me-מרכזים לטיפול רגשי

מוקד מידע וזימון תורים:

5806*

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה אבחון פסיכודידקטי?

אבחון אשר נועד לאתר לקויות למידה אצל הנבחן, לסווג את אותן לקויות מהן הנבחן סובל ולהעריך מהן היכולות הקוגניטיביות אל מול הקשיים אותם חווה הנבחן. באבחון משולב (אבחון פסיכודידקטי) זה יש התייחסות ללקויות למידה ולקשיים הרגשיים של הנבדק בעקבות אותן לקויות.

מי אחראי לביצוע האבחון?

אבחון פסיכודידקטי יכול להיעשות אך ורק על ידי פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג מומחה שעבר את אותה הכשרה הנדרשת בתחום האבחון הדידקטי. יכול להיות מצב בו האבחון נערך על ידי פסיכולוג ומאבחן דידקטי. תוצאות האבחון תמיד יכללו מסקנות, המלצות וסיכום, כאשר הפסיכולוג הוא זה אשר אחראי לגבי שיחת הסיכום והדו"ח הכתוב.

למי מיועד אבחון זה?

  • ילדים – אבחון זה הכרחי למטרת התאמות ברמות 1 עד 3 למוסד החינוכי וזאת בהתאם לדרישות משרד החינוך. תחת הגדרת 'התאמות' נכללים הארכת זמן במבחנים, התעלמות משגיאות הכתיבה של הנבחן, שאלון מיוחד המותאם אישית לנבחן, הכתבה לבוחן והאפשרות להיבחן בעל פה במקום בכתב. כמו כן, הערכת אבחון זה חיונית לילדים עם צרכים מיוחדים אשר זקוקים לסיוע על מנת להשתלב במסגרת החינוך הרגילה.
  • מבוגרים – אבחון זה חשוב עבור מבוגרים שלא סיימו 12 שנה"ל ומעוניינים לגשת לבחינות עם התאמות מיוחדות. למבוגרים אשר מעוניינים להשלים בגרויות. מבוגרים אשר מעוניינים להירשם למוסד להשכלה גבוהה ומעוניינים בכל מיני התאמות. פעמים רבות מבוגרים מגיעים לבחינות אלו בכדי להבין מדוע יש להם קשיים במקום העבודה וכיצד הם יכולים להתמודד עם אותם קשיי למידה.

מה כולל האבחון המשולב?

  • אבחון פסיכולוגי – הערכה של התחום השכלי (קוגניטיבי). כאן תתבצע הערכה של האינטליגנציה של הנבדק. הערכת אינטליגנציה מהווה תנאי הכרחי לקביעת לקות למידה. כמו כן, יבדקו היכולות החברתיות שלו, תפיסתו העצמית, הערכה של אותם הקשיים מהם הוא סובל, כיצד הוא תופס את המציאות ועוד. המטרה העיקרית של אותו אבחון פסיכולוגי בתהליך אבחון פסיכודידקטי הוא להבין את ההיבט הרגשי של הנבדק וזאת על מנת לקבל תמונת מצב מלאה.
  • אבחון דידקטי – כאן ייבדק כל הקשור אל מנגנוני הלמידה של הנבדק, תפקודי הקשב, הזיכרון, יכולות החשיבה שלו, תפקודי השפה והלמידה, יסודות הקריאה, האם השפה של הנבחן רציפה/שוטפת, מיומנויות בתחום החשבון, יכולת לימוד שפה זרה, הבנת הנשמע, הבנת הנקרא, תפקוד גרפו מוטורי, בדיקה של כל הקשור אל יכולות הלמידה, זיכרון, קשב וריכוז. כיצד הנבדק מנהל ומכוון את מעשיו ועוד.

שימוש בכלים שונים בעת אבחון פסיכודידקטי

הפסיכולוג ישתמש בכלים שונים על מנת להעריך את אותן מיומנויות של הנבדק, כאשר כל פסיכולוג יחליט מהם הכלים בהם הוא מעוניין להשתמש עם אותו ילד או מבוגר. חלק מהכלים הם:

  • מבחן ריי חזותי - בו הילד (או המבוגר), יתבקש להעתיק דגם מסוים ולאחר זמן מסוים הילד יתבקש להשתמש בזיכרונו וזאת על מנת ולזהות חלק מבין חלקי אותם דגם כאשר אותם חלקים מעורבבים עם חלקים אחרים שאינם של הדגם. כל זאת על מנת להבין מהי רמת העיבוד החזותי שלו.
  • מבחן בנדר - תוצאות אבחון פסיכודידקטי יעזרו לזיהוי הקשיים של הנבדק ולזיהוי נקודות החוזקה שלו. מבחן בנדר נועד בעיקרו לבחון את הזיכרון המיידי של הנבדק ואת התפקוד הגרפו מוטורי שלו.
  • מבחן ביטול ספרות – DIGIT CANCELLATION TEST נועד על מנת למדוד את הקשב המתמשך של הנבחן, הקשב הסלקטיבי, את הזיכרון שלו לטווח הקצר ואת מהירות עיבוד המידע.
  • Trail Making Test – במבחן זה בודקים את המהירות והדיוק של הנבחן.

שלבי האבחון הפסיכו דידקטי

השלב המקדים יהיה מילוי טופס בקשה לאבחון על ידי ההורים, חתימתם על הטופס ומילוי של שאלונים על הילד (מילוי על ידי ההורים ומורי בית הספר). רק לאחר קבלת כל החומרים תיערך פגישה בין הורי הילד לבין הפסיכולוג אשר אחראי על אותו אבחון פסיכודידקטי. במהלך הפגישה חשוב להביא אבחונים קודמים ולספק לפסיכולוג מידע שעיקרו היסטוריה רפואית ומשפחתית ורקע התפתחותי.

לאחר מפגש של שעה עם ההורים תיערך הפגישה עם הילד/ה, כאן הילד יקבל מספר משימות במטרה להעריך את התפקוד הרגשי, קוגניטיבי ואת התפקוד הלימודי שלו. בשלב הסיכום, ההורים יפגשו עם הפסיכולוג וזאת על מנת לשמוע אודות תוצאות הערכה. שבוע לאחר פגישה זו ישלח להורים דו"ח כתוב ובה פירוט לגבי הממצא והמלצות לטיפול.

 

נדרשים או מעוניינים לעבור אבחון פסיכו דידקטי? מעוניינים שלקויות הלמידה שלכם יוגדרו בהתאם לדרישות משרד החינוך על מנת ליהנות מאוצן התאמות המגיעות לכם במסגרת בית ספרית או אקדמאית? חייגו 5806* או השאירו את הפרטים שלכם ואחד מהנציגים שלנו ב- ME, מרכז מומחים לטיפול רגשי, יחזור אליכם בכדי לקבוע פגישה למערך האבחון הפסיכו דידקטי שלנו. מערך המאגד את מיטב אנשי המקצוע בתחום ההוראה והפסיכולוגיה.

מוזמנים לצור איתנו קשר

מוזמנים לשתף:

צרו קשר
close slider
me-מרכזים לטיפול רגשי

הדרך שלכם לשיפור איכות החיים הרגשיים שלכם ושל היקרים לכם מתחילה כאן ועכשיו

מוקד מידע וזימון תורים:

Call Now Button