנים המעצבות של חייהם על ידי מיטב אנשי המקצוע. מעונייננים בעזרה מקצועית? חייגו: 5806* או צרו קשר דרך האתר:

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
Call Now Button
צרו קשר
close slider
לוגו ME

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

גלילה לראש העמוד